Az elmúlt három év legnagyobb, gyorsforgalmi hálózatot érintő beruházása készült el, bekötve az autópálya hálózatba Szombathelyet az M85-86-os úttal. Az utolsó, 33 kilométeres szakasz használatba vételéhez már csak egy kellemetlenségen kellett átesni: valakinek ünnepélyesen át kellett adni azt a 66 milliárdos projektet, amelynek megépítéséhez a Közgépnek is köze volt.
– Főnök, elkészült az út, ki jön felavatni? Seszták, Semjén?
– Megőrültél, ezt a Simicskáék csinálták, jó, hogy nem Viktort várod rá.– Világos, de mégiscsak fontos ez az út,
Szombathelyet bekapcsoljuk a gyorsforgalmi hálózatba, ez az utolsó szakasz, 33 kilométer, Csorna és Hegyfalu között, a 86-os út nem halálút többé, többet nem lesz Beled a baleseti hírekben. Legalább egy államtitkár csak kéne, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt képvidselete önmagában kevés lenne.
– Jó.
– Jó?
– Igen. Megy a Tasó, meg persze a Hende, ha már odavalósi, és már úgysem miniszter, meg 23-án úgyis magánprogramja volt, amíg a többiek Orbán mögött szívtak a fütyülők miatt. Várjál csak, Csorna? Nem ott született Áder? Na, akkor menjen ő, tavaly is átadott ott egy elkerülőt. Egy köztársasági elnök jól mutat, senki sem mondhatja, hogy kerüljük a Simicskát. Majd beleszőjük a beszédébe, hogy csökken a károsanyag-kibocsátás.
Valami ilyesmi beszélgetés előzhette meg a Szombathelyet Győrrel összekötő, 90 kilométeres út utolsó szakaszának átadását a kormányzati agytrösztnél, ahol meg kellett oldani, hogy a Simicska által épített utat a simicskátlanított Fidesz mégis csak nagy ceremóniával adhassa át.
„A Közgéptől én csak Simicskát ismerem meg” – vallotta meg Sárvár polgármestere, aki a fúvós zenekart hozta a rendezvényre. Kondora István számára azért is életre szóló emlék az Orbán Viktorral szakított milliárdos, mert néhány évvel a G-nap előtt ő adta át Simicska egyik sárvári beruházását, egy lovaspályát és lovardát. „Egy évig mindenütt azt a felvételt mutatták Simicskáról, ami ezen az átadón készült” – mondta a polgármester, aki szerint az új útszakasztól 12 kilométerre lévő településnek is minőségi változást jelent a Szombathelytől Győrig tartó gyorsforgalmi út.
A közeli Répcelak még nagyobb haszonélvezője annak, hogy a napi 2500 kamionos áthaladó forgalom – amely az M1-es után a legnagyobb az országban – a nullára csökken. Ráadásul az itt lévő ipari park még vonzóbbá vált.
„Persze a kereskedőknél van egy kis félelem, hogy csökken a forgalmuk, de ez a veszteség elenyésző az előnyökhöz képest” - mondta a két éve MSZP-sként a fideszes polgármestert legyőző Szabó József. A haszon egyébként nem a kamionosokból jött, azok meg sem tudtak állni, hanem a személyi forgalomból. Az eddigi 40 helyett 25 perces közelségbe kerül Szombathely, Győr felé az út egy óráról 40 percre rövidül a kedden este hatkor forgalomba helyezett úttal.
„Érdemes is oda elmenni, színvonalas előadások láthatók a két város színházaiban” – mondta Áder a számára kedves helyszínen, egyenesen a Kis-Rába felett áthúzódó hídon tartott avatón. Ilyen a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. szerint elképesztően sok van a lápos vidéken: 33 kilométeren 31 darab.
Az államfő szerint három álom teljesült: a helyieké, mert visszakapják nyugodt vidéki életüket, Szombathelyé, mert gyorsabban elérheti a fővárost és az európaiaké, mert új szakasszal bővül a Balti-tengertől Rijekáig tervezett 65-ös folyosó.
A károsanyag-kibocsátás csökkentéséről azonban végül nem a környezetvédelem nagykövetévé avanzsált államfő, hanem a honvédelmi miniszterből Vas megye I. választókerületének országgyűlési képviselőjévé előlépett Hende Csaba mondta el a megnyitón, amit egy napkutya is ékesített.
