A rendszerváltás óta eltelt bő negyedszázad egyik legnagyobb tanulsága, hogy a politikai pártok soha nem nyúlnak hozzá a pártfinanszírozás alapjaihoz, pedig az a rendszerszintű korrupció talán legfontosabb tartóoszlopa.
A probléma röviden az, hogy a politikai kampányok olyan drágák, hogy a politikusok hivatalosan csak a töredékét merik rá elkölteni, mert félnek a választók haragjától. Ezért a pártok folyamatosan alulfinanszírozottak, a hiányzó milliárdokat a hozzájuk kötődő vállalkozóktól, pénzemberektől kérik el, akiket állami megrendelésekkel (vagy azok ígéretével) tesznek érdekeltté az együttműködésben. A valós kampányköltéseket az állam értelemszerűen nem ellenőrzi.
A kampányfinanszírozás átalakítása a parlamenti pártok egyik legsúlyosabb adóssága. Módszer sok van, de az elég egyértelmű, hogy a rendszerszintű reform részeként a pártok állami támogatását meg kell emelni, a privát támogatásokat és a kampányköltéseket átláthatóvá kell tenni és szigorúan ellenőrizni, a hiányosságokat pedig súlyosan kell büntetni.
Ehhez képest jelentette be ma Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője, hogy törvényjavaslatot nyújtanak be „a burkolt pártfinanszírozás megakadályozásáról és az átlátható kampányfinanszírozás biztosításáról”. Ez az MTI beszámolója szerint azt írná elő, hogy
Az egyből látszik, hogy ez így kevés lesz: ha nem teszik a teljes rendszert átláthatóvá, akkor a szabályok továbbra is megkerülhetők lesznek. A pártok finanszírozását emellett csak kétharmados többséggel lehet újraszabályozni, amire jelenleg semmi esély nincs. A fideszes politikusok nem is hagytak sok teret a találgatásoknak, hogy akkor mégis mivégre a nagy igyekezet.
Kósának és Halász János szóvivőnek ugyanis ez az egész most arról jutott az eszébe, hogy szerintük a baloldalt Soros György „finanszírozgatja”, a Jobbikot pedig Simicska Lajos „vásárolta fel kilóra”. Arra, hogy a Fidesz-kampányok finanszírozásának a múltban bármi köze lett volna Simicskához, a jelenben pedig a pár év alatt mesésen meggazdagodó Mészáros Lőrinchez és a hozzá hasonló oligarchákhoz, vagy hogy esetleg kampányidőszakban megtiltsák az állami politikai hirdetéseket, Kósáék természetesen nem tértek ki.
A törvénynek mindenesetre a szép „lex csicska” nevet adták, ami a kormányközeli lapokban várhatóan nagy karriert fog befutni. Kósa arra a kérdésre, hogy a Fidesz nem vett-e igénybe a piacinál alacsonyabb összegért Simicska Lajos érdekeltségéhez tartozó kültéri reklámfelületeket, azt felelte:
legjobb tudomásom szerint nem.
Frissítés 13.49: Mint kiderült, Kósáék javaslata nem is annyira új. Mi is beszámoltuk róla, a részletekről itt olvashat.