Index Vakbarát Hírportál

Baleset ért egy magyar Gripent Csehországban

2015. május 19., kedd 15:32 | aznap frissítve

Túlfutott a kifutópályán a magyar honvédség egyik Gripen vadászgépe a csehországi Čáslav katonai repülőtéren, a pilóták katapultáltak. A Honvédelmi Minisztérium szerint a két pilóta jól van, személyi sérülés nem történt. A repteret lezárták, vizsgálják, mi okozta a balesetet.

Cikkünket folyamatosan frissítjük!

Baleset érte kedden a magyar hadsereg Gripen vadászgépét a Prágától keletre fekvő csehországi Čáslav katonai repülőtéren, a pilóták katapultáltak. Nincs áldozat – jelentette az MTI. A magyar vadászgép a repülőtér mellett lévő szántóföldön állt meg.

Az MTI először arról számolt be, hogy a gép lezuhant, de a Honvédelmi Minisztérium (HM) közleményében azt írta, hogy ez túlzás.

A Magyar Honvédség Gripen típusú vadászgépe nem zuhant le, csak túlfutott a kifutópályán a Čáslav katonai repülőtéren, a pilóták katapultáltak.

A Honvédelmi Minisztérium közleményében tudatta azt is: a személyzet a biztonsági protokollnak megfelelően döntött a katapultálás mellett. Mindketten jól vannak, személyi sérülés nem történt, a pilótákat a szokásos eljárás szerint jelenleg orvosi vizsgálatnak vetik alá. „A két magyar pilóta – Ugrik Csaba dandártábornok és Gróf Gergely őrnagy – az elsődleges adatok alapján jól van" – írta a HM.

Az anyagi kár felmérése folyamatban van. Az eset kivizsgálását az illetékes hatóságok haladéktalanul megkezdték. A helyszínen készült képek alapján nehezen hihető, hogy a sérült gépet valaha is repképes állapotba hozzák, a gép eleje levált a gép törzséről, és amúgy is csúnyán összetört szinte minden felület.

Úgy tudjuk, több Gripen vadászgép gyakorlatozott Csehországban. Az egyik kétüléses gépet ért baleset – állítólag technikai problémák miatt. A magyar légierőnek 14 darab JAS-39-es Gripen gépe van, ebből kettő olyan kétüléses gép, amelyikből az egyiket most baleset érte.  

A repteret lezárták

A cseh honvédelmi minisztérium szóvivője a cseh sajtónak annyit nyilatkozott, hogy még tájékozódnia kell, pontosan mi történt. „Ebben a pillanatban annyit tudok mondani, hogy a repülő lecsúszott a kifutópályáról, a pilóták az előírásoknak megfelelően katapultáltak. Amennyiben a gép ellenőrizhetetlen és komolyabb veszély fenyegeti a pilóták életét, akkor lép életbe ez az előírás. Mindketten rendben vannak, és nem történt semmilyen drámai esemény” – mondta Petr Mládek, a cseh honvédelmi minisztérium szóvivője.

Tomáš Maruščák, a reptér szóvivője a cseh hírtévének elmondta, hogy a gép nem fékezett. „Ebben a pillanatban nem tudjuk megmondani, hogy ez a pilóta hibája volt, vagy műszaki meghibásodásból kifolyólag történt a baleset. A gép a kifutópálya melletti réten landolt.” A szóvivő nem tudta megmondani, meddig tartják fenn a reptér lezárását. A többi gépet, amelyek a baleset pillanatában a levegőben voltak, átirányították más repülőterekre.

A baleset nagyjából 13:40 perckor következett be. „A repülőgép-balesetet jelenleg már a légierő bizottsága vizsgálja a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alatt” – nyilatkozta az Idnesnek  Magdalena Dvořáková a vezérkar kommunikációs főosztályától.

A cseh hírtévé és hírügynökség arról számolt be, hogy leszállási manőver közben történt a baleset,

a repülőgép már a kifutópályán volt, de a pilóták nem fékeztek. 

Ezt követően történt a katapultálás. A repülőgép az első felmérések szerint a környezetben nem okozott kárt. A cseh hírtévében folyamatosan azt mondják be, hogy egyelőre nem tudják, a pilóta vagy technikai probléma okozta-e a balesetet.

Cseh–magyar–svéd hadgyakorlat közben

Čáslavban május 11-től Lion Effort elnevezés alatt közös cseh–magyar–svéd légi hadgyakorlat zajlik. Mindhárom ország hadserege JAS-39 Gripen típusú vadászgépeket használ. A hadgyakorlaton Thaiföld pilótái is részt vesznek, de vadászgépek nélkül.

A čáslavi repülőtéren nem ez az első repülőgép-baleset. Három évvel ezelőtt egy Antonov An–30-as típusú orosz katonai gép gyulladt ki – szintén leszállás közben – fedélzetén 23 ember tartózkodott. Hatan – öt orosz és egy cseh katona – szenvedtek égési sérüléseket. Akkor a balesetet a pilóta hibája okozta, elvesztette uralmát a gép felett, mert nem tartotta be a leszálláshoz előírt szabályokat.

Pár héttel ezelőtt is volt baj egy Gripennel. Március 20-án egy svédországi éleslövészeti hadgyakorlatról hazafelé tartva kényszerleszállást hajtott végre az egyik magyar Gripen Kassán. A pilótát a gép számítógépes rendszere értesítette a hibáról, és a kötelék parancsnokától engedélyt kért arra, hogy az utat megszakítsa, és a földön ellenőrizze a műszert. A Honvédelmi Minisztérium korábbi tájékoztatása szerint nem volt vészhelyzet. A Gripent végül a Magyar Honvédség műszaki személyzete javította meg, hat nappal később hazarepült.

Megkérdeztük a Gripent gyártó Saabot is, akik hivatalos válaszukban annyit írtak: a garanciával és balesetekkel kapcsolatos kérdéseket kormányközi megállapodások szabályozzák, így semmit sem mondhatnak arról, hogy rendezik el majd az anyagi kárt, illetve hogy pontosan hogy alakulnak a felelősségi viszonyok.

Név nélkül nyilatkozó forrásunk szerint nem is valószínű, hogy túl hamar lesz bármi konkrétum, minden további lépés csak a hivatalos vizsgálat lezárása után valószínű.

Más géppel ez nem biztos, hogy összejön

Az a tény, hogy mindkét pilóta karcolás nélkül megúszta a nem veszélytelen helyzetet nem olyan nyilvánvaló, mint ahogy első ránézésre tűnik a képek alapján - nyilatkozta a ČTK hírügynökségnek Jan Vachek a cseh hadsereg egykori katonai pilótája, aki szerint egy olyan gépből, amely leszálláskor már a kifutópályán tartózkodik, a katapultálás nagyon nagyon nehéz feladat. 

"Amikor azt mondom, hogy nulla méter magasságban lévő gépből katapultálni hatalmas adrenalin egy pilótának, akkor ezt idézőjelben értem." Hozzátette: ilyen helyzetben ezt a műveletet csak a legmodernebb gépekkel lehet végrehajtani, amelyekkel például a Gripen gépek is rendelkeznek.

A fotón látható Gripen már javíthatatlan - nyilatkozta közben egy magát megnevezni nem kívánó másik cseh repülési szakember az idnes.cz internetes portálnak. A gép károsodást ráadásul növelheti még a leszállópálya végén elhelyezett antenna rendszer, amelyet a nagy sebességgel leszálló gép nem tudott kikerülni - tette hozzá.

Rovatok