Ki ne látta volna Gyurcsány Ferenc pártjának legújabb őrületét, a nagy JÖN..JÖN..JÖN - reklámkampányát, a kis klipekkel, amikben Vadai Ágnes, Molnár Csaba, Kerék-Bárczy Szabolcs, Vágó favágók István vett színes gitárt a kezébe, színes cipőt a lábára, és tett úgy, mintha a Should I Stay Or Should I Go című számot játszaná a Clashtől.
Nyilván alapvetően mindenki azt csinál, amit akar. Aztán persze mindig kiderül, hogy mégsem. Ezekben a a kis rövidfilmekben például az eredeti Clash szám szól. Az pedig reklámcélú felhasználás esetén egyértelműen engedélyköteles, ám az előadó számainak jogait kezelő Universal londoni központja a harmadik klip megjelenésekor még semmiféle megkeresésről, engedélykérésről nem tudott. Ahogy a klipet készítő ügynökség sem, ők azt mondták, ezt a párt intézte. Dehogy intézte!
A DK új kampánya nem egyszerűen csak kisütötte az emberek agyát és szemét, de óriási talány is volt: mi ez az egész? Az lesz a vége, hogy összeáll a Favágók II? Gyurcsány énekel majd az utolsó klipben? A pártelnök gyermekének érkezését várják ilyen izgatottan? Telefonon sikerült beszélnünk a reklámkampányt készítő ügynökséggel, legalább ez világos lett.
Ezek a klipek egy hosszabtávú reklámkampány részei, amivel azt szeretnék megmutatni, mennyi fiatalosság, energia, színesség van ebben a pártban. (UPDATE: a párt azóta lecserélte a logóját is! A DK mai tisztújítójáról kollégánk riportját itt tudja elolvasni.) Szándékosan nem is a pártvezetőre húzták fel a kampányt, hanem a többi párttagra, akik fiatalosak, energikusak, akik képesek optimizmust adni az embereknek, mondta a reklám készítője, és hozzátette:
Mi a jellemző ellenzéki magatartás? Részt venni a napi, szürke harcokban. Mi egy hosszútávú életérzést, feelinget szeretnénk ezzel adni, amit más pártoktól még nem láttunk. Mindenki nagyon fáradt, de a DK-ban van annyi energia, hogy ezt a színes, fiatalos életérzést, a viccet és a humort hitelesen tudja közvetíteni. Ez egy életérzés, a hangszer csak másodlagos.
Itt egy hasonló kezdeményezés néhány évvel korábbról:
Egy eredeti dal megfilmesítésnél pedig minden esetben két oldali jogosítás szükséges. Engedély kell a szerzőtől − vagy a szerzőket képviselő zeneműkiadótól −, illetve a hangfelvétel tulajdonosától. A közhiedelemmel ellentétben, mindegy, hogy hány hang hangzik el a műből, hogy milyen hosszú részletet használnak fel belőle.
Jelen esetben a szerzői jogokat képviselő Universaltól, illetve a hangfelvétel tulajdonosától, a Sonytól kell engedélyt kérni. Az első, 17-i klip bemutatásakor még egyik féltől sem rendelkeztek engedéllyel. Két nappal az első klip megjelenése után telefonon kerestük a szerzői jogokat képviselő céget, ahol azt mondták, nem tudnak a reklámokról, örülnek, hogy felhívtuk a figyelmüket a dologra, utánanéznek, talán valamelyik kolléga már tud róla. A DK-nál ekkor még valami olyasmiről beszéltek, hogy 30 évnél idősebb számokhoz nem kell engedély. Újabb közhiedelem.
Aztán másnap, pénteken a pártigazgató, Sebián-Petrovszki László az Indexnek azt mondta, felvették a kapcsolatot az Universallal. Azt ugyan nem tudta megmondani, hogy ki kezdeményezte a kapcsolatfelvételt, ahogyan azt sem, hogy pontosan mikor, de pénteken már telefonon beszélt a kiadó képviselőjével, aki azt mondta, átküldi az engedélykérés formanyomtatványát, amit ki kellene tölteni. Négy nappal azután, hogy az első klipet nyilvánosságra hozták. A pártigazgató szerint ettől független szó sem volt büntetésről, jogsértésről, utólagos jogosításból fakadó kötelességekről, plusz költségekről.
Telefonon beszéltünk a jogtulajdonos egyik munkatársával, aki szerint az ilyeneket általában rugalmasan kezelik. Bár a törvény egyértelműen azt írja elő, hogy a megjelenés előtt kell jogosítani, sokszor előfordul, hogy elvétik a felhasználók. Leginkább akkor szokott gondot okozni, ha a szerzőnek, vagy előadónak nagyon nem tetszik a felhasználás módja. Ilyen kényes témák általában a dohánytermékek, alkoholos termékek reklámozása. Illetve vannak előadók, akik érzékenyebbek, mint például a U2 vagy az ABBA. Más a szakmában dolgozó szakember szerint a politikai reklámok is kényes témák, vannak előadók, akik élből elutasítják az ilyen felhasználásra érkezett kérelmeket.
Az árat mindig a zeneműkiadó határozza meg a képviselt szerzőkkel egyeztetve. Ez függ a felhasznált daltól (egy világsláger drágább, mint egy ismeretlen dal), kampány nagyságától, a felhasználás típusától (nem mindegy, hogy TV, rádió, internet is érintett-e, vagy közösségi oldalak), területétől és időtartamától. A szerzők engedélye azonban még nem elég a jogtiszta felhasználáshoz, ugyanis a reklámban használt hangfelvétel tulajdonosánál is le kell futni ugyanezt a kört. Ha minden engedély megvan, akkor lehet útjára indítani a reklámot.
Ha a keretesben található felvételre valamilyen okból nem klikkelt rá, akkor itt és most pótolhatja. Sőt, pótolja!
Na, de persze nehogy azt gondoljuk, hogy megint Gyurcsány Ferenc tolta volna túl a jogi keretek lazán kezelésének biciklijét. Az igazi nagypályás persze ebben is a Fidesz.
A Fidesz emlékezetes Hallgass a szívedre, szavazz a Fideszre! - kampányának zenéje a Listen To Your Heart című szám volt a Roxette-től. Nem árulunk el nagy titkot azzal, ha eláruljuk: a jogosítás ott sem történt meg a felhasználás előtt, csak utólag, bőven a felhasználás után egyeztetett a szerzőket képviselő zeneműkiadó és a felhasználó.