Semmilyen kisvasút építési beruházást nem támogat az agrárminisztérium a fokozott védelmet élvező, különleges természeti értékekkel rendelkező börzsönyi Csarna-völgyben, írták a minisztérium közleményében.
Azt írták, hogy Nagy István miniszter szakmai felügyeleti jogkörében eljárva csütörtökön utasította a terület vagyonkezelőjét, az Ipoly Erdő Zrt-t a beruházás engedélyeztetésére vonatkozó kérelem visszavonására.
A minisztérium egyúttal soron kívül intézkedik arról, hogy a terület az állami erdőgazdaság vagyonkezeléséből a természetvédelmi kezelő, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság vagyonkezelésébe kerüljön át. Ezen területen a hatályos jogszabályok alapján bármiféle beavatkozás kizárólag természetvédelmi céllal történhet a természeti folyamatok működésének biztosítása, elősegítése érdekében. Ez a célkitűzés hosszú távon a terület nemzeti park igazgatósági vagyonkezelésbe kerülésével garantálható, írták a közleményben.
Mint a héten írtuk, az utóbbi évek egyik legnagyobb természetvédelmi vitája kezdett kibontakozni a börzsönyi Csarna-völggyel kapcsolatban. A természetvédelmi szervezetek szerint a Börzsöny érintetlen vadonját, a fokozottan védett Csarna-völgyet teljesen átformálná a tervezett kisvasút. Ráadásul a Börzsönyben van már 5 kisvasút, felesleges egy újabbat építeni. A WWF Magyarország is figyelmeztetett arra, hogy veszélybe kerülhet Magyarország legnagyobb érintetlen erdeje.
A kisvasútbarátok szerint ugyanakkor a Börzsönyben jelenleg három kisvasút üzemel (Kismaros-Királyrét, Szob-Nagybörzsöny, Kemence), és a szóban forgó felújítás nem új vonal építése, hanem egy most is meglévő és helyenként járhatatlan vonalszakasz felújítása, ha úgy tetszik a természetes elhasználódás helyreállítása.