Teljes letámadásnak tűnt, ahogy a főváros fideszes kezdeményezésre nekiesett Simicska Lajos reklámcégének, de valójában még messze nincs szó földbedöngölésről. Arról mindenki hallgat, hogy a kéthetes utcai csetepaték a Mahir Cityposter oszlopainak alig több mint egyharmadát érintették. Az oszlopok többsége háborítatlanul áll a fideszes vezetésű kerületek és a vidéki nagyvárosok utcáin, terein. Az oszlopháború atyja, Kocsis Máté a jelenlegi állás szerint 2023-ig kerülgetheti a Mahir oszlopait a Józsefvárosban.
Lehet, hogy máris vannak jelentkezők a budapesti belvárosban és a főbb közlekedési útvonalak környékén található reklámhelyekre, de a Mahir Cityposter konkurenseinek egyelőre várniuk kell.
A héten indult bírósági perben kiderült, nem olyan egyszerű eltüntetni a cég hirdetőoszlopait, ahogy a Fidesz egyes politikusai szerették volna. Ahhoz, hogy ez belátható időn belül sikerüljön, vagy törvényt kell módosítani, vagy jobban fel kell kötnie az önkormányzat jogászainak a gatyát. A Fővárosi Bíróságon ugyanis még azt sem tudták megmondani, milyen jogsérelemre alapozzák a január elején indított oszlopháborút, melynek során 100-120 Mahir-hirdetőoszlopot elszállítottak, miközben a Mahir jogos önvédelemre hivatkozva még fizikai erővel is megpróbálta ezt megakadályozni.
A Mahir elleni fellépést Kocsis Máté VIII. kerületi polgármester kezdeményezte még szeptemberben. A fővárosi önkormányzatban elfogadtatott előterjesztése szerint Simicska Lajos érdekeltsége trükközött azzal a néhány oszloppal, amelyeknek a légszennyezési adatokat kellett volna mutatni. A kijelzőn nem a környék aktuális adatai, hanem általános budapesti mérési eredmények voltak láthatók. A probléma hirtelen olyan súlyossá vált, hogy Kocsis azonnali szerződésbontást javasolt.
Csakhogy a Fidesz egykori pénztárnoka, Orbán Viktor egykori barátja, Simicska Lajos 2006 őszén a Fidesz segítségével olyan szerződést kötött a fővárossal, majd szinte minden nagyobb vidéki nagyvárossal, amit nem olyan könnyű felbontani. Ezeket ugyanis úgy akkoriban kötötték, hogy egy esetleges MSZP-s többség esetén se lehessen megváltoztatni. A fővárosi megállapodás szerint a reklámcég 25 évre kapott jogosítványt 621 hagyományos hirdetőoszlop és 140 darab „le- és elfedő rendszerű hirdetőoszlop” felállítására és üzemeltetésére.
Az évekig hétpecsétes titokként kezelt Mahir-szerződés alapján a cégnek mindezért az éves nettó bevétel 15 százalékát, de legalább 45 millió forintot kellett befizetni a főváros kasszájába, a fővárosnak pedig garantálnia kellett, hogy a Mahir-oszlopok 50 méteres körzetében más vállalkozás nem végezhet reklámcélú tevékenységet.
A Mahirnak és más érdekeltségeknek biztosított monopolhelyzet, miután Simicska Lajos és Orbán Viktor barátsága megbomlott, vesztett a prioritásából, főleg, hogy a miniszterelnök egyik újabb barátja, Garancsi István a korábban törvénymódosítással megroppantott ESMA megváráslásával szintén alkalmassá vált a közterületi reklámhelyek elfoglalására. A plakátügynek különösen két év múlva, az országgyűlési választás idején lesz komolyabb tétje. A Fidesznek sem mindegy, hány helyet és mennyiért tud lefoglalni magának a kampányra.
De bármilyen fontos, hogy az ellenzéki pozícióba szorított egykori fegyvertársat a körbebástyázott szerződése ellenére is kipaterolják a belvárosból, a tisztogatás egyelőre felemásra sikerült, a kevésbé frekventált helyeken egyelőre meg sem próbálták, hogy belevágjanak ebbe a kalandba.
Az újabb simicskátlanítási akció így a főváros nyakán maradt, máshol a szeptember óta eltelt időszakban nem kezdeményeztek konfliktust a Mahirral.
