Schmidt szerint azért biztos, hogy Dózsa László van az '56-os plakáton, mert Dózsa László azt mondta, hogy ő van a plakáton.
Jelen ismereteink szerint a felvételen Dózsa László szerepel, az a Dózsa László, akinek '56-os hősiességét mindeddig támadás nem érte, a neki adott nagyszámú elismeréssel pedig a szakmai és '56-os szervezetek egyaránt igazolták őt
– írja közleményében Schmidt Mária az '56-os Emlékbizottság társelnöke. De miről is van szó?
Ahogy arról beszámoltunk, az '56-os emlékév kapcsán kihelyezett óriásplakátok (falfestmények) '56-os utcai harcosok képeit ábrázolják, az egyikkel azonban valami nem stimmel. Egy sapkás fiatal látszik fegyverrel, mellette egy felirat, ami szerint ő Dózsa László, a ma is élő színész. Csak hogy jelentkezett egy férfi, aki szerint a képen az ő unokatestvére Pruck Pál látható. Ráadásul az amerikai LIFE magazin '56-os számában is azt írták az amerikai fotós képe alá, hogy Pruck Pál. Később Pruck lánya is azt követelte a Schmidt Mária vezette Emlékbizottságtól, hogy tegye rendbe azt a plakátot.
Dózsa László először azt nyilatkozta, hogy ő van a képen, és akár antropológiai vizsgálatnak is kész alávetni magát, majd egy nappal később már azt mondta, kegyeleti okokból lemond arról, hogy az ő neve szerepeljen a képen. Bár továbbra is ragaszkodik hozzá, hogy őt ábrázolja a kép.
Az '56-os Emlékbizottság eddig nem szólalt meg, ma azonban kiadott egy közleményt, amelyben a következőket írják.
A szóban forgó fotó több helyen is megjelent név nélkül, és éppen azért nem írták oda sokszor a képekhez a neveket (vagy írtak más nevet), hogy ne lehessen beazonosítani a fiatalokat, írja Schmidt. A LIFE magazin azonban ezek szerint ezt nem tartotta be, és odaírta Pruck Pál nevét: ha Dózsa Lászlót védendő tették ezt, akkor nem volt túl szerencsés egy másik '56-os, puskával a vállán sétálgató fiatal nevét választani.
Az Emlékbizottság elnöke azzal folytatja, a képen szereplő fiúban már más is felismerni vélte magát korábban, az Emlékbizottságnak azonban maga Dózsa László mondta, hogy ő van rajta. „A fényképen Dózsa László már évekkel ezelőtt egyértelműen beazonosította önmagát, ezt egy, a Terror Háza Múzeumnak adott videó-interjúban, majd pedig a fotó felhasználásához szükséges írásos nyilatkozatában is megerősítette" - fogalmaz Schmidt és hozzáteszi, Pruck Pál 1956-os szabadságharcos tevékenységéről máig semmilyen dokumentum nem áll rendelkezésre.
Schmidt idézi az általunk is említett 1986-os archív felvételt, amin az ominózus fotó kapcsán azt mondja Pruck Pál, hogy "Én senkinek be nem mutatkoztam, én nem is álltam senkinek oda, hogy fényképezzen le. Hogy hogy fényképeztek le, vagy ki fényképezett le, honnan tudják a nevem, az ma is titok előttem." Hozzáteszi, hogy Pruck köztörvényes bűnöző volt, akit szívesen szerepeltettek a forradalom lejáratása miatt. Schmidt szerint az is kérdéseket vet fel, hogy hogyan élhette túl a megtorlást Pruck, amikor még a neve is szerepelt egy egész világot bejárt fotó alatt.
Csakhogy ahogyan már korábbi cikkünkben is írtuk, a Schmidt által emlegetett 1986-os videóriporton kívül Pruck egy 1982-es Népszabadság-interjúban is beszél a képről és annak születéséről, körülményeiről.
Schmidt azt is írja, Dózsa László minden kétséget kizáróan '56-os hős, akinek hitelességét a rendszerváltoztatás óta sem az 1956-os forradalommal foglalkozó történészek, sem a szabadságharcosok szervezetei soha nem kérdőjelezték meg. Ezt az állítást − miszerint az '56-os forradalommal foglalkozó történészek közül senki nem kérdőjelezte meg Dózsa szavait − egyébként épp egy 1956-tal foglalkozó történésszel készült interjú cáfolja.