Amióta megkezdődött a 3-as metró felújításának jelenlegi, déli szakasza, azóta néhány felújított, csak pandának becézett régi orosz metrovagonmas-szerelvény feltűnt a 2-es metró vonalán, ahol Alstom szerelvények járnak.
A két vonal nem kompatibilis egymással, a pandák nem tudják az Alstomok biztosítóberendezéseit használni, ráadásul be sem férnek a megállókba, a 2-es vonalon öt kocsiból áll egy szerelvény, a 3-ason hatból. Ezért adja magát a kérdés, hogy mégis miért vannak akkor orosz metrók az Alstomok vonalán.
A jelenséget az okozza, hogy a 3-as metró kocsiszíne a Kőér utcában van, a Határ út és a Kőbánya-Kispest megállók közötti szakaszon, ezért reggel és este szabadon kell hagyni egy vágányt, hogy ki és be tudjanak állni a járművek. Napközben viszont nem tudnak visszamenni a helyükre a munkálatok miatt, viszont annyi metróra szükség sincsen, mint a reggeli csúcsban.
Így a napközbeni időszakban átvándorolnak a 2-es vonalára, ahol átmenetileg beköltöznek a 2-es metró kocsiszíneibe, kihúzóiba, majd este visszamennek a helyükre - magyarázta a HVG-nek Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke.
Így néz ki a dolog:
Az egyik vonalról a másikra a Deák téren tudnak átmenni a metrók, itt található egy összekötővágány. Mivel a 3-as metró szerelvényei nem tudják használni a 2-es biztosítóberendezéseit, ezért csak úgynevezett állomástávú közlekedési módban tudják használni a vonalat. Ez azt jelenti, hogy a Metrovagonmas szerelvények csak akkor indulhatnak el a következő állomás felé, amikor a következő állomásról már elhaladt az utasokat szállító Alstom. A metróvezetőknek pedig vonalismereti vizsgát kell tenniük.
(HVG)