"A Magyar Közlönyben megjelent a Kormányhatározat arról, hogy a Galvani utca - Illatos út vonalában, Csepelen átvezetve épüljön egy új - a kötöttpályás közlekedéssel együtt 2×3 forgalmi sávos - Duna-híd. A kormány előírása szerint a kapcsolódó úthálózatot úgy kell megtervezni, hogy az figyelemmel legyen a természeti értékekre, a zöldfelületekre és a környék lakóinak életminőségére. A híd megvalósítására nemzetközi pályázatot írnak ki" - posztolta ki hétfő délután Németh Szilárd Facebookra az örömhírt.
Nyáron írtuk meg, hogy kiírták a nemzetközi tervpályázatot az eredetileg a 2024-es olimpiára tervezett Galvani hídra, ami Észak-Csepelen keresztül köti össze a Galvani út vonalában Dél-Budát. Mint korábban megírtuk: a beruházásnak nem lenne túl sok értelme, a Rákóczi hídtól 2 km-re délebbre tervezett híd nyomvonalában Csepelen most semmi sincs, csak egy árva szennyvíztisztítómű meg szántóföldek. A ferencvárosi Illatos út környéke ma lepusztult, ipari rozsdazóna, néhány felszámolni kívánt nyomortelepszerű bérházzal. Megépítése mellett az a legnagyobb érv, hogy vastagon betervezték az olimpiai fejlesztések közé. Az szólhat még mellette, hogy leveheti a forgalom egy részét a Rákóczi hídról.
Az összekötőre azért van szükség, legalábbis a kormány szerint, hogy a kormány által megálmodott új Duna-hídtól könnyen el lehessen jutni az Üllői útra, ezzel csökkentve a belváros forgalmát. Az Index birtokába jutott tervismertető szerint a projektnek több szakasza van, ebben a cikkünkben az Üllői út és az Illatos út közti résszel foglalkoztunk részletesebben. Ez a szakasz azért fontos, mert itt található a ferencvárosi Kiserdő, amelyen első körben úgy tűnt, valamilyen formában keresztül fognak vezetni egy négysávos autóutat. Később Kocsis Máté azt mondta: „valakik kitalálták, hogy a kiserdő helyén menjen egy út. Egész nyáron azon dolgoztunk, hogy ne legyen, és most be is jelenthetjük, hogy nem lesz".
Legutóbb szeptember végén írtunk a projektről. Akkor Tarlós István azt mondta: a kormánybiztossal közösen felszólítottuk a Galvani hidat és kapcsolódó útrendszerét építtető céget, hogy állítsa le a beruházás előkészítésé. A tervezett Illatos úti levezetés ugyanis hátrányosan befolyásolja a fővárosi településszerkezetet és a fejlesztési lehetőségeket.
Tarlós elmondása szerint a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. nem vette figyelembe a főváros településszerkezeti tervét, ami szerint az úgynevezett Kis Galvani híd – ami a Csepel-szigetet és Pestet köti majd össze a Soroksári-Duna-ág felett –, a Kén utca felé folytatódik, és a Ferencvárosi pályaudvar sínei felett az Ecseri útba csatlakozik. Ezt figyelmen kívül hagyták a tervezési pályázat kiírásakor, és az Illatos út felé tervezték a kapcsolódó úthálózatot.