December 5-én lesznek nyilvánosak a legutóbbi, 2016-os Nemzetközi Olvasás és Szövegmegértés Vizsgálat (PIRLS - Progress in International Reading Literacy Study) eredményei - írja az MTI az Emberi Erőforrások Minisztériumának tájékoztatására hivatkozva.
A vizsgálat a 4. évfolyamos tanulók szövegértési képességeinek és az azzal összefüggő háttértényezőknek a vizsgálatára vonatkozik.
A legutóbbi, 2016-ra eső mérésben 50 ország 320 000 tanulóját vizsgálták, Magyarországon 149 véletlen mintavétellel kiválasztott iskola 209 osztályának 4623 tanulója vett részt.
A 2001-ben kialakított 500 pontos PIRLS-skálaátlaghoz viszonyítva 2001-ben 543, 2006-ban 551, 2011-ben pedig 539 pont lett a magyar tanulók átlageredménye.
A 2012-ben nyilvánosságra hozott - 2011-es - eredmény szerint Magyarország a 20. helyen állt, előtte Izrael és Portugália, mögötte Szlovákia és Bulgária a sorrend. Amúgy Hong Kong, Oroszország és Finnország az első három sorrendje.
A témájában rokonvizsgálat, a PISA-eredmények lesújtó képet mutatnak a magyar oktatásról.
A PIRLS-vizsgálatot 2001 óta ötévente szervezi az IEA (International Association for the Evaluation of Educational Assessment - Nemzetközi Oktatási Eredményvizsgálati Szövetség), és a világon mindenütt az adott ország nemzeti központja szervezi. A PIRLS az országos kompetenciamérés, a PISA és a TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study - Irányzatok a Matematika és a Természettudományok Oktatásában) mellett az egyik legjelentősebb oktatási mérés - áll a minisztérium közleményében. (MTI)