Újabb nyílt levelet tett közzé a miskolci Herman Ottó Gimnázium, ami január 6-án az oktatáspolitika bírálatával nemrég országos mozgalmat indított el. Kezdeményezésükhöz eddig 23 ezer magánszemély és 390 iskola és szervezet csatlakozott. Mostani levelüket a budapesti Teleki Blanka Gimnáziummal közösen írták.
A levélben azt írják, igazolva érzik magukat, hogy a felvetett problémák valósak, és rendszerszintű hibák vannak a magyar oktatásban. Arra kérik Balog Zoltán emberierőforrás-minisztert, hogy segítse a pedagógustársadalmat az áldatlan helyzet feltárásban és orvoslásában.
A nyílt levélben hat pontban foglalják össze álláspontjukat.
A Népszabadság azt írja: Balog Zoltán szerdán Miskolcon hallgatta meg az országos tiltakozást elindító tanárok panaszait. A tudósítás szerint aki a minisztertől válaszokat remélt, az csalódottan távozott, Balog Zoltán viszont sok új dolgot tudott meg az általa irányított területről. Az azért kiderült, hogy az iskolákat államosító Klebelsberg-központot nem akarják megszüntetni, az iskolaigazgatók pedig a kisebb, sürgős kiadások fedezésére szeptembertől „igazgatói bankkártyát” kapnak.
Balog Zoltán csütörtökön a TV2 reggeli műsorában azt mondta: regionális szinten is fórumokat kell tartani az oktatási kérdésekről. Balog szerint fontos, hogy meghallgassák, milyen gondok merülnek fel és azokon miként lehetne javítani. Ennek érdekében arra fogja utasítani a munkatársait államtitkári, helyettes államtitkári, főosztályvezetői, Klik-vezetői szinten, hogy külön fórumokon találkozzanak igazgatókkal, igazgatóhelyettesekkel, tanárokkal, szülőkkel. Balog Zoltán szerint a megbeszélések eredményeként értelmes belső korrekciós javaslatok születhetnek, amelyek végrehajtására készen állnak.
A közoktatási rendszert ért kritikákra, például a pedagógusok adminisztratív leterheltségére válaszul azt hangsúlyozta, hogy 2016-tól három évig „nem esnek tanfelügyelet hatálya alá” a minősített pedagógusok, ami 9 ezer tanárt érint. A diákok túlterheltségével összefüggésben azt mondta: ez több éves probléma, már az ő gyerekkorában is vita volt erről. Hozzátette ugyanakkor, hogy a világ változik, és ha versenyképesek akarunk maradni, nemcsak többet kell dolgozni, de a diákoknak is többet kell tanulniuk, ebben meg kell megtalálni a megfelelő arányt.
Balog Zoltán kitért arra, az egész napos iskolának éppen az a célja, hogy ha megtanulja a diák az iskolában a tananyagot, a hétvégéje szabad legyen. Az intézményfenntartásról szólva azt emelte ki, hogy intézményvezetőknek, az alsóbb szintű irányító szerveknek nagyobb autonómiát, felelősséget kell adni. A rendszerbe az elmúlt három évben plusz 234 milliárd forintot fektettek be, 2017-re ez már 300 milliárd forint feletti összeg lesz, ami azt jelenti, hogy a pedagógusok bére 40-50 százalék között növekszik. Az örökölt anomáliák miatt kellett lépniük, az önkormányzati szintű finanszírozás fenntarthatatlan volt és 1000 milliárdos hiányt termelt.
A Pedagógusok Szakszervezetének miskolci szervezete február 3-án Miskolcon fáklyás felvonulást tart Fogadóóra a gyermekeinkért címmel. Az MSZP parlamenti politikai vitanapot kezdeményez a magyar közoktatás állapotáról.