Csütörtökön és pénteken kell beíratni az általános iskolába azokat a gyerekeket, akik szeptember 1-jén mennek elsőbe. 2014-ben 79 ezer, tavaly 74 ezer elsőst írattak be az állami iskolákba azok közül, akik az adott év augusztus 31-éig betöltötték a hat évet.
Ebben a két napban feltétlenül eleget kell tenni a beiskoláztatásnak, ha az érintett iskolában a szülő nem kért halasztást, hogy a beiratkozásra egy későbbi időpontban kerítsen sort. (A halasztási kérelmet legalább telefonon jelezni kell az iskolánál.)
Ez alapesetben azokra a szülőkre vonatkozik, akinek a gyereke augusztus 31-ig betölti a hat évet. Emellett az is szükséges, hogy a gyereket iskolaérettnek minősítse az óvoda vagy vitás esetben az erre kijelölt szakbizottság.
„Az óvodának nem érdeke, hogy a gyermek mindenképp általános iskolába kerüljön, ha indokolt lenne még egy évet az óvodában töltenie” – nyugtatta meg az aggódó szülőket a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ főosztályvezetője. Simon Tibor szerint a szülők az óvoda vagy a szakbizottság véleményét el csak rendkívül ritka esetben vitatják.
Természetesen a gyerek az óvodai szakvéleménynek vagy a szakértői bizottság véleményének megfelelően továbbra is óvodába fog járni.
A legegyszerűbb eset, ha a gyerek a lakóhelye szerint illetékes körzeti iskolába fog járni szeptembertől. A körzethatárokat a kormányhivatal februárban már meghatározta, ezeket a szokásos módon – óvodákban, az iskolákban, a helyi lapban – közzé tették.
A szülőnek nincs más dolga, mint elmenni az érintett iskolába és magával vinni:
– a gyereket nem kell vinni, de a TAJ-kártyája jó, ha nálunk van.
Az állami iskoláknak törvényi kötelezettségük felvenni a lakhely szerint oda tartozó összes jelentkezőt. Elvileg előfordulhat, hogy több helyben lakó gyerek van, mint amennyi hely. Az iskolai osztályra megállapított maximális létszám a nevelési év, illetőleg a tanítási év indításánál a fenntartó engedélyével legfeljebb húsz százalékkal átléphető, továbbá függetlenül az indított osztályok, csoportok számától, akkor is, ha a nevelési év, tanítási év során az új gyermek, tanuló átvétele, felvétele miatt indokolt.
Amennyiben a választott iskola igazgatója a gyermek felvételét elutasító döntést hoz, a szülő a gyermekét a döntés jogerőre emelkedését követő öt napon belül köteles beíratni a kötelező felvételt biztosító iskola első évfolyamára.
Még mindig az egyszerűbb esetnél, a körzetileg illetékes iskolánál maradva is kérdés, hogy mennyi mozgástere van a szülőnek a beiratkozáskor. Megválaszthatja, hogy melyik tanítónénihez szeretné küldeni a gyerekét?
Ez bizony nem egészen így van. A beiratkozott gyerekek elosztása a párhuzamos osztályokban – a nemi arányokat, és az osztálylétszámot figyelembe véve – az iskolaigazgató jogköre. Egyéni igényeket csak ezen túl vehet figyelembe.
Előzetes felvételi azonban nem lehetséges, a szakosodott osztályokba való elosztásra csak a beiratkozás után kerülhet sor. (Kivételt csak az alapfokú művészeti iskolák képeznek, ahol előzetesen felmérheti a jelentkező gyerek képességeit az adott művészeti ágnak megfelelő szakképesítésű pedagógusbizottság.)
A váltás lehetősége kötött akkor is, ha a beiratkozás után néhány hónappal szeretne a szülő az iskolán belül osztályt váltani: a megindokolt kérést az iskola igazgatójánál kell jelezni, a döntést a jogszabályok figyelembe vétele mellett ő hozhatja meg.
A kép bonyolódik, ha valamilyen okból úgy döntünk, hogy egy másik iskolába menne a gyerek, mint amelyik körzetébe tartozik. Az igényt jelezhetjük, ám a kiválasztott másik állami iskola saját helyeit csak kötött sorrend szerint töltheti fel:
A sorsolás lebonyolításának részletes szabályait a házirendben kell meghatározni. A hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű tanulók felvételi, átvételi kérelmének teljesítése után sorsolás nélkül is felvehető az a tanuló, akinek ezt különleges helyzete indokolja. Különleges helyzetnek minősül, ha a tanuló:
Ilyen megkötésük nincs az alapítványi, egyházi fenntartású iskoláknak, őket a körzetesítés sem érinti, szabadabban dönthetnek arról, hogy kit vesznek fel a jelentkezők közül, igaz, kifejezetten felvételinek nevezett eljárást ők sem tarthatnak.
