Két nyolcadik kerületi józsefvárosi iskolát két különböző egyház próbál megszerezni, törvény adta jogukkal élve a következő tanévtől szeretnének az állam helyett fenntartók lenni az iskolákban. A Vajda Péter Általános Iskolát az ortodox egyház, míg a Deák Diák Általános Iskolát a görögkatolikusok vennék át a Klebelsberg Központtól. A görögkatolikus püspök az Indexnek azt mondta, azért jelentkeztek be a Deák Diákra, mert fővárosi híveiknek szeretnének iskolát biztosítani. Az ottani szülői tanács elnöke szerint mindenki ki van akadva és katasztrófafilmre hajaz az egyház bejelentkezése miatt a hangulat. FRISSÍTÉS: Cikkünk megjelenése után az egyház visszavonta a fenntartói jog átvételére benyújtott kezdeményezését.
"Ami most megy, az elég tré. Ha egyházi iskolába akartam volna íratni a gyermekeimet, akkor nem sportiskolába járnának!" - foglalta össze sommásan véleményét a Facebook-on a Vajda Péter Általános Iskola oldalán az egyik szülő, még a hétfői, feszült hangulatú tájékoztató előtt, amit a sportsikereiről híres józsefvárosi iskola tornatermében tartottak.
Habár a Konstantinápolyi Egyetemes Patriarchátus Magyarországi Orthodox Exarchátusa kívánja fenntartásába venni a Vajda Péter sportiskolát, nem jelent meg senki az egyház képviselői közül. Sőt, amikor az Index email-ben érdeklődött, akkor az exarchátus munkatársa azt mondta, az egyetlen atya, aki nyilatkozhat a kérdésben, egy elzárt görög szigeten tartózkodik, így még telefonon sem lehet beszélni vele. A tájékoztatón a gyakorlatilag annyit tudtak meg a szülők, hogy
Viszont a döntésre meglehetősen kevés idejük van, mert három hét múlva már nyilatkozniuk kell, hogy akarják-e a fenntartó-váltást vagy sem. "A nyilatkozatra mindkét szülő aláírása szükséges. Ha a gyermek felügyeleti jogát csak az egyik szülő gyakorolja, akkor ő jogosult nyilatkozatot tenni" - fogalmaz Tolnai Marianna, a KLIK tankerületi igazgatója a szülőknek küldött levelében.
Az, hogy állami iskolák kerülnek egyházi fenntartás alá, egyáltalán nem új keletű helyzet: a kilencvenes években zajló egyházi reprivatizáció óta folyamatos, és 2010 óta pedig tömegesnek mondható: több mint kétszáz állami iskola lett az utóbbi hat évben egyházi. "2010 és 2014 között az alapítványi iskolák száma 20%-kal csökkent, az egyházi iskoláké 68%-kal nőtt” - írja Hermann Zoltán és Varga Júlia az állami, önkormányzati, egyházi és alapítványi iskolákról szóló tanulmányukban. 2005-ben 91 468, 2015-ben 195 364 diák tanult egyházi iskolában. 2013 után viszont jóval kevesebb állami iskolából lett egyházi, mondja Horn Dániel, az MTA KRTK oktatásgazdasági csoportjának tudományos főmunkatársa.
A fenntartóváltásoknak több oka is lehet és lehetett korábban: amíg még önkormányzati fenntartásúak voltak az iskolák, akkor a nehéz helyzetben lévő önkormányzatok folyamatosan adták át egyházi fenntartásba az iskoláikat, hiszen az egyházi iskolák finanszírozásának terhe nem az önkormányzatra hárult, hanem a központi költségvetésre. A Konstantinápolyi Egyetemes Patriarchátus Magyarországi Orthodox Exarchátusról a Magyar Nemzet azt írja, hogy az ortodox egyház együttműködési megállapodást kötött közfeladat ellátásáról Balog Zoltánnal decemberben. Ennek keretében öt intézmény fenntartásának átvételét engedélyezték nekik, ezek egyike a Vajda Péter Általános Iskola.
A zenei tanulmányokra nagy hangsúlyt fektető, 1952 óta működő Deák Diák Általános Iskolát pedig azért szeretné átvenni a görögkatolikus Hajdúdorogi Főegyházmegye, hogy budapesti híveinek legyen iskolája.
Ezen felül pedig meggyőződésünk, hogy a keleti lelkület vezérelte keresztény szemlélet jelentős gazdagodást nyújthat a magyar társadalmi- és kulturális életben. A Deák Diák Általános Iskola eddigi eredményeit és arculatát megőrizve szeretnénk a görögkatolikus szellemiségű nevelésnek is teret adni” - írta Kocsis Fülöp a Hajdúdorogi főegyházmegye metropolitája az Indexnek. Még azt tette hozzá, hogy egyháza "nyitott más felekezetű gyermekek keresztény értékeken alapuló nevelésére. Ennek nagyobb jelentősége a szakképző intézményeinkben mutatkozik, ahol még az értéksemlegességhez ragaszkodó családok gyermekeinek oktatását is biztosítjuk. Egyházunk egyetért azokkal az együttnevelési elvekkel és gyakorlattal is, amely az intézményben a sajátos nevelési igényű gyerekekkel kapcsolatban meghonosodott. Hiszem, hogy az iskolában dolgozó munkatársak, valamint az idejáró gyerekek és szüleik bizalmát elnyerhetjük, és a jövőben fenntartóként együtt dolgozhatunk velük egy dinamikusan fejlődő, keresztény szellemiségű iskola működtetésében."
