2016. február 24., szerda 18:32 | aznap frissítve
Szerdán nyilvánosságra hozta az Emmi a megállapodás-tervezetet, amit a kormány a pedagógusok sztrájkbizottságának juttatott el a hét végén.
Mint írják, a megállapodás-tervezet a Pedagógusok Szakszervezete, az Oktatási Vezetők Szakszervezete, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet éa az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) között jött létre.
Leszögezik, hogy
- egyetértenek abban, hogy a megtanítandó lexikális tananyag érezhető csökkentése, azalapkompetenciák fejlesztésének erősítése szükséges. „A diákok érdekei a legfontosabbak a tartalmi szabályozás és az óraszámok kialakításakor.”
- „Kiemelt cél, hogy a diákok számára a tanulás teljesítésére sarkalló, hasznos és élményszerű legyen.”
- Jogszabályban kell rögzíteni, hogy az egész napos iskolaként működő intézményekhétköznap ne adjanak írásbeli házi feladatot.
- tankötelezettség: a korhatár felülvizsgálata akkor szükséges, ha a végzettség nélküli iskolaelhagyók aránya öt év alatt érezhetően növekedne
- át kell alakítani a Klik beszerzési folyamatait, az intézményvezetőknek a sürgős költségek fedezésére kincstári kártyán megfelelő összeget kell biztosítani
- az üres álláshelyeket meg kell hirdetni, ha a munkáltató a szakos ellátottság biztosítása érdekében szükségesnek tartja
- az elmaradt béreket azonnal ki kell fizetni („amennyiben fennállnak”)
- többletforrásokat kell adni a Kliknek
- érdemi decentralizációra van szükség
- felül kell vizsgálni a nyugdíjazás miatt megüresedett álláshelyek zárolásának kötelezettségét; a nyugdíjas korú pedagógusok továbbfoglalkoztatását az adott tanéven belül biztosítani kell, ha a munkáltató szükségesnek tartja
- a munkaidő-nyilvántartás gyakorlatát és a kötött munkaidőre vonatkozó szabályozástfelül kell vizsgálni
- a töblettanítás után óradíjat kell fizetni a tanároknak
- meg kell teremteni a lehetőségét, hogy a PSZ és a KLIK közötti kollektív szerződés munkaügyi rendelkezései minden köznevelési intézményre vonatkozzanak
- az önértékelési, a tanfelügyelet és a minősítés adminisztrációjának csökkennie kell; az önértékelésben teret kell adni az intézményi specialitásoknak
- az önértékelés és a tanfelügyelet legalább 2020-ig nem számít bele a pedagógusok minősítésébe
- a pedagógusok és intézményvezetők adminisztratív terheit érezhető mértékben csökkenteni kell
- a nevelő-oktató munkát segítők jövedelmét felül kell vizsgálni.
- köznevelési intézményben a fenntartó által engedélyezett létszám terhére nem alkalmazható közfoglalkoztatott
- az ágazati érdekegyeztetés fórumának meghallgatása nélkül csak kivételesen indokolt esetben kerülhet kiadásra a pedagógusok foglalkoztatásával, élet és munkakörülményeivel kapcsolatos jogszabály
- az Emmi és a szakszervezetek partneri megállapodást kötnek a jogszabályelőkészítésben történő együttműködésről
- az aláírók részt vesznek a Köznevelési Kerekasztal és munkacsoportjainak munkájában
Nem ebbe az irányba mutat
A pedagógusok sztrájkbizottságának határozott szándéka a megegyezés a kormánnyal, ugyanakkor a 25 pontos követelésükre adott minisztériumi megállapodás-tervezet egyelőre "nem ebbe az irányba mutat" - közölte Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke kedden az MTI-vel.
Az Emmi azt tette még hozzá:
A Kerekasztal munkájába továbbra is várjuk azokat, akik meghívást kaptak.
Mint korábban megírtuk, a kerekasztalhoz meghívták az Alapítványi és Magániskolák Egyesületét (AME) is, amely azonban nem jelent meg a tanácskozáson. Horn György, az AME elnöke az MTI-hez is eljuttatott, az oktatási államtitkárnak küldött levelében jelezte: szervezetük a civil közoktatási platform tagjaként addig nem tud részt venni a kerekasztal munkájában, amíg a pedagógus sztrájkbizottság 25 pontjában, illetve a Tanítanék Mozgalom 4 pontjában nem történik megállapodás. A kerekasztal a következő ülését két hét múlva tartja.