A 70-es és 78-as troli Földművelésügyi Minisztérium mögötti, lassan két éve ideiglenes végállomásáról így számoltunk be tavaly augusztusban:
Tűző napsütés, fehér műanyag Flair székek – újabban szkájhuzatos irodai székek –, alumínium irodakonténer, lezárt utca, toi toi vécé, három-négy zöld mellényes BKV-s, üres műanyagflakon pörgetés egy ujjal, vébé-elemzés. Ez a hangulat fogad mindenkit, aki ma betéved a Földművelésügyi Minisztérium mögé.
A Kozma Ferenc utcában tolatással fordulnak vissza a trolik, mivel a felújított Kossuth térre többé nem fordulhatnak ki. Nagyon régóta ülnek azokon a fehér Flair székeken a BKK munkatársai, és várják, hogy a troli balra forduljon a Kozma Ferenc utcán, és megálljon, hogy ők leakaszthassák az áramszedőket, és áttegyék az ellenkező irányba haladó vezetékre. A troli visszatolat az Alkotmány utca felé (Tolató troli! – még a turisták is megállnak fotózni), majd visszakanyarodik a Kálmán Imre utcára.
Most érkeznek ugyan olyan trolik a fővárosba, amelyek (egyes szakaszokon) felsővezeték nélkül is működőképesek, tehát megoldást jelenthetnének a fenti problémára, de egyáltalán nem biztos, hogy meg is oldják.
Idén június 23-án törhetik szét a pezsgősüveget az ideiglenes alumíniumbódé oldalán a láthatósági mellényben üldögélő BKK-sok:
A problémáról és a megoldási ötletekről ebben a cikkünkben számoltunk be részletesen. Röviden: a Kossuth térre nem fordulhatnak ki a trolik, a Nagy Imre-szobor körül csak akkor fordulhatnának meg, ha önjáró járművek lennének, mivel a felsővezetéket nem engedi a belváros kiépíteni ott, a legközelebbi háztömb körül − a Honvéd utca érintésével − pedig a lakók kemény ellenállása miatt nem fordulhatnak meg.
Patthelyzet.
Pedig utóbbi megoldás szerepel az eredeti tervekben is, amire az Országgyűlés Hivatalának (OH) jogerős építési engedélye van. Ezt elvileg 2014 decemberéig kellett volna befejezniük, ami nem sikerült, kötbért azonban talán nem kell fizetniük, hiszen ők egyszer már felfúrták a felsővezetéket tartó kampókat a háztömbre, ahová eredetileg tervezték.
A lakossági ellenállás pedig többek között azért ilyen erős, mert a Honvéd utca így is az egyik legforgalmasabb utca a Lipótvárosban, ráadásul nem elhanyagolható szempont, hogy a házban − ami körül megfordulna a troli − közös képviselő a Lipótvárosért Egyesület elnöke. Ő pedig olyan hangosan képviseli az ott élők érdekeit, hogy a kerület vezetésének nem igazán éri meg semmibe venni az egyesületet.
Tavaly azt válaszolta a kérdéseinkre az OH, hogy ők nem terveznek eltérni az eredeti tervektől, de amennyiben az V. kerületi önkormányzat, egyeztetve a lakókkal és a BKK-val, talál egy mindenki számára elfogadható megoldást, amihez nem kell felsővezetékeket építeni a Kossuth tér látható környezetében, akkor azt elfogadják.
Az ideiglenes trolivégállomás költségeit jelenleg a BKK állja. Az Átlátszó tavaly kérte ki a cégtől az adatokat, amiből kiderült: „A kényszerből alkalmazott technológia miatt 2013 júniusától 2014 augusztusáig Társaságunknak 47 520 000 forint többletköltsége merült fel.“ Most mi is elküldtük a kérdést, azt a választ kaptuk, hogy a jelenlegi megoldás 2015. márciusig bezárólag 70 millió forintjába került a BKK-nak. Havonta tehát közel három és fél millió forint.
Két hete számoltunk be arról, hogy nyáron 24 vadonatúj, önjáró troli érkezik a fővárosba: olyan trolik, amelyek 4 km-t képesek megtenni áramszedő nélkül. Automatikusan feltételeztük, hogy ezek a trolik hivatottak megoldani a két éve húzódó belvárosi problémát, de a dolog nem ilyen egyszerű.
A két járat kiváltása körülbelül húsz trolibusszal megoldható lenne, ami jelen esetben azt jelentené, hogy az új járműveket szinte kizárólag itt használnák fel. Úgy tudjuk azonban, hogy az EU-s pályázat szerint nem lehet egyetlen vonal kiváltására felhasználni az uniós finanszírozású járműveket.
Maga a BKK is azt írta 2012-ben, hogy „a szóló trolibuszokkal üzemeltetett vonalak mindegyikén, a csuklós vonalak között pedig arányosan kerülnek elosztásra az új alacsonypadlós járművek". A költségek 99 százalékát finanszírozó EU eleve az egész budapesti trolihálózat akadálymentesítésére írta ki a pályázatot, a szabálytalan felhasználást pedig valószínűleg nem kockáztatná a BKK. Amiből következik: a BKK-piknik belátható időn belül nem fog megszűnni.
Az idén nyáron érkező 24 trolibuszt követően érkezhet még több tucat a jövőben valamikor: a 18 milliárd forint összértékű közbeszerzés 108 új trolibusz vásárlására ad lehetőséget, ebből jön első körben ez a 24. És ha a szükséges források rendelkezésre állnak, akkor további 84 trolibuszt szerezhetnek be. Tehát elvileg megvan a lehetősége a jövőben, hogy ilyen módon oldódjon meg a probléma, de az, hogy mikor, kiszámíthatatlan.
Megkérdeztük a BKK-t és az V. kerület önkormányzatát is arról, hogy hogy állnak a tárgyalások, mikorra várható a jelenlegi, átmeneti állapot megszüntetése, illetve melyik megoldást fogják várhatóan választani. Úgy tudjuk, a felsővezetékek kiépítése továbbra is olyan lakossági ellenállásba ütközik, hogy az önkormányzat ezt a megoldást elutasítja.
Fél évvel a problémát bemutató cikkünk után, ma is ugyanúgy zárhatjuk cikkünket. Két éve tart, de a jelek szerint még sokáig marad a sufnibörleszk: télen és nyáron, rövidgatyában és kabátban pakolgatják az áramszedőt, vizelnek az ideiglenesen kihelyezett toi toiba, nézik a tévét az ideiglenes kitett alumíniumbódéban, és teszik zsákutcává az egyik belvárosi utcát. Nézze meg még egyszer, hogy is néz ki ez: