Tarlós jókora sallert kapott a kormánytól: a kormány átírta a főváros EIB hitelének feltételeit: nem lehet belőle 150 pótlóbuszt venni a 3-as metró felújításának idejére. Mivel kevés a pénz, a főváros 150 helyett 110 új buszt vesz csak, a többit más vonalakról hozza át. Ezeken a vonalakon 20 éves kohószökevény buszok állnak forgalomba metrópótló buszok pótlásaként.
Pénteken jelent meg a Magyar Közlöny, ami szerint a kormány visszavonta a metrópótló buszok hitelből történő megvásárlására (is) adott korábbi hozzájárulását, és új feltételeket jelölt ki, mire költheti a EIB-hitelkeretét a főváros. Az új feltételek között több tétel is szerepel, például vágányfelújítás vagy villamosbeszerzés, de buszbeszerzés már nem.
Ezért a főváros a szükséges 150 helyett csak 110 új, lengyel Solaris buszt tud vásárolni, mert ennyi pénzt tud összekaparni saját forrásból, áll az előterjesztésben, amit szerdán tárgyal a fővárosi közgyűlés. A maradék 40-et átcsoportosítja más vonalakról. Az átcsoportosított buszok helyett 20 éves kohószökevényeket állítanak újra csatasorba. Azt egyelőre nem tudni, melyik vonalakon szívják meg az utasok a az öreg csotrogányokkal, de valószínűleg ott, ahol most új buszok közlekednek.
A hitelengedély-megvonás ki nem mondott célja az lehetett, hogy a fővárost pénz hiányában arra kényszerítse, hogy kiadja a metrópótlást külső szolgáltatónak, aki jó pénzért elvégzi az utasok szállítását, de arról, hogy ezt milyen buszokkal végzi, már maga dönt.
A háttérben ugyanis régóta nyomja a kormány, hogy a magyar buszipart felélesztendő, a BKV vásároljon magyar buszokat a Mabi Busztól. A BKV meg is tette azt a szívességet, hogy két tendert írt ki: egyet új buszokra, egyet pedig PKD-konstrukciós buszokra. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a ezek a buszok nem készen érkeznek a BKV-hoz, a végszerelést a közlekedési cég végzi. A Mabi Busz egyedül indult a tenderen, és meg is nyerte a PKD-s pályázatot 75 busszal.
Csakhogy kiderült, hogy a lengyelek olcsóbban szállítanak kész buszt, mint a Mabi félkész buszt. Ezen, mint arról beszámoltunk, Tarlós és a BKV vezetése gondolkodóba esett, majd annak pártjára állt, hogy csak kész lengyel buszokat vegyenek a metrópótláshoz.
Azt már a buszpótlásról szóló döntés többszöri halasztgatásából is lehetett sejteni, hogy hatalmas szkander folyik a háttérben. A kormány többször is a Mabi Busz mellett demonstrált, mert fontosnak tartotta a hazai buszgyártás fellendítését. A Solarisok vásárlása ezzel az akarattal teljesen szembe megy, viszont Tarlós nem akarja felvállalni, hogy drágábban vesz félkész magyar buszokat, mint kész, kiforrott konstrukciójú Solarisokat.
A Mabi Busz is megszólalt az ügyben: sajtótájékoztatójukon azt bizonygatták, hogy szerintük a lengyel buszok csak papíron olcsóbbak. A magyar buszok alkatrész-utánpótlása ugyanis olcsóbb lenne, a magyar üzem több száz főt foglalkoztatna, az adók a magyar költségvetésbe folynának be.
Bár a fővárosi előterjesztés úgy fogalmaz: a kormány illetékes minisztere a magyar járműipar támogatására alapozta kiszervezési javaslatot, forrásaink szerint ez nem a Mabi Buszra vonatkozik. Ha egy szolgáltató elnyerné a buszpótlást, akkor inkább valószínűleg más, például Mercedes buszokat vásárolna hozzá, és szinte biztos, hogy a Solarisoknál drágábban. A BKV számításai szerint a kiszervezés a teljes szolgáltatási időszakra nézve 23 milliárd forinttal drágábban jönne ki a fővárosnak, mint 13 milliárd forintért új buszt venni most. Tarlós fel is vetette a kormányzattal folytatott tárgyaláson, hogy ha a kormány állja ezt a többletet, akkor legyen, belemegy a kiszervezésbe, de erre nem kapott pozitív választ.
(Borítókép: Wikipédia)