A nem állami, tehát nem a Klik által fenntartott iskolák – egyháziak, alapítványiak – mozgástere nagyobb a diákok kiválasztásánál, de mivel felvételit nem tarthatnak, a folyamat olykor hosszabb is lehet.
„Nálunk már februárra kialakul az osztály, az ősszel indított, havonta megtartott játszóházaknak köszönhetően” – mondta Budapesti Kolping Katolikus Általános Iskola, Gimnázium és Sportgimnázium munkatársa. A szülők novemberben már tudják, hogy ki fogja vezetni az új osztályt, és a játszóházak révén a gyerekek is megismerik egymást.
A játszóházakkor feladatlapokat is kitöltenek a gyerekek, velük és a szülőkkel is rendszeresen elbeszélgetnek. Nem mindent eldöntő, de számít az érkezési sorrend is, nagyobb eséllyel kerül be az, aki már ősztől jár a játszóházba, mint az, aki csak az utolsóra esik be. Egyházi iskoláról van szó, de nem feltétlenül kell az sem, hogy a gyerek meg legyen keresztelve, sokkal fontosabb, hogy úgy találják, beilleszthető a már kialakulóban lévő osztály közösségébe.
A törvény meghatározza azt is, mennyi sajátos nevelési igényű – SNI-s – gyerek, például diszgráfiás vagy diszlexiás, esetleg szakértői véleménnyel rendelkező gyerek – például integrálható autista – gyerek kerülhet az osztályba. Szükség esetén két-három gyerek biztosan helyet kaphat minden új osztályban – mondták el az egyházi fenntartású iskolában.
Simon szerint sokan valamilyen alaptalan félelemből nem jelzik a körzetben illetékes iskolának, hogy egy másik iskolát szemeltek ki. Ez alaptalan, aggodalom, a Klik munkatársa szerint megkönnyítené az iskolák helyzetét, ha a szülők jeleznék a szándékukat, mert így pontosabb képet adhatnak az esélyekről azoknak a szülőknek is, akik viszont hozzájuk jönnének más körzetekből.
A helyet akkor is fenntartják a körzetben illetékes diáknak, ha egy másik iskolába menne a tervek szerint, így nem fordulhat elő, hogy betöltik a helyét a körzetben, miközben mégsem sikerül helyet kapnia a körzeten kívüli iskolában.
A fentebb vázolt sorrend miatt sok szülő tart attól, hogy a körzeten kívül kiszemelt iskolába nem fog bejutni a gyerek, ezért adminisztratív trükkhöz folyamodik. A legegyszerűbb, ha a gyerek állandó lakcíme szerint mégis az adott körzetbe kerül – vagyis bejelentik állandó lakcímre rokonhoz, ismerőshöz.
Az iskola nem járhat el hatóságként, tudomásul kell vennie az abban foglalt adatokat, és nem vizsgáhatja azt sem, ha a szülők lakcíme nem egyezik a gyerekével. „Persze merülhetnek fel kételyek, ha például az iskolai érettségiről kiadott óvodai papíron még más lakcím szerepel, de az iskolának ebben sincs mérlegelési joga, a lakcímet igazoló hatósági igazolványon szereplő adatok az irányadók ” – mondta Simon,
Amennyiben a szülő nem adott be más iskolába kérvényt, az iskola körzetében életvitelszerűen ott lakó gyermeket a körzetes iskolába kell beíratni. Életvitelszerű ott lakásnak az minősül, ha a tanulónak a kötelező felvételt biztosító iskola körzetében van a lakóhelye, ennek hiányában a tartózkodási helye.
Az általános iskolában a nevelés-oktatást a délelőtti és délutáni tanítási időszakban olyan módon szervezik meg az intézmények, hogy a foglalkozások legalább tizenhat óráig tartsanak, továbbá tizenhét óráig - vagy addig, amíg a tanulók jogszerűen tartózkodnak az intézményben - gondoskodnak a tanulók felügyeletéről. Az általános iskola ennek megfelelően egész napos iskolaként is működhet. Az iskolában - kivéve, ha az intézmény egész napos iskolaként működik - az igazgató a tanulót a szülő kérelmére felmentheti - az általános iskolában tizenhat óra előtt megszervezett egyéb foglalkozás alól.