Egy olvasónk levele szerint vasárnap reggel a 4512-es számú vonaton súlyosan bántalmaztak egy jegyvizsgálót, ráadásul olvasónk úgy tudja, a bántalmazás miatt a héten komolyabb orvosi beavatkozásra is szükség van. Ezzel kapcsolatban megkerestük a MÁV-ot, a társaság pedig megerősítette olvasónk információit.
„Megerősítjük, a hír igaz, kollégánkat bántalmazták Gárdonyban. A kórházban megállapították az állkapocs törését, jelenleg műtétre vár. A feljelentést megtettük”
– írja a MÁV, és hozzáteszi, „a vasúttársaság mélyen elítéli a munkavállalóit ért támadásokat, és mindent megtesz a jegyvizsgálók, fedélzeti jegyellenőrök biztonságának garantálása érdekében. Évente csaknem 80 ezer vonatot biztonsági személyzet, 14 ezer vonatot pedig a rendőrség munkatársai kísérnek”.
„A MÁV-START számos rendőrségi és polgárőrségi megállapodást kötött, biztonsági személyzetet, vasútőri kíséretet rendelt meg, biztonságtechnikai beruházásokat valósított meg, másfelől kiemelt figyelmet fordít a dolgozók sérelmére elkövetett bűncselekmények miatt indított büntető eljárások segítésére. A cél, hogy egyetlen ilyen eset se maradhasson jogkövetkezmény nélkül. A jegyvizsgálók közfeladatot ellátó személyek, ezért az őket ért támadások a Büntető Törvénykönyv szerint bűncselekménynek minősülnek és szigorúan büntetendők.
A vasúttársaság közfeladatot ellátó munkavállalói szolgálati mobiltelefonjukon minden olyan esetben kérhetnek rendőri segítséget, amikor úgy érzik, a nem együttműködő utasok miatt veszélyben lehetnek a vonaton tartózkodók, illetve saját maguk.
Mivel gyakran megfelelő konfliktuskezelő módszerekkel elejét lehet venni a komolyabb inzultusnak, ezért a készségek fejlesztése érdekében speciális konfliktuskezelő tréningeken vehetnek részt az érintett munkavállalók.
A támadások során jellemzően arcon ütötték, leköpték őket, verbális agressziót kellett elszenvedniük. Előfordult még, hogy késsel fenyegették, megrúgták, megütötték, a szabad mozgásukban akadályozták őket. Az elkövetők jelentős többsége (több mint háromnegyede) menetjegy nélkül, érvénytelen jeggyel vagy átruházott jeggyel akart utazni.
A jegykezelésre használt készülékre telepített alkalmazásban idén bevezették a pánik gomb (SOS gomb) használatát. Megnyomásával a vonaton utazó másik jegyvizsgálónak és vagyonőrnek/rendőrnek küld a rendszer jelzést, aki ebből tudni fogja, hogy a riasztást kezdeményező bajban van. Amennyiben a vezető-jegyvizsgáló egyedül teljesít szolgálatot, úgy a jelzést a központ kapja meg, ahol intézkednek, és ha kell, rendőrt kérnek a vonathoz.
A vasúttársaság technikai eszközökkel, figyelemfelhívó kampánnyal, illetve a Készenléti Rendőrség és biztonsági személyzet segítségét is igénybe véve lép fel a jegyvizsgálók elleni támadásokkal szemben. A MÁV-START 103 testkamera beszerzéséről írt alá szerződést, a kamerák telepítése folyamatban van" – írta az Indexnek a MÁV.