Index Vakbarát Hírportál

Újraéled a taxis-uberes háború legnagyobb vesztese

2016. február 11., csütörtök 07:01

Január 1. óta nem működik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret a fővárossal összekötő minibusz-szolgáltatás. Az olcsó reptéri fuvarozást azért kellett leállítani, mert a jelenleg hatályos kormányrendelet szerint csak olyan autóval lehet személyszállítást végezni, amelynek mindkét oldalán két-két ajtó van. A kisbuszokon viszont csak három ajtó volt a két oldalon: másfél hónapba telt, amíg kijavították a rendeletet.

Miközben zajlott a taxisok lázadása az Uber ellen, csendben leállt a reptéri minibusz-forgalom. Ferihegyen a taxisok foglalhatták el a teljes terepet.

Az ok épp a hagyományos és az új személyszállító cégek közötti ellentétben keresendő. A kormány tavaly újraírta a taxizás jogi kereteit. A nyáron elfogadott kormányrendeletben meghatározták a személyszállításra használható autók paramétereit.

Az új szabályozás nemcsak azt kötötte ki, hogy csak sárga színű autókkal lehet taxizni, hanem azt is, hogy

a járműveknek a jobb és a baloldalon is rendelkezniük kell két-két utastérbe nyíló ajtóval.

A reptéri minibuszoknak azonban csak jobboldalon van két ajtajuk. Az utasok ugyanis a jobb hátsó csúszóajtón szállhatnak ki-be a járdára, a másik, forgalom felőli oldalon nyíló ajtó balesetveszélyes lenne, ezért eddig fel sem merült, hogy dupla tolóajtós furgonokat használjanak.

A szigorítás vélhetően azért került a rendeletbe, hogy kizárhassák a személyszállítási üzletből a hátsó ülésekre nyíló ajtóval nem rendelkező gépkocsikat, bár ezzel az Ubert nem lehet megszorongatni, hiszen ott is alapkövetelmény a négyajtós kocsi.

Tény azonban, hogy a rendelet nem volt tekintettel a reptéri személyfuvarozásban hagyományosan jelentős szerepet vivő minibuszokra, a jogszabály meg sem említi a nagyobb befogadóképességű furgonokat.

A rendelet hatályba lépése éppen egybeesett a ferihegyi szolgáltató váltásával.

A korábbi cég szerződése 2015 végén lejárt, ezért a Budapest Airport tavaly új pályázatot írt ki a minibuszok üzemeltetésére. A pályázatot a MiniBUD Kft. nyerte, amely kezdetben az eddig is használt, lízingelt VW Transporter flottával vitte volna tovább a szolgáltatást.

A rendelet miatt a korábban bevált buszokat január eleje óta új szolgáltató nem használhatta. Két hátsó csúszóajtós minibuszokat csak külön rendelésre készítenek még a nagy gyártók is.

A kormány végül rájött, hogy túlsrófolta a szigorítást, és többszöri halasztás után a legutóbbi kormányülésen módosították. Másfél hónap szünet után a jövő héten újraindulhatnak a minibuszok.

Rovatok