2018. január 26-án Győr és Hatvan közterület-használati rendeletét is különös ponttal egészítették ki a helyi képviselők. Mindkét város képviselő-testületében a Fidesz van többségben, de egyik sem tartozik az áprilisi választás szempontjából különösen kiélezett helyzetű választókerülethez.
Politikai kampányok idején a választási plakát a választók tájékozódásának egyik fő eszköze, sokan például ezeken látják először a helyi képviselőjelölteket vagy a miniszterelnök-jelölteket. Különösen felértékelődnek a plakátok azokon a településeken, ahol a helyi hatalom a nyilvánosság egyéb csatornái, így a helyi és települési média kézivezérlésével hatékonyan akadályozza, hogy az ellenzék üzenetei eljussanak a választókhoz.
A plakátok kihelyezését a választási eljárásról szóló kétharmados törvény szabályozza, helyi rendeletekkel további korlátozást bevezetni nem lehet. A törvény fő szabálya szerint
kampányidőszakban a plakátok korlátozás nélkül elhelyezhetők.
Vannak azonban szűkítések:
Vagyis a győri, a plakátozást általában tiltó rendeletmódosítás törvénysértőnek tűnik, mivel egyik kivétel sem vonatkoztatható rá.
A kérdésben a Kúria egy 2015-ös határozata számít irányadónak. A hódmezővásárhelyi önkormányzat 2013-ban a győrihez hasonló, általános tilalmat vezetett be az engedély nélküli plakátozásra, és bírságokkal sújtotta a „közösségi együttélés" szabályai ellen vétőket. A Kúria a rendeletet megsemmisítette, mert
Logikusnak tűnik, hogy a közösségi együttéléshez hasonlóan a közterület-használat terén sem lehet olyan helyi szabályt alkotni, amely a választási törvénynél szigorúbban korlátozza választási plakátok kihelyezését.
Hatvan esete, ahol egy nagyobb városrészre nézve pont a törvény szövegében szereplő műemlék- és környezetvédelmi okra hivatkoznak, kicsit bonyolultabb: itt a képviselők láthatóan próbáltak a törvény keretein belül maradni.
A választási eljárásról szóló törvény nem részletezi, hogy ez a kivétel a gyakorlatban mit jelent: az önkormányzat nemcsak konkrétan védett épületek, parkok esetében, hanem általában is hivatkozhat-e környezet- vagy műemlékvédelmi célra egy területen. Márpedig az utóbbi esetben a helyi testület többsége lényegében szabad kezet kapna, hogy mondvacsinált okra hivatkozva belátása szerint korlátozza a plakátozást.
Hiába van Hatvan belvárosában sok műemlék épület, az egész, a városközpontot, valamint Ó- és Újhatvant is érintő terület, amire a tilalom vonatkozik, nem védett. Ha a helyi önkormányzat olyan terület egészére vezet be tilalmat, ami nem áll védelem alatt, túlterjeszkedik a törvény adta felhatalmazáson – nyilatkozta az Indexnek egy közigazgatási jogász.
Győr és Hatvan eljárása kifejezetten jogállaminak tűnik ahhoz képest, amiről hétfő délután számolt be az LMP parlamenti frakciója. Az MTI-ben megjelent közlemény szerint Baja több pontján a polgármester a város kommunális cégével szedette le az ellenzéki pártok szabályosan kihelyezett plakátjait. Az ellenzék a helyi választási bizottsághoz fordult jogorvoslatért.
A bajai városvezetés mindent megtett annak érdekében, hogy kiszorítsa az ellenzéki pártokat a választási időszakban a nyilvánosságból. Nem gondoskodott a kampányidőszakban a pártok kampányeszközeinek kulturált kihelyezéséről. Sőt, az ilyen felületeket visszaszorította az elmúlt évtizedben, és a megmaradt szerény kihelyezési lehetőségekről sem tájékoztatta az LMP-t. A százmilliós közpénzekből fenntartott városi médiában még pénzért sem biztosít lehetőséget az ellenzéki pártoknak programjuk és jelöltjeik bemutatására, kivéve a Fideszt és a helyi fideszes jelöltet
– írja az LMP.
Megkérdeztük a két önkormányzat rendeleteinek törvényességét felügyelő megyei kormányhivatalokat. A Győr-Moson-Sopron és a Heves Megyei Kormányhivatal egyaránt azt válaszolta, hogy a rendeletekkel minden rendben, nem tettek törvényességi észrevételt.
Azt egyelőre nem tudni, mit lép Győr és Hatvan a rendeletek megszegői ellen. Ha elkezdik leszedni a plakátokat, az választási jogorvoslattal megtámadható, és tíz napon belül a Kúria dönt róla. Előfordulhat, hogy a plakátokat kint hagyják, de agyonbírságolják a jelölőszervezetet. Bíróságon ez is megtámadható, de a folyamat jóval lassabb, és önmagában halasztó hatálya sincs, így az adott bíróságon múlik, hogy felfüggeszti-e a szabálysértési eljárás végrehajtását.
Amennyiben tud további városról, nagyobb településről, ahol hasonló kampánykorlátozást vezettek be, írjon az ugyelet@mai.index.hu címre.