A fővárosi önkormányzat kedden hivatalos bicikliszámolókat küldött ki a Bajcsy-Zsilinszky útra. A hírt a kerékpáros felvonulásokat szervező I Bike Budapest tette közzé , azzal az értesüléssel megtoldva, hogy a számlálás csak az első lépés afelé, hogy megszüntessék a kerékpárosok számára megnyitott a buszsávokat.
A kerékpáros szervezet később egy főpolgármesteri utasítás fotóját is megszerezte.
Az 5 pontból álló utasítás a budapesti kerékpározás feltételrendszerének felülvizsgálatát tűzte ki célul.
A felülvizsgálat gyakorlatilag az eddigi kerékpáros vívmányok visszanyírbálása lenne.
Az 1. pont szerint a jövőben
nem prioritás az „A-ból B-be legrövidebb” elv.
A 2. pont pedig leszögezi, hogy
a forgalommal párhuzamosan közlekedő kerékpárosoknak nem kell külön kerékpárnyomot létesíteni.
A többi három pont a kerékpáros közlekedési utak szükségességének felülvizsgálatát tűzi feladatul a főpolgármesteri kabinet tagjainak. Felülvizsgálják az egyirányú utcákban a forgalommal szembeni közlekedést. Ez mintegy 120 utcát érinthet. Engedély csak akkor adható, ha az utcában nincs a baloldalon parkolás.
A buszsávokban is szigorítanak, valamint kifejezett cél, hogy megszüntessék a „duplikált kerékpáros közlekedési lehetőségeket”. Ez vonatkozik a Bajcsy-Zsilinszky útra, ahol van kerékpárút a járdán, de van kijelölt kerékpáros nyom a buszsávban is.
Az Index megkérdezte Tarlós István főpolgármestert, hogy valóban tervezi-e a főváros a kerékpárutak megszüntetését.
Tarlós tagadta, hogy lenne ilyen szándéka. Az állította, hogy egyedül a párhuzamosságokat akarja megszüntetni. Szerinte semmi szükség a Bajcsy-Zsilinszky úthoz hasonló kettősségre.
Egy bicikliutat sem szünetetek meg. De azokon a helyeken, ahol ilyen közel vannak egymáshoz a bicikliutak, plusz a buszsáv is bicikliút, ott a buszsávban egyszerűen letöröljük a piktogramokat. Ez történik, semmi más.
Az I bike Budapest szerint a kikerült dokumentum lényegében hadüzenet a kerékpárosok ellen, ezért a szervezet az április 23-ra meghirdetett kerékpáros felvonulást ellendemonstrációként értelmezte át. A terv felbukkanását a BKK korábbi vezetője, Vitézy Dávid sem hagyta szó nélkül. A kerékpáros infrastruktúra fejlesztését hivatalai ideje alatt kifejezetten pártoló Vitézy Facebook-oldalán leszögezte: szerinte óriási visszalépés és kudarc lenne, ha a bringás közlekedés visszafejlesztésébe kezdene a fővárosi vezetés.