Karinthy Frigyes ismert novelláját, a Magyarázom a bizonyítványomat adta elő a Mokka élő adásában a BKV vezére, Bolla Tibor, mindezt a BKV frissen felújított, majd frissen meghibásodott szerelvényeiről. És éppen aznap reggel, amikor a hármas metrón a Klinika állomásnál leszállították az utasokat.
Bolla először is tagadta, hogy a felújított szerelvényekkel kapcsolatban "bármiféle utasbiztonsági kérdés" lenne. Szerinte a 3-as metró biztonságos, a felújított metrószerelvények meghibásodásainak nagy része nem veszélyezteti az utasok biztonságát.
Azt mondta, a hibák az új szerelvényeknél is előfordulnak, és a felújított szerelvényeknél tulajdonképpen
nem jól van beállítva egy-két dolog, jellemzően az ajtó,
de az utasok biztonságát okozó hibák
nem nagyon történnek.
Azt mondta, hogy sokszor például azért kellett kiállítani a kocsikat a forgalomból, mert rossz volt az ajtónyitó kontroll-lámpája és a vezető úgy látta, hogy az ajtó nyitva van.
Bolla azt is mondta: azért tárgyalt a múlt héten a metrófelújítást végző orosz cég vezérigazgatójával, mert a hibák olyan nagyságrendet értek el, hogy "valamit tenni kellett".
Bolla azt reméli, az oroszok egy-két héten belül kijavítják a hibákat, és a felújított szerelvényeket vissza lehet állítani a forgalomba.
De azt is mondta, hogy nem találtak olyan hibát, amely - idézem -
azt mutatná, hogy ez a szerelvény rossz.
Ez a szerelvény minden mérnök és a BKV szakemberei szerint is "jól összerakott, csak gond van a végszereléssel és vannak olyan bosszantó hibák, amelyek nem történhetnek meg" - mondta Bolla a műsorban.
Bolla Tibor azzal kapcsolatban, hogy több mint 800 millió forintos kötbérigényt jelentettek be késedelmek miatt a BKV a 3-as metró vonalán futó szerelvények gyártója és felújítója, a Metrovagonmassal szemben, kiemelte: a kötbérkövetelés nem a meghibásodásokból adódik, hanem az orosz fél szállítási késedelméből. Mint mondta, jelenleg az oroszok 4-6 héttel vannak lemaradva, de amennyiben ezt be tudják hozni, a kötbér egy bizonyos része alól mentesülhetnek.
Bolla magyarázata azért is érdekes, mert pénteken hatósági döntés született arról, hogy a hibák miatt haladéktalanul ki kell vonni a forgalomból a szerelvényeket. Péntek reggel a Nyugati pályaudvarnál ismét meghibásodott egy szerelvény, és több percig nem tudott ajtót nyitni, de ez már a sokadik meghibásodás volt.
Érdemes ilyenkor felidézni, hogy mit mondtak a politikusok, elsősorban Tarlós István budapesti főpolgármester az új metrókocsik beszerzéséről. Tavaly júniusban még úgy látta, hogy az újságírók csak kötekednek, és már az is baj, ha jobb metrókocsikat kapunk:
Az idén forgalomba álltak a metrókocsik, és rögtön jelentkeztek is a hibák az első napokban. Tarlós hárította a felelősséget, és "normális gyermekbetegségeknek", "gonosz erők játékának" tartotta.
Címlap és borítókép: Bődey János/Index