Index Vakbarát Hírportál

Új törvénnyel lőne a kormány a médiavállalatokra

2016. március 18., péntek 11:24 | aznap frissítve

Alapvetően átalakítaná a reklámértékesítési piacot egy most készülő törvénytervezet, amely megtiltaná, hogy egy médiavállalat tulajdonosa úgynevezett sales house-t is működtessen. A Népszabadság információja szerint még tavasszal benyújtanak egy olyan módosítást, amely a tévék, rádiók, nyomtatott lapok, internetes portálok reklámfelületeit értékesítő kereskedőházak működését szabályozná. Az új szabályozás hátrányos lenne az RTL-nek, a Class FM-nek és az Indexnek, de a TV2 és az új tulajdonoshoz került Origo megúszná.

A tervezet, amelyre állítólag Rogán Antal és Habony Árpád is rábólintott, a Népszabadság szerint azt tartalmazza majd, hogy egy médiavállalat sem közvetlenül, sem kapcsolt vállalkozásokon keresztül nem lehetne érdekelt a reklámfelületeit értékesítő kereskedőházakban (ezt nevezzük többnyire angol nevén sales house-nak).

Az új szabályozás hátrányosan érintené azokat a médiavállalatokat, amelyek most ilyen konstrukcióban adják el a felületeiket: az RTL-csoportot, a Simicska Lajos Class FM-jét, a 24.hu portált működtető Centrál Médiacsoportot, illetve az Index kiadóját, amely közvetve érdekelt a CEMP Sales House-ban.

Az új helyzet a lap szerint leginkább az RTL-nek fájna, az R-Time nevű sales house ugyanis a cég nyolc csatornáját értékesíti csomagban, jobb bevételt garantálva így minden adója számára. Emellett az R-Time más cégek csatornáit és értekesíti, így többek között a Viacomhoz tartozó Comedy Central is hozzájuk tartozik. Tavaly az R-Time 7 milliárdos forgalom mellett 608 milliós nyereséget ért el.

Van, aki megússza

Az új szabályozás az egész szektorra vonatkozna, ám nem jelentene változást több vállalatnak. A lap szerint például "a Matolcsy György unokatestvérének, Szemerey Tamásnak az érdekeltségébe került Origo megússza", mert a portál nem működtet cégjogilag is önálló kereskedőházat. Az Andy Vajnához került TV2-t szintén nem érintené a dolog, ugyanis az Atmedia nevű sales house, amely tavaly vette át a TV2-csoport és a közmédia reklámidejének értékesítését, formálisan nem kötődik a TV2-höz.

A tervezet mögött éppen ezért mindenki Andy Vajnát sejti: állítólag a kormányzat így tenné helyre a piac versenyt, ami nem csak az RTL és a lassan egy éve kormányközeli Tv2 között, de a reklámfelületeiket értékesítő sales house-aik, az Atmedia és az R-Time között is zajlik. A két sales  house nem csak a hirdetőkért küzd, hanem a kisebb csatornákért is, amelyekkel portfóliójukat bővíthetik, ezzel szélesebb elérést kínálva a reklámozóknak. Ebben a küzdelemben pedig az R-Time áll nyerésre, egyszerűen azért, mert ők értékesítik a legnézettebb adókat, így az RTL Klubot is. Vidus Gabriella, az RTL Klub vezérigazgatója az Indexnek adott interjúban úgy nyilatkozott, hogy az Atmedia több partnerével is folytatnak tárgyalásokat arról, hogy átjöjjenek az R-Time-hoz.

A versenyben tehát az Atmedia nem áll túl jól, de mivel tulajdonosi szinten a cég nem kapcsolódik a Tv2-höz és más csatornához sem, így őket véletlenül nem érinti hátrányosan a tervezett szabályozás. Ez pedig nagyot változtathat a tévés piaci verseny állásán.

Az Index is hallott arról az elmúlt napokban, hogy a kormány a sales house-piac átalakítására készül. A sales house-ok szerepe azért kulcskérdés, mert ezek képviselik egy-egy médium, egy-egy kiadó érdekeit a reklámpiacon. Minél több felületet tudnak értékesíteni, annál jobb az alkupozíciójuk (hiszen nagyobb az elérésük). A sales house-ok nélkül minden médiumnak magának kellene alkudoznia a hirdetni vágyó cégekkel, vagyis egyértelműen kiszolgáltatottabbá válnak és kevesebb bevételhez jutnak a sales house nélkül maradt médiumok. 

A Népszabadság szerint a javaslatot eddig azért nem nyújtották be a parlamentnek, mert mérlegelik, milyen reakciót váltana ki az RTL német tulajdonosából, a Bertelsmannból. A kérdés az, hogy az R-Time a tervezett életbe lépése után lemondana azokról, a nem hozzá tartozó csatornákról, vagy más megoldást keresne, hogy elrejtse cégjogilag az R-Time és az RTL közötti kapcsolatot.

A tervezettel kapcsolatban kerestük a Kormányzati Tájékoztatási Központot, amely azt írta: "a kormány ilyen törvényjavaslatot nem tárgyalt, a Népszabadságban ebben a témában megjelent mai hír alaptalan".

Rovatok