Egy korszak idén nyáron végképp lezárul Budapesten: a Nemzet Főtere mögötti alumíniumbódés, műanyag székes, Toi Toi vécés kézi troliforduló, ideiglenes BKK-állomás megszűnik. A Kossuth tér felújítása miatt megváltozott forgalom csökkentése mellett erről egyezett meg végül az V. kerület, a BKK, és a helyi civilek. Ma délelőtt a kerület polgármestere, Szentgyörgyvölgyi Péter és a BKK vezérigazgatója, Dabóczi Kálmán írták alá az erről szóló megállapodást az V. kerületi Polgármesteri Hivatalban.
Aki a világhírű trolicirkuszra kíváncsi, annak már csak hetei, napjai vannak hátra, hogy megtekintse. A Földművelésügyi Minisztérium mögötti, két évig ideiglenes, a BKK-nak 80-90 milliójába kerülő trolifordulót ugyanis felszámolják, legkésőbb augusztus végére. Ahogy arról tavaly beszámoltunk, a Kossuth tér felújítása miatt ideiglenes végállomást kaptak a 70-es és 78-as trolik, éppen két éve, 2013 júniusában.
Két évig tehát a Kozma Ferenc utcában tolatással fordultak visszaa járművek, két évig ültek a fehér Flair székeken a BKK munkatársai és várták, hogy a troli balra forduljon a Kozma Ferenc utcán és megálljon, hogy ők leakaszthassák az áramszedőket és áttegyék az ellenkező irányba haladó áramszedőre.
A problémáról és a megoldási ötletekről ebben a cikkünkben számoltunk be részletesen. Röviden: a Kossuth térre nem fordulhatnak ki a trolik, a Nagy Imre-szobor körül csak akkor fordulhatnának meg, ha önjáró járművek lennének, mivel a felsővezetéket nem engedi a belváros kiépíteni ott, a legközelebbi háztömb körül - a Honvéd utca érintésével - pedig a lakók kemény ellenállása miatt nem fordulhatnak meg. Az ellenállás annak szólt, hogy ha a háztömbre felszerelik a felsővezetéktartókat, és ott fordulgatnak a régi trolik, a zaj és rezgés elviselhetetlen lesz az ott élőknek. Ezt a patthelyzetet sikerült feloldani most.
Áprilisban számoltunk be arról, hogy nyáron 24 vadonatúj, önjáró troli érkezik a fővárosba: olyan trolik, amelyek 4 km-t képesek megtenni áramszedő nélkül. Automatikusan feltételeztük, hogy ezek a trolik hivatottak megoldani a két éve húzódó belvárosi problémát, de a dolog nem ilyen egyszerű. A két járat kiváltása körülbelül húsz trolibusszal oldható meg, ami jelen esetben azt jelentené, hogy az új járműveket szinte kizárólag itt használnák fel. Az EU-s pályázat szerint azonban nem lehet egyetlen vonal kiváltására felhasználni az uniós finanszírozású járműveket.
Így azt a köztes megoldást találták, hogy felfúrják a felső vezetéket a Honvéd utcai épülettömb körül, ott fordulnak a trolik, de a járat egy része már a vezetéknélküli, önjáró trolibuszokból áll majd. Így az alacsonypadlós, és vezetéknélküli trolik nem jelentenek olyan zajt, és rezgést, cserébe megszűnik a ToiToi vécés piknik.
A ma aláírt megegyezés nem csak a 70-es, 78-as trolira vonatkozott. Az V. kerületnek ezen a részén az utóbbi években durván megnőtt az átmenő forgalom, ráadásul bizonyos utcákban évek óta problémát jelentenek a városnéző-, és turistabuszok is. A városnéző buszoknak a rakparton alakítottak ki megállót például. A két kiemelten megterhelt utca a Honvéd, és a Szemere utca. Utóbbi jelenleg a Lipótváros egyetlen olyan Nagykörútba torkolló utcája, ahonnan a Margit Híd irányába lehet kikanyarodni. Ezt a forgalmat például úgy lehet csökkenteni, ha a Nyugati téren a Bajcsy-Zsilinszky út felől ki lehetne kanyarodni balra. Ez május végén meg is valósult.