Elég nagy volt turbulenciája, amikor a Bors nyilvánosságra hozta Áder János négy tavaszi útjának költségeit, mivel kiderült, hogy a köztársasági elnök négyből kétszer magánrepülőgépet vett igénybe, mikor töredékéért utazhatott volna stábostul-mindenestül, ha menetrend szerinti járat első osztályán vett volna jegyet.
Négy út azonban nyilván csak kiragadott példa lehet egy állandóan utazgató és reprezentálgató köztársasági elnök esetében, ezért megkérdeztük a Köztársasági Elnöki Hivatalt (KEH) az általános gyakorlatról. A KEH szerint
csak kivételes esetben az elnöki programok időkereteit, sajátos feltételeit, valamint a felmerülő költségelemeket figyelembe véve bérelnek különgépet, és azt is közbeszerzési eljárással
– azaz elvileg nem az elnökök kérésére választják ki. 2014 előtt ráadásul a hivatalos utakat nem is a KEH, hanem a Külügyminisztérium szervezte.
Az elmúlt évek összesített adatait is rendelkezésünkre bocsátották, ezek alapján Áder háromféle módon repült:
Évekre lebontva utazásai pedig így néznek ki:
7-szer menetrend szerinti repülőjárattal.
Ezenkívül Afganisztánba menet a lengyel elnök különgépét, illetve egy katonai csapatszállítót vett igénybe.
11-szer menetrend szerinti járattal,
3-szor An–26-tal.
8-szor menetrend szerinti repülőjárattal,
9-szer An–26-tal,
2-szer különgéppel,
illetve katari útjánál az emír saját repülőjével.
4-szer An–26-tal,
3-szor menetrend szerinti járattal,
2-szer különgéppel.
Ezek szerint Áder számára valamivel több mint három év alatt összesen négyszer kellett különgépet bérelni. De még ez a szám is csak a levegőben lóg, ha nem vetjük össze az előző elnökök utazásaival.