A gönyűi dunai kikötő építésének március 24-i tenderbontásán kiderült, hogy a Közgép konzorciuma tette a legkedvezőbb árajánlatot. 6,7 milliárdért vállalták volna az építkezést, 200 millió forinttal olcsóbban, mint a 6,9 milliárdos ajánlattal induló A-Híd-, Swietelsky- és Mészáros és Mészáros Kft.-konzorciumnál. Utóbbi cég tulajdonosa a felcsúti polgármester, Orbán Viktor barátja, Mészáros Lőrinc. A Strabag, illetve a Dunaaszfalt 7 milliárd feletti összeggel pályázott.
A második helyre szorult csoport nem hagyta veszni a megrendelést, nyomozni kezdett. Végül az építkezéshez szükséges hajók méretében találtak hibát, amivel rögtön a KDB-hez fordultak.
A pályázaton való indulás feltételei között szerepelt az az előírás is, hogy az építési munkálatokhoz használt hajó/úszó munkagép zárt fedélzetének legalább 700 négyzetméteresnek kell lennie, majd egy menet közben született módosítás ezt 500 négyzetméterre csökkentette.
Magyarországon ekkora építési hajóval csak egyetlen cég rendelkezett, azt viszont a konkurencia szerződtette. A Közgép egy szerb vállalkozással egyezett meg. A Szása II. és a Szása III. hajók adatait a tulajdonos igazolta. A szerbből lefordított, és becsatolt hivatalos papírokban szerepelt a hajók szélessége, hosszúsága és alapterülete is. Mindkettő hajó alapterülete néhány négyzetméterrel meghaladta az előírásban szereplő határt.
A konkurencia által beszerezett típustervek szerint viszont a két Szásához hasonló hajók fedélzete 20-30 négyzetméterrel kisebb, ezért a Közgép pályázata nem teljesítette a kiírási feltételeket. A KDB teljes mértékben elfogadta a konkurencia álláspontját és olyan komoly csalásnak értékelte az ügyet, amit több éves eltiltással kell sújtani.
A Közgép a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon támadta meg a három évre szóló büntetést.
A per csütörtöki tárgyalásán a Közgép közbeszerzési igazgatóját hallgatták meg tanúként. Az unalomba fulladó és teljesen abszurd tárgyaláson a bírók több mint két órán át igyekeztek feltárni, hogyan kell kiszámolni egy hajó zárt fedélzetének alapterületét, és hogy egyáltalán mit kell érteni zárt fedélzeten.
Az eredeti pályázatban egyáltalán nem volt arra előírás, hogy milyen módon kell a hajóval kapcsolatos számításokat elvégezni.
Pálffy Tibor igazgató többször hangoztatta, hogy ő nem ért a hajó fedélzetéhez, ezt ne is kérjék számon, mert ezeket a kérdéseket a szakemberekre bízták a pályázat előkészítésekor. A szerb tulajdonos és minden szerbiai nyilvántartás 500 négyzetméter feletti területet igazolt, sőt a hajó oldalára is az a szélesség van felfestve, amellyel a pályázatban is számoltak. A KDB viszont más számítást fogadott el, de a perben kiderült, hogy ők sem szakértők a hajóméretezésben. A KDB ugyanis néha kabint értett a kiíráson, holott a munkahajó felépítmény, azaz kabin nélküli zárt fedélzettel rendelkezik.
A Pálffy szerint egyébként is teljesen felesleges az 500 négyzetméterhez ragaszkodni, mert a fedélzeten így is négy-öt daru férne el, holott az építkezésnél csak egyre van szükség.
A bíróság két hét múlva hoz ítéletet.