A főváros fideszes vezetésű kerületeiben és a vidéki városokban azóta is összesen majdnem 1000 oszlop álldogál háborítatlanul. Ezekhez nem nyúltak/nyúhattak a Budapest Közút emberei. (Közülük csak egyet vittek el véletlenül, amit a Mahir azonnal szóvá is tett.)
A VIII. kerület fővárosi kezelésben lévő főútjai mellett több mint 100 oszlopot helyeztek ki 2006 óta, de van a kerület saját területén további 13 oszlop, amelyeket a józsefvárosi önkormányzattal kötött szerződés alapján üzemeltet a Simicska-cég, és amelyekért a kerületnek fizeti a bérleti díjat.
A Józsefváros esete a Mahirral kiválóan mutatja, hogy három év alatt mennyit változott a politikai klíma Simicska körül. Kocsis Máté 2013 elején simán kitehette volna a reklámcéget, mert a korábbi megállapodás lejárt. Ehelyett még az önkormányzat reklámrendeletét is kedvezőbbre módosították. Kocsis előterjesztésére az addig 3 évben limitált „reklámberendezés”-elhelyezési időtartamot 10 évre emelték.
Jakabfy Tamás LMP-s képviselő beszámolója szerint az történt, hogy a Mahir közterület-használati engedélye 2012. december 31-én szép csendben lejárt, és az oszlopok január 13-ig engedély nélkül álltak a közterületen. Ezen a napon bizottsági ülés tartottak, és megtárgyalták a Simicska-cég engedélyének a 10 éves meghosszabbítását. Természetesen akkor – az ellenzéki képviselőt kivéve – mindenki mellette szavazott, így a Mahir 2023. december 31-ig kapott engedélyt a Józsefvárosban.
Ha összevetjük a Mahir aktuális oszlopkínálatát a fővárosi tulajdonú területek eloszlásával, akkor úgy számolhatunk, hogy a Budapesten található 1100 hirdetőoszlopból mintegy 500 darab hagyományos ragasztott plakátos és belsővilágítású oszlop működik a 22 budapesti kerület saját területén. További 500 pedig vidéken. Egyes helyeken „aktív oszlopokat” és city-light posztereket is kihelyeztek.
Vidéken Debrecenben vannak a legnagyobb számban oszlopok, Budapesten pedig az V. kerületben. A Belváros 150 reklámhordozója közül elhelyezkedésük alapján a fele lehet a kerület közterületén. Az V. kerületi önkormányzat még 2005-ben pályázat nélkül adta oda az oszlophelyeket. Akkor a jobboldali többségű képviselő-testület nagyon előzékenyen tíz évre, havi 335 ezer forintért tette lehetővé 49 mahiros hirdetőoszlop működését. Szentgyörgyvölgyi Péter polgármestert kérdésünkre azt mondta, hogy nem köti már szerződés a Mahirhoz, a kerület évekkel ezelőtt felbontotta a megállapodást.
A Mahir Cityposter árbevétele 2014-ben meghaladta az 1,13 milliárd forintot, amiből 53 millió forintot utalt a fővárosnak, és vélhetően hasonló nagyságrendű összeget osztott ki a kerületek között.
A nagypolitika által indított háborúskodás azonban nem tett jót a cég tulajdonosi együttműködésének.
A Mahir Citypostert a Simicskához tartozó Mahir Zrt. és a német hátterű euroAWK közösen tulajdonolja. Az euroAWK azonban annak ellenére, hogy Fonyó Károly is részesedéssel bír benne, és mintegy 100 milliós osztalékot kapott a Mahir bevételeiből, hamar megrettent a nyugodt üzletmenetet rontó támadásoktól: 2015 elején megalapította a Simicskától független magyar euroAWK-t, a héten pedig váratlanul elhatárolódott a Mahir által indított bírósági eljárástól is.
A politika egyelőre nyíltan nem kóstolta be Simicska Lajos és Nyerges Zsolt a Mahirnál jóval nagyobb plakátcégét, a Publimontot, pedig ez 2014-ben 8 milliárd forintos forgalom mellett 3,034 milliárd osztalékot termelt a két vállalkozónak. A Publimont kapta meg a MÁV reklámszerződését is, amely 2018-ig érvényes, és bevásárolta magát a főváros közlekedési vállalata, a BKV reklámjait intéző Peron Reklám Kft.-ben is.