Gondolta volna, hogy van olyan, állami tendereken jeleskedő magyar cég, amelynek az az egyik legnagyobb problémája, hogy túl sokszor nyer? És azt gondolta volna, hogy a tulajdonos erre azt találja ki megoldásnak, hogy egy másik vállalkozással is beszáll a közbeszerzési versenybe, hogy legyen riválisa? Márpedig a 2013-ban kétmilliárdos forgalmat bonyolító kommunikációs ügynökség, a Young and Partners így kapott versenytársat Szijjártó Péter barátjától, Kuna Tibortól. Az új cég márciusban már el is indult az NFM alá tartozó cégek kommunikációs tenderein. A Miniszterelnökségen viszont nem próbálkoznak.
Közel hússzorosára növelte éves forgalmát a Young and Partners (Y&P) 2009-es indulása óta. A látványos expanzió különösen a 2010-es kormányváltás után vett nagy lendületet, amikor a Közgép, a Miniszterelnökség és számos minisztérium mellett még a kormány stratégiai partnerei is a Young and Partnersszel dolgoztattak.
Az országgyűlési Fidesz-frakció egykori kabinettitkára, Kuna Tibor által alapított négyfős cég 2013-ra gyakorlatilag elfoglalta a hazai állami kommunikációs piacot.
A kommunikációs stratégiagyártásból, PR-munkákból, médiavásárlásból, rendezvényszervezésből származó nettó árbevétel a 2009-es 115 millió forintos kiinduló pontról a Céginfó.hu adatai szerint 2011-re 450 millióra, 2013-ra pedig 2,054 milliárdra nőtt. Ez az összeg nagyjából megegyezik négy-öt vezető hazai ügynökség összesített belföldi árbevételével. A második legnagyobb piaci szereplő, a brit hátterű Grayling ügyvezetője, Ábrahám Gergely a Kreatív szaklapnak tavaly azt mondta, szerinte a magyar piacon ennyit keresni szinte képtelenség, nekik is több mint tíz országból jön össze a Young and Partnersénál kisebb árbevétel.
A Y&P 420 milliós nettó nyeresége, amelyet tavaly majdnem teljes egészében a tulajdonos vett fel, elégedettségre adhatna okot. Kuna Tibor neve mellett viszont márciusban egy újabb, hasonló profilú vállalkozás jelent meg a cégnyilvántartásban.
A Trinity International Communications Kft.-t 2010-ben alapították Heliopolis Consulting Tanácsadó és Szolgáltató Kft. néven.
A cég az elmúlt években is ott volt a Y&P környékén. Heliopolisként indult azokon a közbeszerzési pályázatokon, amelyeket végül a Y&P nyert meg. A szakmában ezért a szükséges létszámkeret kitöltésére meghívott „vattacégként” emlegették. Tavalyelőtt azonban már komolyabb, százmilliós bevételt produkált, a Trinity név felvétele után, 2014-ben pedig már 250 millióra szökött fel a forgalma.
A Trinity ügyvezetője és egyszemélyes tulajdonosa 2015. március 16-ig Vida Mónika volt, aki eredetileg a Bartók Béla úti lakására jegyezte be céget. A kapcsolódást azonban korábban sem titkolták: a Trinity telephelyeként a Young and Partners III. kerületi székházát tüntették fel.
Kuna Tibor márciusban aztán nyíltan is átvette a céget. Ma már ő az ügyvezető-tulajdonos, és a Trinity székhelyét is korábbi cége székházába helyezte át.
Az új cég nem tétlenkedett: márciusban több, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) irányítása alá tartozó energiavállalat pályázatán el is indult. Az elmúlt hónapban az összkormányzati kommunikációs költési stop ellenére, és még mielőtt a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) bejelentette volna saját 25 milliárdos pályázatát, az MVM és leányvállalatai több reklám- és kommunikációs tendert is kiírtak, amelyeken jórészt a Trinity győzött. A cég a közbeszerzési értékhatár alatti kiírásokkal, az úgynevezett háromajánlatos pályázatokkal elkerülhette, hogy a tenderekre felfigyeljen a Lázár János felügyelete alá tartozó NKH.
Kuna Tibor az Indexnek azt mondta, hosszas megfontolás után meghozott üzleti döntés volt a Trinity beindítása. Kuna szerint a Young and Partners évek óta magas színvonalú szolgáltatásokat nyújt a piaci és az állami megrendelőknek is, de az utóbbi időben úgy érezte, vesztettek az ötletekből és a kreativitásból. Ezért konzultált cégfejlődéssel foglalkozó tanácsadókkal, akik megerősítették azt az elgondolását, hogy javíthat a helyzeten, ha megduplázza a céget, és belső versenyre kényszeríti a munkatársakat.
Van egy Young and Partners nevű PR-cég, ami eléggé felfutott mostanában...
Ismerem őket.
Sok emberrel beszéltünk a kommunikációs piacon, és sokan azt mondták, hogy ez a cég az ön érdekkörébe sorolható, önhöz köthető. Milyen kapcsolat fűzi ehhez a vállalkozáshoz?
Kuna Tibort, a cég főnökét nagyon régóta ismerem. Az ifjúsági minisztériumban dolgozott, amikor 1998 és 2002 között kormányon voltunk, és én ifjúsági vezetőként kerültem kapcsolatba vele. Azóta jóban vagyunk, mondhatom azt is, hogy barátok vagyunk. Ismerem őket, és jó véleményem is van róluk, jó cégnek tartom őket. Amikor a Miniszterelnökségen dolgoztam, akkor egy rövid ideig együtt is működtünk.
Tehát volt valamilyen kommunikációs megbízásuk...
Igen-igen. Később már nem foglalkoztam a kommunikációval, államtitkár lettem, tehát az ilyen jellegű kapcsolatunk nagyon rövid ideig tartott.
(444.hu)
A tulajdonos kijelentette, nem igazak azok a piaci pletykák, hogy a kormányzatban zajló Simicska–Orbán-háború kényszerítette ki, hogy egy „tiszta” vállalkozással próbálkozzon az állami szektorban. Kuna szerint ezt cáfolja az is, hogy nem próbálta elrejteni a cégben játszott szerepét, hanem saját nevére vette a vállalkozást. Tény viszont, hogy a Trinity csak bő egy hónapja került hivatalosan Kuna tulajdonába, a cégbíróság pedig nagyjából az MVM-es meghívásos pályázatok eredményhirdetésekor tette közzé a tulajdonosváltást.
A sajtóban korábban szimplán Fidesz-közeliként elkönyvelt PR-cég ma már nem minden kormányzati kapun kopogtat egyforma sikerrel. A Young and Partners régebbi referenciái között a Miniszterelnökség nagy súllyal szerepelt, azt azonban Kuna is elismeri, hogy a Lázár János vezetése alá tartozó kormányzati területeken manapság nem sok babér terem nekik. Ezzel szemben az új cég honlapja azt mutatja, hogy a Seszták Miklós vezette NFM-mel és a miniszteri kabinetet vezető, így az MVM-cégeket is felügyelő, a Y&P-t ötödik születésnapján személyesen köszöntő Mihalovits Péterrel megmaradt a jó viszony: a fejlesztési tárca máris felkerült a Trinity referencialistájára.
Kuna elmondta, hogy duplázás ellenére a cégek közös kiszolgáló háttérrel működnek majd, és a belső versenyeztetésen dől el, melyik kft. hol indul, vagy esetleg konzorciumban pályázzanak-e.