A kormány döntött a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum fejlesztéséről: új, a Városligeten kívüli kiállítóhelyet is kap, így nem lesz szükség a Ligetben újjáépülő múzeum térszínt alatti bővítésére - közölte a Liget Projekt a legfrissebb közleményében. Ezt azt jelenti, hogy két részre szakad a múzeum, egy interaktív- és egy kiállítórészre.
Ezzel megerősítették azokat a felvetéseket is, amikről kedden írtunk, hogy mégsem építik meg a a Közlekedési Múzeum föld alá tervezett szintjét. Négy szint mélyen, több mint 30 ezer négyzetméteres teret alakítottak volna ki, amiben egy 350 férőhelyes nyilvános mélygarázs is helyet kapott volna. Valószínűleg a tervezésnél nem gondoltak arra, hogy a buszokat, 100 tonnás mozdonyokat, repülőket hogyan viszik majd le a föld alá.
A Közlekedési Múzeum lebontott épületében 4500 négyzetméter kiállítótér volt. Az elmúlt két évben készült tervek az épület térszint alatti bővítésével számolva ezt duplájára, 9000 négyzetméterre növelték. A kibővített kiállítótér az eddigi kiállításoknál minden szempontból jóval átfogóbb, sokkal több közlekedési eszközt bemutató közlekedési kiállítás megvalósítására lett volna alkalmas, de a Közlekedési Múzeum gyűjteményének (vasúti járművek, autóbuszok, villamosok, stb.) teljes körű bemutatását ez sem tette volna lehetővé - írják az indoklásban.
A döntés alapján a Közlekedési Múzeum számára egy olyan új, fő kiállítóhelyet kell létrehozni, ahol lehetséges a közlekedési eszközök teljes spektrumú bemutatása az eddigi városligeti helyszínnél sokkal nagyobb területen.
A kormány egyúttal ismét állást foglalt a Közlekedési Múzeum városligeti történeti épületének - ami a millenniumi kiállítás egyik legpompásabb épülete volt - eredeti tervek alapján történő rekonstrukciója mellett is. Itt az MMKM egyik tagintézményeként a magyar innováció történetét, a világhírű magyar műszaki találmányokat és feltalálókat bemutató interaktív kiállítás jön létre - közölték.
Az új Közlekedési Múzeum helyszínéről a kormány néhány hónapon belül végleges döntést hoz. A múzeum igazgatója szerint elsődlegesen a fővárosi vasút által felhagyott rozsdaövezeti ingatlanokban gondolkodnak.
A Közlekedési Múzeum megbízott főigazgatója, Vitézy Dávid úgy értékelte a döntést, hogy beért az elmúlt hónapok előkészítő munkája, a kormány felülvizsgálta az eddigi koncepciót, és a döntés óriási lehetőséget nyit meg az intézmény számára. Vitézy szerint jó döntés született, és nagyon örül, hogy a kormány, Baán László miniszteri biztos és a Városliget Zrt. maximális konstruktivitással és nyitottsággal támogatták a múzeum szakmai szempontjait, a kiállítótér bővítésére, a korábbi koncepció felülvizsgálatára vonatkozó javaslatokat - közölte a Facebookján.
Várnai László, a CivilZugló Egyesülettől azt nyilatkozta az Indexnek, hogy örül ennek a fejleménynek, de olyan érzése van, hogy nagy nehezen beismerik a Liget Projekt részérő, amiket a civilek és a Ligetvédők már régóta mondanak. "Mindenki mondta már rég óta, hogy nem lehet fejleszteni a múzeumot, mert nincs hely" - mondta.
A CivilZugló javaslata volt egy korábban egy Liget+ nevű projekt, amiben Rákosrendezőre terveztek egy nagy közös közlekedési kiállítóteret a MÁV, a Malév és a BKK régi járműveivel is. Van itt ugyanis 180 hektár rozsdazóna van, és mivel nincs rajta épület, nem kell bontani. Az egyesület javaslata, hogy itt építsenek kiállítóhangárokat. Így végre ez rozsdazóna, a főváros legbeljebb lévő, elhagyatott ipari zónája is kapna egy funkciót. Az egyesület szerint ide kerülhetne a vidámpark is.
"Régóta szeretnénk, hogy ne illegális szemétlerakó és hajléktalantanya legyen" - mondta Várnai. Az egyesület vezetője szerint felháborító, ami a Városligetben zajlik, hogy százmilliókért terveztetnek értelmetlen dolgokat, amiket aztán dobhatnak ki az ablakon, miközben ezer helyen balesetveszélyes a liget, és ezzel egyáltalán nem törődnek.