Senki sem hallott új HÉV-projektről, tárgyalásokat sem a BKV-val, sem a MÁV-Starttal nem folytatnak a piaci szereplők, és új közbeszerzés kiírásáról sem kapott senki semmilyen jelzést.
Nagy a csend a HÉV-vonalak felújítása körül, pedig a kormányközeli Magyar Idők a múlt héten óriási mézesmadzagot húzott el a budapestiek orra előtt. A lap múlt hétfőn kormányzati értesülésekre hivatkozva azt írta, hogy a HÉV-hálózat hatalmas fejlesztés előtt áll.
A lap szerint százmilliárdos uniós támogatás igénybevételével alakítanák át és újítanák fel a fővárosból induló HÉV-vonalakat, és modern Flirt motorvonatok válthatják le az NDK-ban gyártott, öreg szerelvényeket. A lap állítása szerint már kormoly tárgyalásokon és tervezésen van túl a HÉV-ek átadása, és a cégek ugrásra készen várják, mikor szállíthatják az új vonatokat.
A valóság ezzel szemben az, hogy a kormány éppen hadat üzent a csepeli HÉV-nek az olimpiai felkészülés miatt, a sportberuházásokra hivatkozva tervbe vette a vonal eltüntetését a pesti Duna-partról. Maga a pályafelszámolás és a helyette kiépítendő villamosvonal is rettentő pénzigényes ötlet, ezért egyelőre nem látszik, honnan lesz uniós keret a többi vonal modernizálására, hiszen még a metróvonalakat is sürgősen rendbe kellene rakni.
Az ügyben azonban a finanszírozás csupán az egyik nyitott kérdés. Jelenleg még azt sem lehet tudni, hogy ha egyszer tényleg lesz felújítás és átalakítás, akkor ki és milyen formában fogja az megtenni. Több párhuzamos, egymásnak ellentmondó elképzelést hangoztatnak a szereplők.
A főváros például már hosszabb ideje dédelgeti azt tervet, hogy összekapcsolja a gödöllői HÉV-et a 2-es metróvonallal. Tarlós István főpolgármester tavaly nyáron meg is szavaztatta, hogy 300 milliárd forintért átépítik az Örs vezér terét, és a beruházás részeként új szerelvényeket is vennének nagyjából 60 milliárdért.
Ez az elgondolás azt eredményezné, hogy a HÉV fejlesztése a metrósítás irányába menne tovább, vagyis az átépítést és a kocsik beszerzését a metró méretszabványához és műszaki paramétereihez igazítanák. A magaspadlós metrókocsik miatt a HÉV-megállókat is teljesen át kellene építeni.
Amennyiben megtörténik a gödöllői vonal összekapcsolása, a jelenlegi metrókocsik mellé 48 darab 144 kocsis hibrid, tehát HÉV-ként és metróként is közlekedni képes egyterű szerelvényt kellene beszerezni a fővárosi terv szerint.
A rivális elgondolás, amelyet jelenleg a kormány propagál, kényszerből született. Tarlós István főpolgármester januárban bejelentette, a főváros nem fizeti tovább a BKV városhatáron túl is közlekedő járatait, többek között a HÉV-éket sem. A finanszírozási vitában végül a kormány meghátrált: ezért támadt fel az elgondolás, hogy a MÁV kezelésében a HÉV-et bekapcsolnák a vasúttársaság elővárosi járatrendszerébe.
Ha ez történik, akkor egészen másfajta átalakításokra lesz szükség. A vasúti kocsik és a HÉV-ek között ugyanis csak a nyomtáv a közös. A vasúti elektromos szerelvények 25 kilovolttal működnek, jóval hosszabbak, súlyosabbak, nem férnek be például, a Battyhány téri HÉV-állomásra. Ezért csak olyan speciális vonatok jöhetnek szóba, amelyek megfelelnek mindkét követelménynek.
Közlekedési szakértők szerint egyébként az elővárosi MÁV-vonalak és a HÉV összekapcsolása sem túl életképes ötlet. A HÉV-ek évtizedek óta ugyanolyan fontos szerepet töltenek be a budapesti tömegközlekedésben, mint a metró. Öt-hat percenként követik egymást, és szerelvényenként 800-1000 embert szállítanak. Ezt a szoros menetrendet a MÁV vasúti menetrendjével gyakorlatilag lehetetlen összehangolni. Volt már erre egy kényszerű kísérlet: az északi összekötő vasúti híd felújítása idején bevitték a vonatokat a Margit hídhoz, de a próbálkozást mindenki sikertelennek könyvelte el. A vonatok miatt szétzilálódott a HÉV közlekedése.
A napilap a Flirt vonatok megjelenését egyébként egy 2014. októberi interjú alapján sugalmazta. Dunai Zoltán, a Stadler ügyvezető igazgatója akkor azt nyilatkozta, hogy készek akár olyan járművek szállítására is, amelyek leválthatják a mostani kocsikat. Dunai Zoltán az Indexnek elmondta, hogy az ajánlatuk továbbra áll, de ahhoz előbb tudniuk kéne, hogy milyen típusú szerelvényekben gondolkodnak a megrendelők.