Ballagás előtt álló általános iskolás olvasónk, B. Boldi szerdán, közvetlenül azután, hogy kitöltötte az idei kompetenciamérés tesztfüzetét, levelet írt az Indexnek.
Rögtön az első (szövegértelmezési) feladatnál ugyanis egy nehezen feloldható dilemmába ütközött. Egy 2014-es Origo-cikket kellett értelmezni, ami arról szólt, hogy kutatások szerint a reggel nyolc órai iskolakezdés túl korai a felső tagozatosoknak és a középiskolásoknak, mert ebben a korban megváltozik az alvási mintázatuk, 8-kor még álmosak, és jobban teljesítenek, ha 8.30-ra vagy 9-re járhatnak.
Az első kérdés ez volt: Hány órakor kezdődnének a felső tagozatosok órái legkorábban, ha a döntéshozók figyelembe vennék a tudomány eredményeit? Satírozd be a helyes válasz betűjelét!
A) 8.00-kor
B) 8.30-kor
C) 9.00-kor
D) 10.00-kor
A kérdés nem tűnik nagyon nehéznek, Boldi azonban észrevette, hogy van vele egy kis probléma.
De akkor íme az Index 2016-os kompetencia-tesztkérdése az Oktatási Hivatal illetékeseinek: Mit tegyen Boldi, aki felismerte a helyzet paradox jellegét?
Boldi egyébként peches volt, mert ő a tesztfüzet B-verzióját kapta. Az A-verzióban ez a szövegértelmezési feladat sokkal később szerepel, addigra tuti mindenki felébredt.