Nem az idén kezdődött, már évek óta létező jelenség, hogy a fogyasztóipar érezhetően egyre előrébb tolja a karácsonyi reklámkampányok megkezdését. Így sokszor már októberben lila mikulások integetnek a polcokról, és óriási plakátokon hirdetik az ünnepi akciókat, legyen szó százezres tévéről vagy csak egy sportcipőről.
A Fiatal Családosok Klubjának Egyesülete (FICSAK) nemrég egy blogposztban hirdetett harcot a korai csokimikulások, karácsonyi dekorációk és ünnepi reklámkampányok ellen. A szervezet talán kevésbé ismert, ám egy fideszes politikus vezeti, így érdemes komolyabban venni a terveiket.
Király Nóra, Újbuda fideszes alpolgármestere és az említett blogposzt szerzője az Indexnek a következőképp indokolta, hogy miért indított akciót az októberi karácsony ellen. "Ezt nemcsak azért tartjuk károsnak, mert leértékeli a készülődést, az ünnepeknek rendelt időt teljesen figyelmen kívül hagyja, hanem mert óhatatlanul megcsömörlik tőle mindenki, mire elérkezik az adott ünnep, és mert joggal néznek ránk értetlen szemekkel a gyermekeink, hogy miért kell még hónapokat várni a Mikulás csomagra, mikor már ősz derekán tele velük minden üzlet, kirakat, szórólap és reklám.
Azért is nehezményezzük mindezt, mert féltjük az ünnepeinket, amelyek életünk kitüntetett pillanatai, közösségi létünk fontos igazodási pontjai.
A kereskedelemtől, az üzleti ellenérdekeltség miatt, nem várható el, hogy tekintettel legyenek az ünnepekre, nekünk, vásárlóknak kell megvédenünk azokat, azzal, hogy egyértelmű jelzéseket adunk."
Király azt is elmondta, hogy a FICSAK kezdeményezése egy létező nézőpontot jelenít meg az ünnepi kampánnyal kapcsolatban, és azon családoknak próbálnak hangot adni, akiknek visszás a jelenlegi gyakorlat.
Bár tisztában vagyunk a kereskedelem szempontjaival, mégis arra kérjük az illetékeseket, hogy legalább a Halottak napja elmúltát várják meg a karácsonyi ünnepkörhöz kapcsolódó árucikkek kiállításával, és a Karácsonyt idéző díszítések se jelenhessenek meg ennél korábban.
- írja Király a blogposztban, és az Indexnek azt is elmondta, hogy szerinte ez a javaslat nagyon méltányos és cseppet sem elrugaszkodott.
Szerinte a mai kaotikus viszonyokhoz képest előrelépést jelentene, ha legalább az egyik ünnep elmúltával megvárnánk a másik elkezdését, és "a gyerekek fejében sem mosódna össze a halottak napi mécses az adventi koszorú gyertyáival, a Helloween-tök a szilveszteri konfettikkel és talán Jézus születésének megünneplésére is méltóbban készülnénk."
Az Ünnep-védők (így nevezték el magukat az akcióban részt vevők) nemcsak általánosságban beszélnek, a kezdeményezésének konkrét céljai is vannak. Az egyik, hogy a csokimikulásokat és más karácsonyi kellékeket úgy helyezzenek el mindenhol, hogy azok ne legyenek szemmagasságban egy 110-130 centis gyereknek.
Király szerint ugyanakkor a mostani probléma nem gyerekspecifikus, mert "Minden jóérzésű ember elszenvedi, ha mire Szenteste a családjával elénekelné a Mennyből az angyalt, már hónapok óta hallja bevásárlás közben.
Ha mindig karácsony van, sosincs karácsony...
Arra viszont egyelőre várni kell, hogy a kezdeményezés esetleg magasabb szinten kapjon támogatást. Mivel civil kezdeményezésről van szó, Királyék sem a Fideszt, sem más pártot nem kerestek, inkább embereket akarnak hívni együtt gondolkodásra az ünnepeinkkel kapcsolatban.
Ettől függetlenül természetesen örülnének, ha akár önkorlátozással vagy értelmes szabályrendszerrel megváltozhatna a szerintük rossz tendencia. Mindenesetre azt már nagy előrelépésnek tartanák, ha a Halottak napja után indulna a karácsonyi kampánystart, illetve ha elindulna a felvetéssel kapcsolatban egy párbeszéd a kereskedelmi szektorral.
Az Ünnep-védők csapata egy létező véleményt artikulál, mert védelemre méltónak tartja az ünnepeinket. Nem csak a természet vagy az épített örökség szorulhat védelemre, úgy tűnik, az ünnepeinket sem kerüli el a fogyasztói társadalom kártétele.