Lapunk szerdai tudósítása és videofelvétele alapján vizsgálatot rendelt el a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság vezetője az M3-ason ok nélkül és huzamosan a belső sávban haladó rendőrautó ügyében. Mint levelükben tájékoztattak, a rendőrfőkapitány a vizsgálat eredménye alapján dönt a szükséges és indokolt felelősségre vonásról és annak mértékéről.
Mint arról szerdán beszámoltunk, a rendőrautó egy olvasónk kocsija elé állt a belső sávban és nem engedte elhaladni:
Múlt hét csütörtökén Miskolcra utaztam az M3-ason, és Gyöngyös után elénk állt egy rendőrségi autó a belső forgalmi sávban. Nem volt hajlandó a szélső sávba lemenni, hiába volt az szabad. Az sem zavarta, hogy lassan több tíz autó követte.
– írta lapunknak Lajos.
Olvasónk szerint felháborító, hogy a rendőrnek szabad szabálytalanul tartósan a belső sávban haladni. Jobbról viszont nem szabad előzni, így az egész autópálya forgalmát feltartotta, tette hozzá.
Az esetről videót is készített:
A videó alapján két kérdés vetődött fel:
Az első kérdésre a KRESZ egyértelmű választ ad: a rendőrautó szabálytalan volt, hiszen rá is érvényes a jobbra tartási kötelezettség. (Hacsak nem használja a megkülönböztető jelzéseit, de itt nem használta.)
A második kérdésre Pető Attilát, a KRESZ-fórum oktatóját idéztük, aki szerint a külső sávban elhaladás ilyen esetben előzésnek számít, ezért büntethető. Az oktató szerint ilyenkor azt teheti az autós, hogy a rendőrautó mögé sorol a belső sávba, és ha nem megy a megengedett legnagyobb sebességgel, akkor egyszerűen ledudálja maga elől. (Ha meri.)
„Van egy olyan megoldás is, hogy beállsz a rendőrautó mögé és egy vagy két autót hagysz közöttetek. Ezután dudálsz egy nagyot. A rendőrautóban azt fogják hinni, hogy a mögöttük levő dudált.... a rendőrautó jó esetben félreáll, rossz esetben a mögötte haladó autóst leinti – viszont az autós teljes ártatlansággal fogja állítani hogy nem dudált és a rendőr csak akkor veszi észre hogy szamarat csináltak belőle, amikor már távol járok..."
A cikkel kapcsolatban rengeteg levelet kaptunk, a témában minden bizonnyal jártas olvasóink erősen megkérdőjelezték az oktató érvelését. Ezért megkerestük az ügyben Pausz Ferenc közlekedési szakértőt, aki nyugdíjba vonulása előtt sokáig vezette az ORFK közlekedésrendészeti osztályát.
Pausz először azt szögezte le: egyértelmű, hogy a rendőr szabálytalan volt. Az előzés tekintetében nem volt ilyen határozott. Véleménye szerint a hatályos KRESZ szövege nem ad pontos útmutatást, hogy ilyen esetben az elhaladás párhuzamos közlekedésnek vagy jobbról előzésnek számít-e. Pausz úgy gondolja, logikailag a párhuzamos közlekedés elve akkor érvényes, ha két egybefüggő kocsisor halad a külső és a belső sávban, mert így konfliktusokat eredményezne, ha valaki a külső sávban mindenáron be akarná tartani, hogy nem megy el az esetleg éppen lelassuló belső sáv mellett. A videón azonban az látszik, nemhogy egybefüggő kocsisor nincs, de teljesen üres a külső és a belső sáv a rendőrkocsi előtt.
Arra a kérdésre, hogy mit csináljon egy autós, ha hasonló helyzetbe keveredik, azt tanácsolta, hogy amíg ez az értelmezési probléma fennáll, semmiképpen ne próbáljon elhaladni a belső sávban közlekedő mellett. Ha ezt mégis megtenné, és a rendőrautó leállítaná jobbról előzés miatt, akkor mondja azt, hogy jelentsék fel. Akkor ugyanis egy eljárás kezdődik, amiben mérlegelési, értelmezési, fellebbezési lehetőség van, nem úgy, ha helyben elfogadja a szabálysértés tényét, és fizet.
A szakértő szerint a KRESZ-t ebben az esetben a törvényalkotónak kell értelmeznie, azért azt javasolta, hogy az igazságért forduljunk az illetékes tárcához, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz. Megtettettük, a választ várjuk.