Index Vakbarát Hírportál

BKV-vezér: Nem találtak olyan hibát, ami azt mutatná, hogy a szerelvény rossz

2017. június 26., hétfő 09:38

Karinthy Frigyes ismert novelláját, a Magyarázom a bizonyítványomat adta elő a Mokka élő adásában a BKV vezére, Bolla Tibor, mindezt a BKV frissen felújított, majd frissen meghibásodott szerelvényeiről. És éppen aznap reggel, amikor a hármas metrón a Klinika állomásnál leszállították az utasokat. 

"Hát kérem szépen, először is: ez még nem végleges bizonyítvány"

Bolla először is tagadta, hogy  a felújított szerelvényekkel kapcsolatban "bármiféle utasbiztonsági kérdés" lenne. Szerinte a 3-as metró biztonságos, a felújított metrószerelvények meghibásodásainak nagy része nem veszélyezteti az utasok biztonságát. 

Azt mondta, a hibák az új szerelvényeknél is előfordulnak, és a felújított szerelvényeknél tulajdonképpen

nem jól van beállítva egy-két dolog, jellemzően az ajtó,

de az utasok biztonságát okozó hibák

nem nagyon történnek.

Azt mondta, hogy sokszor például azért kellett kiállítani a kocsikat a forgalomból, mert rossz volt az ajtónyitó kontroll-lámpája és a vezető úgy látta, hogy az ajtó nyitva van. 

"ez csak afféle lenyomat, amit ideiglenesen kiosztottak nekem"

Bolla azt is mondta: azért tárgyalt a múlt héten a metrófelújítást végző orosz cég vezérigazgatójával, mert a hibák olyan nagyságrendet értek el, hogy "valamit tenni kellett".  

Bolla azt reméli, az oroszok egy-két héten belül kijavítják a hibákat, és a felújított szerelvényeket vissza lehet állítani a forgalomba. 

De azt is mondta, hogy nem találtak olyan hibát, amely - idézem -

azt mutatná, hogy ez a szerelvény rossz.

"Tudniillik Mangold, a történelemtanár, az csak helyettes tanár nálunk, még nem is osztályozhat"

Ez a szerelvény minden mérnök és a BKV szakemberei szerint is "jól összerakott, csak gond van a végszereléssel és vannak olyan bosszantó hibák, amelyek nem történhetnek meg" - mondta Bolla a műsorban. 

"Magaviseletből azért van kettes, mert ha van három hármas, akkor nem lehet a magaviseletből se egyes, hanem akkor külön bizonyítványt adnak magaviseletből, amit postán küldenek el a szülőknek."

Bolla Tibor azzal kapcsolatban, hogy több mint 800 millió forintos kötbérigényt jelentettek be késedelmek miatt a BKV a 3-as metró vonalán futó szerelvények gyártója és felújítója, a Metrovagonmassal szemben, kiemelte: a kötbérkövetelés nem a meghibásodásokból adódik, hanem az orosz fél szállítási késedelméből. Mint mondta, jelenleg az oroszok 4-6 héttel vannak lemaradva, de amennyiben ezt be tudják hozni, a kötbér egy bizonyos része alól mentesülhetnek. 

"Csak a vezetéknevet tessék aláírni... de mostanában ne tessék bemenni az iskolába... a kaput kiemelték... most átalakítják... nincs kapu... nem lehet bemenni... majd egy-két hét múlva..."

Bolla magyarázata azért is érdekes, mert pénteken hatósági döntés született arról, hogy a hibák miatt haladéktalanul ki kell vonni a forgalomból a szerelvényeket.  Péntek reggel a Nyugati pályaudvarnál ismét meghibásodott egy szerelvény, és több percig nem tudott ajtót nyitni, de ez már a sokadik meghibásodás volt.

Érdemes ilyenkor felidézni, hogy mit mondtak a politikusok, elsősorban Tarlós István budapesti főpolgármester az új metrókocsik beszerzéséről. Tavaly júniusban még úgy látta, hogy az újságírók csak kötekednek, és már az is baj, ha jobb metrókocsikat kapunk:

Az idén forgalomba álltak a metrókocsik, és rögtön jelentkeztek is a hibák az első napokban. Tarlós hárította a felelősséget, és "normális gyermekbetegségeknek", "gonosz erők játékának" tartotta.

Címlap és borítókép: Bődey János/Index

Rovatok