Index Vakbarát Hírportál

Lighst Off-parti: szóltak a szervezőknek, ebből baj lesz

2015. január 2., péntek 16:10 | aznap frissítve

Már napokkal az esemény előtt figyelmeztették a Lights Off szilveszeri megabulijának szervezőit arra, hogy össze fog omlani a ruhatáruk, ha nem profi szolgáltatóra bízzák a munkát. A nagy volumenű hungexpós rendezvényeken ruhatárszolgáltatást biztosító cég ajánlatot is tett a munkára, de a szervezők nem kértek belőlük. A végeredmény: káosz.

Botrányos vége lett a Lights Off közös szilveszteri bulijának a Hungexpón: a ruhatárakból kabátok és a benne lévő értékek tüntek el, az ideges tömegben balesetek, verekedések voltak, és a biztosítást végző Valton Security sem állt a helyzet magaslatán.

A kialakult helyzetért a Lights Off, pontosabban az eseményt szervező Off Productions Kft. magára is vállalta a felelősséget, és nagyon úgy tűnik, hogy valóban ők voltak a ludasok. 

Karácsony előtt egy nappal kaptak észbe

Az Index úgy tudja, hogy a Lights Off nevében az Eleven Events Kft. csak napokkal a buli előtt, december  23-án kereste meg azt a mobilruhatáros céget, a Mobilruhatar.com-ot, amelyik a hasonlóan nagy volumenű hungexpós bulikon a ruhatárat biztosítja.

Az Eleven Events munkatársa azt szerette volna, ha a mobilruhatárosok bérbe adják nekik a ruhaállványaikat. A mobilruhatáros cég ekkor jelezte a szervezők felé, hogy csak az infrastruktúrát nem adják bérbe, de a teljes szolgáltatást szívesen elvállalják, arra ajánlatot is adnak. Ennek egyszerű az oka: önmagában az infrastruktúra semmit nem ér megfelelő szakértelem nélkül, márpedig a mobilruhatáros cég éppen abból él, hogy az infrastruktúra mellett a szakértelmet is biztosítja.

Hiába figyelmeztették őket

Valton: Megfelelően biztosítottuk a bulit

A Music Fm-Lights Off-bulit a Valton-Sec biztosította. A cég szerint ők a biztosításhoz kapcsolódó valamennyi törvényi előírásnak eleget tettek, a helyszín pdig "rendelkezett a rendezvény megtartásához szükséges valamennyi engedéllyel, biztonsági és menekítési tervvel". Mint írják, a biztonságra közel 100 őr ügyelt az előzetesen megadott résztvevői létszámhoz igazodva. "Ez a létszám szakszerű szervezést és bonyolítást feltételezve mindenben megfelel a szakmai sztenderdeknek. Emlékeztetőül: az Országos Tűzvédelmi Szabályzat ennek a létszámnak kevesebb, mint a felét (40 főt) ír elő.Mint ismeretes, a rendezvény során problémák adódtak, a szervezők felelősségi körébe tartozó ruhatári szolgáltatások/beléptetési feladatok nem kielégítő volta miatt. Ezt kollégáink haladéktalanul jelezték a szervezőknek, kezelték a szervezői hibák miatt kialakult állapotot, megtették az óvintézkedéseket, és a biztonsági őrök átcsoportosításával normalizálták a ruhatárban előállt helyzetet.A Valton-Sec Kft. partner taxitársasága a jelentkező károsultakat, mintegy 40 főt díjmentesen szállított haza a helyszínről. A biztonsági őrök az ilyen helyzetben szokásos szakmai protokoll szerint jártak el, munkájukkal kapcsolatban bejelentés, feljelentés nem érkezett. A sajtóban megjelent hírek, és a helyszínen dolgozók beszámolói alapján a Valton Sec vezetése elemzi a rendezvényen történteket, a tapasztalatokat hasznosítja" - közölte a Valton.

