Tavaly december elején jelentek meg a legfrissebb PISA-teszt eredményei, a nagy nemzetközi kompetenciamérésben Magyarország mutatói rosszabbak lettek, mint valaha: az eredmények szerint a magyar tanulók annál is gyengébbek, mint amilyenek az utolsó mérésnél, 2012-ben voltak, a természettudományos és a szövegértési kompetenciák pedig soha nem zuhantak még akkorát, mint most. Minden területen bőven az OECD-országok átlaga alatt vagyunk, és nálunk az egyik legnagyobb a különbség a tehetősebb és a hátrányos helyzetben lévő tanulók eredménye között.
A Hvg.hu birtokába került az oktatási államtitkárság nemrég elkészült jelentése a PISA-felmérésről, ebben többek között az áll, hogy az utóbbi probléma megoldására a Jobbik 2010 óta sokszor bedobott és sokat kritizált javaslatához hasonlóan bentlakásos intézményekbe terelnék a hátrányos családi hátterű, nehezen beilleszkedő gyerekeket.
A hamarosan a kormány elé kerülő jelentés szerint sok esetben az integrációs törekvések szegregációs következményekkel jártak, mivel
az osztályközösségekben sokkal erőteljesebben érvényesülnek, sőt uralkodóvá válnak a néhány gyerek által otthonról hozott, negatív viselkedési és életvezetési minták, ezért a felelősen gondolkodó szülők a gyermeküket számos esetben inkább más település oktatási intézményébe kénytelenek átvinni.
Megoldásként a jelentés azzal - az állítólag a szülőktől származó - javaslattal áll elő, hogy a hátrányos családi hátterű, negatív hatások veszélyeztetettségében élő gyerekek esetén erősítsék meg és terjesszék ki a bentlakásos rendszerben működő, felzárkóztató képzési formát. Ezt a Jobbikon kívül 2005-ben egyébként Gyurcsány Ferenc is felvetette, akkor a Fidesz úgy reagált, hogy ez súlyosan sértő a roma családokra nézve.