A mentőgépkocsi-vezetők átképzésével orvosolná az egyre súlyosbodó szakemberhiányt az Országos Mentőszolgálat (OMSZ), tudta meg a 24.hu.
Az OMSZ több sofőrjének azt mondták, ha saját költségre megszerzik az ápoló-szakápoló OKJ-s papírt, automatikusan átsorolják őket az alacsonyabb, D fizetési kategóriából a magasabb, E kategóriába, de megtarthatják korábbi munkakörüket. Ilyen átsorolásra azonban a jogszabályok nem adnak lehetőséget, az érintettek pedig csak akkor kaphatnak magasabb fizetést, ha saját kezdeményezésükre megváltoztatják munkaszerződésüket.
Vagyis, ha a sofőrök nem hajlandók belemenni, hogy gépkocsivezető helyett mentőtechnikusként legyenek alkalmazásban, akkor maradnak az alacsonyabb fizetési kategóriában. A mentőtechnikusi szerződésben viszont kikötnék, hogy a mentődolgozó havonta legalább egy alkalommal, egy 12 órás műszakban ápolói feladatokat lát el, írja a 24.hu.
Ebben az esetben a legalább szón van a hangsúly, a szakember hiány miatt ugyanis jó esély van rá, hogy az új státuszuk miatt legálisan kényszerítsék a sofőröket olyan munkákra, amit nem akarnak és nincs is benne tapasztalatuk.
Kusper Zsolt, a Magyarországi Mentődolgozók Szövetségének elnöke szerint a 12 órás mentőápolói feladatra vonatkozó kitétel teljesen felesleges, ha csak a képzettebb gépkocsivezetők magasabb fizetési kategóriába kerülése lenne acél. A 12 órás ápolói munka csak az OMSZ kikötése, ennek hátterében pedig a munkaerőhiány palástolása állhat. Ha a sofőrök belemennek az új státuszba,
a hivatalos statisztikákban gépkocsivezetőként és mentőápolóként is feltüntethetők lesznek, így az adatokban úgy mutatkozhat javulás, hogy az OMSZ mentést végző állománya valójában egyetlen fővel sem bővült.
A szövetség ezért egyeztetést kezdeményezett az Országos Mentőszolgálattal, hogy az ápolói munka ne legyen kötelező az alapvetően vezetéssel foglalkozó életmentőknek. Ezzel kapcsolatban a mentőkocsi-sofőrök is megszólaltak, egyikük ezt az üzenetet írta a Magyarországi Mentődolgozók Szövetségének:
Sokan vagyunk, akik nem akarnak ápolóként dolgozni, de gépkocsivezetőként legjobb tudásunk szerint kivesszük a részünket az ellátásból. Én személy szerint 30 éve vezetek, balesetet nem okoztam, ezt szeretem és tudom is csinálni. Most kényszeríteni akarnak olyan dologra, amiben nem vagyok jó. Mert amennyiben nem teszek eleget a feltételeknek, visszasorolnak “D” kategóriába. Ez az életpályamodell? Becsapva érzem magam, mert az ápoló bajtársaknak nem kell hivatásos jogosítvánnyal, PÁV 1-gyel és hivatásos vezetési gyakorlattal rendelkezniük ahhoz, hogy megtarthassák fizetési kategóriájukat.