Index Vakbarát Hírportál

Kockázatelemzés nélkül szavaztatta meg Tarlós a mobilgátat

2017. május 11., csütörtök 19:59

Úgy döntött április 5-én a Fővárosi Közgyűlés a Római-part sorsáról és a mobilgát megvalósításáról, hogy nem várták meg a projekt kockázatelemzését – derül ki az Átlátszó által kikért dokumentumokból. Bár Tarlós mindig szakmai érvekre hivatkozik, érvelését az oknyomozó portál szerint az is megkérdőjelezi, hogy kiderült: a megbízást eleve úgy írták ki, hogy a védmű igazából csak közvetlenül a partra épülhessen – legalábbis az Átlátszó így értelmező a megkapott szerződést.

Az Átlátszó azt akarta megtudni közérdekű adatigényléssel, hogy pontosan milyen megbízást kapott a régóta nagy indulatokat kiváltó római-parti mobilgát tervezésére felkért cég, a Tér-Team Mérnök Kft. Ez már csak azért is érdekes, mert miközben Tarlós István főpolgármester azt szokta mondani, hogy nem a helyi érdekcsoportok vagy politikai szempontok, hanem kizárólag szakmai érvek alapján döntöttek amellett, hogy közvetlenül a Duna-parton építik meg a gátot, teljesen megváltoztatva ezzel a partszakasz jellegét és ökológiai viszonyait, a tervező többször is hangsúlyozta, hogy a gátnak részben azért kell a partra épülnie, mert a megrendelő által előírt feltételek eleve csak ezt a megoldást teszik lehetővé. (A pro és kontra érvekről és álláspontokról ebben a cikkünkben olvashat részletesebben.) 

Mint az a magyar hivataloktól mostanában megszokott, a Fővárosi Csatornázási Művek ezúttal is maximálisan kihasználta a törvény által adott határidőt, és csak 30 nappal a kérés után küldte el a kért szerződést, ráadásul a konkrétumok szempontjából igazán érdekes mellékletek nélkül. Ezeket utólag pótolták, és éppen ezek között, a műszaki leírásban van az Átlátszó szerint a lényeg.

Eszerint főleg ez a kitétel járt konkrét, a megvalósítási alternatívákat korlátozó következményekkel: „a kisajátítás és a kényszer szolgalom alkalmazását minden lehetséges tervezési eszközzel (...) kerülni kell”. A lap értelmezése szerint ezzel eleve kizárták, hogy a partéltől távolabb építsék meg a gátat, mert ahhoz a parti telkekből kellett volna értékes területeket kisajátítani. Mint írják, ebből

világosan látszik, hogy valójában a parti telkek tulajdonosainak érdeke volt a prioritás, és csak ez után jöttek a „szakmai szempontok”. 

Van egy másik alapvető probléma is a lap szerint: a szerződés mellékletei közül ugyanis hiányzott a kockázatelemzési terv. Amikor ezt is kérték a Főpolgármesteri Hivataltól, kiderült, hogy az azért nincs meg, mert el sem készült, azóta sem. A hivatalos válasz szerint:

Tájékoztatom, hogy a Tér-Team Kft. által tervezett Római parti védműhöz kapcsolódó kockázatkezelési tanulmány készítése folyamatban van, az még nem áll rendelkezésre. A tanulmány elkészítésére vonatkozó részteljesítési határidő 2017. május 15-re módosult.

Ez annyit tesz, hogy a Fővárosi Közgyűlés egy hónappal korábban úgy kötelezte el magát a partmenti mobilgát mellett, hogy nem állt rendelkezésére egyetlen adat sem a védmű kockázatairól – írják. Ez már csak azért is fontos lenne, mert így nem lehet tudni, hogy az elfogadott tervek alapján elegendő lenne-e a mobilgát kritikusan magas vízállás esetén. Ilyen helyzetre az előző tervező a terület evakuálását és a régi földgát megerősítését is szükségesnek tartotta, mert enélkül, ha megsérülne a gát, félő, hogy néhány óra alatt a teljes Csillaghegyi öblözetben a Duna vízszintjével megegyező magasságú víz fog állni. Hogy a Főváros most is dupla védekezésre készül-e, így nem tudható.

Rovatok