Index Vakbarát Hírportál

Közel tíz órát vesztegelt a vonat Rákoshegynél

2014. december 2., kedd 01:01 | aznap frissítve

Az ónos esőben lefagyott pálya, kidőlt fák és leszakadt felsővezetékek miatt több vonat sem tudott hosszú órákon át továbbmenni hétfőn este a Budapest és Újszász közötti vonalon. Volt olyan szerelvény, ami kilenc és fél óra veszteglés után indult tovább végül éjjel háromkor. Addigra a közelebb lakók közül sokan leszálltak Rákoshegynél, a messzebbre utazók viszont a vonaton várták ki a szerelvények elindulását, pótlóbuszokat nem küldtek értük, és a megfelelő tájékoztatást is hiányolták.

A MÁV szerint a veszteglő vonatok közül egyben nem volt fűtés műszaki zárlat miatt, de állításuk szerint a kalauzok folyamatosan tájékoztattak, buszt pedig azért nem küldtek, mert nem kaptak a Volánbusztól és a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK).

Hosszú órákat várakoztak

Egy Nagykátán 4 órája veszteglő szerelvényen órák óta nincs áram és fűtés. A kalauz nem tud semmit, mert nem tájékoztatják, ezért ált. el is tűnik az emberek szeme elől. Vajon mennyi idő kell a MÁV-nak, hogy az utasokért pótlóbuszt küldjön?

– tette fel a kérdést egy olvasónk hétfőn késő este, de többektől kaptunk levelet.

Több mint 7 órája várunk utastársainkkal víz és étel nélkül a Szolnok felé "közlekedő" vonatokon. Több százan vagy ezren

– írta egy másik olvasónk, aki szerint semmilyen érdemi információ nem jut el hozzájuk, és semmilyen más közlekedési eszközt nem szerveztek nekik.

Ugyanerre panaszkodott egy másik olvasónk, Aranka is, aki Békéscsaba felé akart indulni, és felháborította, hogy nem mondanak nekik semmit, majd több órás várakozás után este 11 órakor közölték, hogy a várótermet is bezárják. Végül az éjszakát egy hotelben töltötte, majd reggel Volánbuszra szállt.

A közelben lakók leszálltak, mások ott éjszakáztak

Éjjel háromnegyed kettőkor beszéltünk az egyik vonaton rekedt egyik utassal. Zoltán elmondta, hogy 17:15-kor indultak a Keleti Pályaudvarról, de Rákoshegynél megállt a vonat, és több mint 9 órán át ott is maradt. Az elején még tájékoztatták őket, hogy akár 90 perc is lehet a késés, utána ugyanakkor szerinte hajnalig nem kaptak több információt.

Sokan leszálltak, akik a közelben laktak, volt, akiért Sülysápról jöttek rokonok. Ő azonban például Békéscsabára utazik átszállással, ezért nem volt erre lehetősége. Mint mondta, éjszakára még sokan, több mint százan biztosan a vonaton maradtak. Fűtés végig volt, sokan próbáltak aludni, arra számítva, hogy már csak reggel indulhatnak tovább. Mint mondta, a hangulat a történtek ellenére nyugodt maradt.

Éjjel fél háromkor érkezett meg a katasztrófavédelem és a helyi önkormányzattól egy nő, azt ígérték, hogy hamarosan hoznak teát és ételt. Az ételosztás után végül éjjel háromkor, több mint kilenc óra várakozás után megindult a vonat.

Nem kapott a MÁV buszokat

Kérdéseinkkel megkerestük a MÁV-ot is, Kavalecz Imre sajtóügyeletes azt írta, hogy hétfőn délután fél négytől kedden hajnali fél háromig Maglód és Sülysáp között több fakidőlés tette lehetetlenné a közlekedést, vezetékek rongálódtak meg.

Összesen tíz vonat volt kénytelen vesztegelni az állomásokon. Ezek egyikében nem volt fűtés műszaki zárlat miatt. Vizet azért nem osztottak, mert „az állomásokon volt vízvételi lehetőség". A MÁV szerint a kalauzok folyamatosan tájékoztatták az utasokat a kialakult helyzetről.

Pótlóbuszokat Kavalecz szerint azért nem küldtek, mert sem a Volánbusz, sem a BKK nem tudott autóbuszt adni nekik, mivel náluk is rendkívüli helyzet alakult ki. 23 óra után a Volán négy buszt, a katasztrófavédelem pedig két másikat adott a MÁV-nak.

Először csak egy vágányon és dízelmozdonyokkal indult meg a forgalom, hajnali 4 óra 17 perctől pedig már mindkét vágányon, villanyvonatással közlekedhettek a vonatok. A menetrend még nem állt helyre, a vonatok nem menetrend szerint járnak, hanem óránkénti indulással, és minden állomáson megállnak. A Csehországból érkező vonatoknál jelentős késésekre kell számítani.

19 óra 20 óta nem volt új hír

A MÁV-Start honlapján jól látható volt hétfő este, hogy hét vonat is hosszú órák óta vesztegelt a 120-as vonalon, Budapest és Újszász között. Van olyan szerelvény, ami éjfélkor már hét és fél órás késésben állt egy állomáson. Ráadásul van olyan vonat, ami alig néhány tíz kilométerre vesztegelt a Keleti Pályaudvartól.

A Máv-Start honlapján egészen hajnalig a hírek között 19 óra 20 perckor adták ki az utolsó tájékoztatást. Abban azt írták, hogy a Budapest-Újszász-Szolnok vasútvonalon este negyed hattól az esőt ónos eső váltotta fel, és Kőbánya-felsőtől szinte Szolnokig ráfagyott a sínre és a felsővezetékre a víz. Azt írták, hogy Gyömrőnél fél hét után egy vágányon megindulhatott a forgalom, de a vonatinfo szerint egyik vonat sem jutott onnan sokáig.

Sülysáp és Mende között a Keleti pályaudvarra közlekedő személyvonat mozdonyának áramszedőjére egy faág lógott be. Ez tetőzárlatot okozott a vonatnál, és újabb áramkimaradást a vonal ezen szakaszán, írták.

A MÁV azt írta, hogy a menetrendszerinti közlekedés csak kedd hajnalra állhat helyre. Mint írták, folyamatosan dolgoznak az érintett szakaszokon, de a folyamatos ónos esőzés miatt alig tudják megszűntetni a zárlatokat a felsővezetékekben.

Problémát jelentett ugyanakkor a biztosítóberendezések beázása, ezért más vonalakon is késések alakultak ki hétfő este.

Rovatok