A ruhatáros cég figyelmeztette is a szervezőket, hogy megfelelő szakértelem híján egy nyolc-tízezer fős rendezvénynél életveszélyes "okosba" megoldani a ruhatárat, ezt biztonságosan csak szakemberekkel lehet. Egy ilyen szolgáltatás nagyjából kétmillió forint, 24-én pedig már tudni lehetett, hogy a bulira rengetegen jönnek el, úgyhogy ez a beruházás bőven megtérül, mi több, a ruhatárból ezen felül még pénze is lett volna a szervezőknek. (A kétmillió forint felett ugyanis még plusz egy millió forint bevétel bejött volna, amit a szervezők és  ruhatárat szolgáltató cég felezett volna. Úgy tűnik, a szervezők arra gondoltak, hogy a kétmillió forintnál kevesebből is megcsinálják a ruhatárat, így még több hasznuk marad. Tévedtek.)

A Mobilruhatar.com december 24-én küldött is egy árajánlatot a szervezőknek, azzal a kikötéssel, hogy ha igénybe vennék a szolgáltatásukat, akkor december 25-én délig jelezzék ezt vissza. A szervezők végül 27-én jelentkeztek újra a ruhatáros cégnél, de megint csak azt kérték, hogy hadd vegyék bérbe az állványokat. Ezúttal egy magasabb bérleti díjat ajánlottak fel. Ebbe a cég nem ment bele, és megismételte az aggodalmait. (Mindenesetre érdekes, hogy a Lights Off mögött álló Off Production Kft. szerint az Eleven Events Kft.-nek semmi köze nem volt azzal, ami a ruhatárral történt, miközben a Mobilruhatar.com-os társasággal az Eleven Events egyik munkatársa egyezkedett még napokkal az esemény előtt.)

Az ElevenEvents közleménye

Grósz Tamás, az ElevenEvents Kft. projektvezetője a következő levelet küldte a magyar sajtónak:

Pontosan 2014. december 1.-vel az ElevenEvents Kft megvált LightsOFF-os (OFF Production Kft-s) cégtulajdonától és kizárólag a következő tevékenységekkel foglalkozott a rendezvényen, mint alvállalkozó:

- Helyszíni jegyértékesítés és pénztárak kezelése

- Előértékesítesben vásárolt belépők beváltása

- Karszalagok felhelyezése

A szétválás után a további együttműködést fenntartottuk, de kérjük, hogy a két céget kezeljék függetlenül.

Grósz azt ígérte, hogy a cége hamarosan megkezdi a hivatalos kommunikációt a nyilvánosság felé.

Megoldották okosba

Úgy tudjuk, hogy a szervezők végül különböző helyekről szerezték be az állványokat, ami szintén rizikós. Ekkora embertömegnél fontos, hogy egy és ne többféle rendszer legyen. Ráadásul a ruhatárszolgáltatásban otthonosan mozgó szakértők szerint rengeteg alapvető szakmai hibát elkövettek, valószínűleg azért, mert fogalmuk sem volt arról, hogy egy biztonságos ruhatárszolgáltatás nem egyszerű feladat. Nem volt például rögzített pult, hanem egymásnak tolt táblaasztalokat használtak, ami balesethez is vezetett, az egyik vendég lába azóta gipszben van. 

A legnagyobb hibát azonban a lassú kiszolgálással követték el. A Mobilruhatar.com egyik neve elhallgatását kérő munkatársa elmondta: ha lassú a kiszolgálás és a tömegnek órákat kell várnia, akkor egy idő után az emberek hőzöngeni kezdenek és megrohamozzák a ruhatárat. Márpedig a ruhatárba bejutnak, akkor "onnantól vége a dalnak", az egész rendszer összeomlik. Több ezer embert nem szabad ráreszteni a ruhatári pultra. Ahhoz, hogy ne juthassanak be a pult mögé, ahhoz nem csak rögzített pult és kerítés kell, hanem megfelelő tömegirányítás is - de leginkább gyors kiszolgálás.