A Deák Diákos szülőket sokkolta a hír, és az, hogy még a vajdásoknál is kevesebb idejük van a döntésre. Ugyanis sem pedagógiai, gazdasági programot, és rövid vagy hosszú távú terveket sem közöltek velük a görögkatolikusok. Orlai Balázs, a Deák Diák iskola szülői tanácsának elnöke szerint már az is rendkívüli feszültségeket eredményezett, hogy a szülők megtudták: gyakorlatilag két hét alatt kell dönteniük a gyerekeiket érintő nagyon fontos kérdésben. Szerinte eleve nagyon rossz helyzetet alakított ki az egyház azzal, hogy nem kommunikált korábban az érintettekkel a szándékairól. "Rossz üzenetnek tartjuk, hogy bár azt szeretnék, ha rájuk bíznánk a gyerekeinket, de valójában nem kezdeményeznek érdemi kommunikációt. A szülők nagyon fel vannak háborodva, a hangulat olyan, mint egy amerikai katasztrófafilmben" - mondta az Indexnek.
A Deák Diák keddi tájékoztatóján nagyon sok szülő vett részt és rendkívül feszült hangulatúra sikerült a találkozó az egyházzal. A szülők azt kérték az egyház oktatási megbízottjától, Czövek Évától, hogy a főegyházmegye lépjen vissza és ugyanezt kérte Kocsis Máté, a kerület fideszes polgármestere is. Szerdán 12 óráig dönt az egyház, hogy marad-e a szándéka mellett, vagy eláll a fenntartó-váltástól.
Habár a két nyolcadik kerületi iskolai közösségekben most nagy a felháborodás, Horn Dániel szerint a jól előkészített fenntartóváltások általában nem eredményeznek tömeges diák-vándorlást. "Sok tekintetben az egyházi iskoláknak rugalmasabb a helyzete, mint a KLIK-es iskoláknak. Megválaszthatják, milyen tankönyvből tanítanak, a finanszírozás is bőkezűbb lehet, sőt, feltehetően a fenntartóval való kommunikáció is gördülékenyebb. A kutatásaink szerint az egyházi iskolák és az állami iskolák diákjai a különböző méréseken nem teljesítenek nagyon különbözően. És azt is látjuk, hogy rövid távon nem is mennek el nagyon sokan azért másik iskolába, mert átveszi egy egyház. Adataink szerint a fenntartóváltás nem eredményez tömeges iskolaváltást, feltehetően azért is, mert az egyházak rendszerint nem teszik kötelezővé a vallási ceremóniákon való részvételt az iskolában" - fogalmazott.
Ugyanakkor - elsősorban vidéken - a hátrányos helyzetű régiókban elindított egyházi iskolákat olykor a szegregáció vádja is éri, ugyanis ezek az intézmények nem körzetesek, tehát nem kötelesek a lakhely szerint a közelükbe tartozó gyerekeket felvenni. Így megválogathatják, kiket vesznek fel, és kiket nem. A Deák Diák esetében érintett Hajdúdorogi Egyházmegyét 2014-ben el is marasztalta a Nyíregyházi Törvényszék szegregáció miatt, miután az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány beperelte az egyházmegyét a nyíregyházi Huszár-telepi általánosban a cigány gyerekeket elkülönítő gyakorlatuk miatt.
A jelenlegi és az új alkotmány szerint is Magyarországon "mindenkinek joga van a gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságához". A régi és az új alaptörvény szerint is ez a jog magában foglalja azt, hogy vallási meggyőződését mindenki "akár egyénileg, akár másokkal együttesen, nyilvánosan vagy a magánéletben kinyilvánítsa vagy kinyilvánítását mellőzze". Tehát az iskolába járó gyerekek szüleinek joga van elutasítani az egyházak megkereséseit, viszont az egyházak akár minden évben újra bejelenthetik igényüket a fenntartó-váltásra.
Egy nappal a szülői tájékoztató után, szerdán a Hajdúdorogi Metropolitai Egyház visszavonta az intézményi fenntartói jog átvételére vonatkozó kezdeményezését a józsefvárosi Deák Diák Általános Iskolával kapcsolatban. Az egyház sajtósa az Indexnek azt írta, hogy a visszavonásról értesült dr. Tolnai Marianna, tankerületi igazgató és Farczádi-Bencze Tamás, az iskola igazgatója is.