Index Vakbarát Hírportál

Mégsem a 112 a rossz?

2017. december 3., vasárnap 14:21

Az RTL Klub szombati riportja szerint a Katasztrófavédelem a tűzoltókra mutogat, és a nyomozás is tűzoltók ellen folyik a halálos áldozatot követelő szolnoki lakástűz miatt. Szerintük a 112-es központ egyből továbbadta a hívást a megyei tűzoltó operátornak, aki úgy döntött, nem indít autót. A tűzoltók viszont közölték, hogy biztosan nem ők hibáztak, a 112 a rossz. Kinek van igaza? Egy kicsit mindenkinek. Szájbarágó.

Most mégsem a 112-vel van a baj?

Nem, illetve mégis. De kezdjük az elején. Szolnokon októberben egy ember meghalt, miután későn mentek ki hozzá a tűzoltók. Az történt, hogy hiába telefonált be valaki a 112-re, hogy füstszag van, és a kéményből is furcsán jön a füst, ott úgy döntöttek, hogy nem tűzoltót küldenek, hanem majd kéményseprőt, munkaidőben. Aztán baj lett belőle, a tűzoltók pedig közölték, hogy a 112-es segélyhívórendszer úgy ahogy van rossz.

Nem olyan bonyolult ez, a 112 megölt valakit, ha jól értem.

De, bonyolult. A 112-t bárhol az országban tárcsázva a telefon az egyik országos központban csörög (két ilyen van, Miskolcon és Szombathelyen), onnan továbbítják a hívást a megyei rendőr, mentő és/vagy katasztrófavédő műveletirányító központba, ahol ha kell, újra beszélnek a hívóval, és riasztják a helyieket. A szolnoki ügyben a Katasztrófavédelem tájékoztatása szerint a 112 központja gyorsan továbbküldte a hívást a megyi katasztrófavédelemhez, ahol elvileg egy extűzoltó operátor döntött úgy, hogy ez nem ér riasztást (érdemes az RTL riportjában megfigyelni, hogy a hatóságok végig tűzoltókat emlegetnek, holott hivatalosan ők is a Katasztrófavédelem tagjai).

Aha, tehát a tűzoltók a hibásak. Akkor viszont jobb lenne, ha csendben maradnának ezek után.

Ha tényleg így történt, és valóban egy tapasztalattal rendelkező tűzoltó döntött úgy, hogy nem adja ki a riasztást, akkor igen, ez most kínos lehet nekik. Másfelől viszont összetett a dolog, mert az ügy közben az ő kifogásaikat is igazolja. Nekik az a bajuk, hogy régen a 105-öt hívva rögtön a helyi parancsnokságon csörgött a telefon, ott azonnal helyismerettel rendelkező tűzoltók vették fel. Most plusz láncszemek vannak a rendszerben, ez késlelteti a riasztást, és a hívót is olyan kérdezi ki, aki nincs képben az adott helyszínnel. A tűzoltók szemszögéből a szolnoki ügy úgy néz ki, hogy ők nem kaptak riasztást, mert a katasztrófavédelmis műveletirányítás nem riasztotta őket. Az ügyet kirobbantó Lánglovagok is már az elejétől fogva ezt írta felháborodva.

Jó, de térjünk vissza a lényegre: mégsem a központi 112 hibázott. Úgyhogy a sajtó is elmehet a fenébe, hogy hangulatot gerjeszt a 112 ellen.

Mondjuk inkább úgy, hogy a 112-nek egy olyan eleme, a megyei szint hibázott, akit a Katasztrófavédelem tűzoltónak tekint, a tűzoltók viszont a Katasztrófavédelem részének. A szolnoki ügy kapcsán viszont ismét felszínre került, hogy mi a baj a 112-es segélyhívó rendszerrel. Most a jelek szerint pont lyukra futottak a tűzoltók, de ettől még a fő rendszerprobléma áll: tovább tart a riasztási lánc, nem a helyi parancsnokságokon csörög a telefon, és ha a 112 központjában csak 1-2 percet értetlenkednek, nem tudnak címet rendelni a "főúton a templomnál", "gellérthegyi vízesés" bejelentésekhez, szakmai/helyismeret híján nem ismerik fel rögtön valaminek a súlyát, akkor azon életek múlhatnak.

De akkor mire volt jó az átalakítás?

A központosításnak is van előnye, például a központi operátor beszél nyelveket, a monitorán látszik a hívó gps-koordinátája, illetve el tudja dönteni, hogy rendőr, mentő, vagy tűzoltó, esetleg ezek tetszőleges variációja kell egy ügyhöz. Nem beszélve a tömegkatasztrófákról, óriásviharokról, amikor szintén nem árt, ha egy irányítóközpont átlátja a dolgokat, a százas nagyságrendű bejelentést és esetet. A hivatalos kommunikáció szerint a 112-nél a vakriasztásokat is jobban ki tudják szűrni, bár ez utóbbit azért sokan megkérdőjelezik. A 112-es operátorok pedig azt mondják, ők becsülettel végzik a munkájukat, sok panasz és botrány csak abból adódik, hogy a bejelentő zavarosan beszél, méltatlankodik az alapinformációk gyors elsorolása helyett, esetleg jelentősen eltúlzott, vagy akár tényszerűen hamis történetet ír a rossz tapasztalatáról a Facebookra.

Akkor a 112-t hívjuk, vagy sem?

A tűzoltószakszervezet szerint ne, hanem a helyi őrs közvetlen számát, illetve nálunk, az Indexen is idéztünk olyan orvost, aki inkább felírta a helyi mentésirányítások közvetlen számát a noteszébe. De azért legyünk ezzel óvatosak: a 112 a hivatalos hívószám, a 105-104-107 is ide van átirányítva, eköré van kiépítve egy országos mentési rendszer, és senki nem lehet biztos benne, hogy ha nem a 112-t tárcsázza, mi várja a vonal másik végén. Lázár János szerint felelőtlenség azt sugallni, hogy ne hívjuk a 112-t. Ezzel egyetértünk. De felelőtlenség az is, ha senki nem teszi szóvá, hogy milyen problémák vannak az újítással.

Borítókép: Mónus Márton / MTI.

Rovatok