"Amikor mi először csináltunk ilyet, még 2008-ban, akkor mi is megszívtuk, de szerencsére ott nem lett ebből baj. Mindenesetre pont ezért megtanultuk, hogy mi kell ahhoz, hogy gond nélkül levezényelhessünk egy ilyet. Önmagában nem elég sem az infrastruktúra, sem a megfelelő létszám, kell egy know how is ehhez" - mondta a Mobilruhatar.com munkatársa. A cég legutóbb novemberben, a Total Dance bulin menedzselte a ruhatárat ugyanezen a hungexpós helyszínen, akkor is nyolcezren voltak és semmi probléma nem volt. 

Ezért más, mint az Aréna

A Mobilruhatar.com egyébként az egyetlen cég az országban, ami ilyen szolgáltatással foglalkozik. Azokon a nagy helyszíneken, ahol a ruhatárak eleve adottak (ilyen például az Aréna vagy a Syma csarnok), nincs szükség külsős ruhatáros cégre, sőt, a kisebb, pár ezer főt befogadóhelyszíneken sem, mert ott ezt akár egy hostess cég is el tudja látni. De vannak olyan nagy befogadóképességű helyszínek, ahol nincsenek ruhatárak, a Hungexpo is ilyen.

"Ez egy csarnok. A rendezvényszervezőknek ideális, mert úgy alakítják ki a teret, ahogy csak szeretnék. De éppen ezért a hibalehetőség is nagyobb, ha hozzánemértők csinálják" - mondta a ruhatáros szakember. Szerinte a Lights Off is azért hibázott, mert azt hitték, hogy ha korábban az Arénában csináltak már bulit, akkor a Hungexpót is meg tudják ugorni, csakhogy a kettő - a fentebb említett okok miatt - nem ugyanaz. A Mobilruhatár.com munkatársa szerint borítékolható volt, hogy a Music Fm-Lights Off-buliban össze fog omlani a ruhatár, ezt már december 31-én délután is látni lehetett. 

A másik kritikus pont a beengedés volt. Úgy tudjuk, a hungexpós rendezvényeken a beléptetésekről nem a Hungexpo, hanem a bérlő, azaz az adott rendezvény szervezői döntenek. Bárhogy is volt, az biztos, hogy amikor a ruhatári rendszer összeomlott, akkor a biztonságiak kezei közül is kicsúszott az irányítás, de már a beléptetésnél probléma volt, hogy csak két kaput nyitottak meg a tömegnek. A szervezőknek egyébként nem volt más választásuk, mint a Valton, mert a hungexpós rendezvényeket csak ezzel a biztonsági céggel lehet biztosítani, ráadásul előre kell fizetni a szolgáltatásaikért.

A Music Fm Facebook-oldalának adminisztrátora mindenesetre csütörtökön azt írta a közösségi oldalon, hogy a biztonsági cégnél is vizsgálat indult, mert "felháborító, ahogy viselkedtek". Mint megírtuk, a káoszban több embert, köztük egy lányt megvertek.

Csak médiapartner volt a Music Fm

Az Indexnek Kiss Anikó, a Music Fm vezérigazgatója pénteken elmondta: a rádió a buli médiapartnere volt, a programot és a műsorvezetőt adták, továbbá az esemény promócióját, de a szervezéshez semmi közük nem volt. "December 30-án volt egy helyszínbejárás, akkor derült ki számunkra, hogy 2400 fogas van csak kirakva. Szóltunk a szervezőknek, hogy ez így kevés lesz és akkor meg is vártuk, amíg a többi fogast odahozták" - mondta. Kiss arról is beszélt lapunknak, hogy felháborítónak tartja a biztonsági őrök viselkedését.

"Nagyon sajnáljuk, ami történt, de nekünk ehhez az eseményhez nem volt közünk azon túl, hogy a médiapartnerei voltunk. Ebben a történetben sáros a Valton Security és a Lights Off, mi annyiban vagyunk hibásak, hogy a szervezőkkel médiapartneri szerződést kötöttünk november végén, mert a referenciáik alapján úgy ítéltük meg, hogy képesek egy ilyen esemény lebonyolítására. De a szerződést is csak akkor írtuk alá, amikor meggyőződtem róla, hogy megvannak a szükséges engedélyeik, papírjaik például a katasztrófavédelemmel kapcsolatban."

Rovatok