Hende szerint Trianon és a vasfüggöny miatt perifériává vált város a rendszerváltással, „az európai egység megteremtésével”, és ezzel az úttal válik ismét fontos központtá.
Öreg ingatlanos ügyvédként azt mondom, ne most adják el az ingatlanjaikat,
mert a piac hamarosan be fogja árazni a jó közlekedést és a csendes nyugalmat” – mondta a déli határon az Orbán szerint az indokoltnál lassabban épített kerítés miatt tárcátlanított exminiszter.
Hende „kormányzati ciklusoktól függetlenül” megköszönte az országgyűlésnek, hogy megszavazta a forrásokat az összesen 150 milliárdos beruházáshoz, igaz, az elmúlt nyolc év ostorozására maradt érve: a 2010-re ígért útból addigra csak 3 kilométer állt készen, egy büdös peták nem volt rá, sem az engedélyezések, sem a kisajátítások nem voltak rendben. Ezért is csoda, hogy ez elkészült, amiért Hende szerint köszönet illeti a projekt mellett teljes mellszélességgel kiálló Orbán Viktort, de a kivitelezőket is.
A Közgépet is? Próbáltuk megtudakolni a volt minisztertől, óvatosan csak azt kérdezve, hogy a projektben résztvevőknek van-e esélyük a jövőben is hasonló súlyú beruházásban részt venni.
„Nem értem a kérdést” – mondta kétszer, harmadszorra elismerve: „Értem ám a kérdést”. Hende szerint az út kiváló, erről ő pár hete biciklivel is meggyőződhetett, mert egy csoporttal végigtekert az oda-vissza a 33 kilométeres szakaszon. "70 kilométer 3 és fél óra alatt, nem rossz teljesítmény 57 évesen" - jegyezte meg. „Mindenki nagyszerű munkát végzett” – mondta, az utat dicsérve, majd egy nyomósabb érvet is megemlített:
„Németh Miklós, a Közgép vezérigazgatója nem csak gimnáziumi iskolatársam volt, édesapja pedig az én édesapám közvetlen főnöke volt a szombathelyi állami gazdaságban. Most mit mondjak?”
Hogy ez a Közgép esélyeit növeli, vagy Hendéét csökkenti, azt hirtelen nem is tudnánk megmondani. A Közgéptől hivatalosan senki nem nyilatkozott – „az ilyen projekteknél máskor is csak a NIF ad tájékoztatást” – a jövőbeli esélyekről csak annyit mondott egy munkatárs: „Olyan szép ez az út, örüljünk neki.”
A történelmi sikernek mondott útért az egyik felszólaló Hendét külön megdicsérte. Ágh Péter szerint remek dolog, hogy megszűnik a kamioninvázió, amely már olyan idegesítő volt, mint a Harlekin-katicák inváziója – a térség parlamenti képviselőjének igaza lehet, az úton már egy széttaposott katica hevert, ami gyanúsan sok pöttye alapján Harlekin lehetett.
A katicákat senki sem köszöntötte, de egy római-katolikus-evangélikus ökumenikus áldás viszont rászállt a Simicskára – „mindazokra, akik részt vettek az építés áldozatos munkájában” – és 85 százalékban az EU-ra is – „mindazokra, akik pénzt biztosítottak rá” – ugyanis a projekthez Brüsszel ebben az arányban adott forrást.
Az útépítéseknek viszont nincs vége. Tasó László, a fejlesztési minisztérium államtitkára szerint a következő 5-6 évben 940 kilométer gyorsforgalmi út épül, több, mint az elmúlt 15 évben. Ezzel 2022-re Magyarországon 20 kilométerre nőhet a gyorsforgalmi utak hossza ezer négyzetkilométerenként, megelőzve az EU 16 kilométeres átlagát, amelynek az ezredfordulón csak a harmadát teljesítette Magyarország.
Persze a lényeg nem a verseny, hanem az, hogy ezzel jelentősen csökken a balesetek száma: a mostani szakasszal az ország egyik legbalesetveszélyesebb része, a 85-86-os halálút válik sokkal biztonságosabbá.