Az Európai Unió és a magyar állam 15,6 milliárd forintos támogatásával megkezdődik a Tisza hullámterének rendezése Tiszapüspöki és Tiszaug között – közölte az MTI. A projektet a tervek szerint 2021. december 31-ig fejezik be.
Az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) és a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Kötivizig) konzorciumában, a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) támogatásával megvalósuló projekt célja – a Vásárhelyi-terv Továbbfejlesztése (VTT) programnak megfelelően –, hogy jelentősen javulnak az árvízi lefolyási viszonyok, szabadabb utat engedve a folyónak, csökkentve a tetőző vízszinteket, ezáltal növelve az árvízi biztonságot – mondta Kállai Mária, a térség fideszes országgyűlési képviselője Besenyszögön, a nyitórendezvényen.
A projekt közvetlenül érinti Besenyszögöt, Szolnokot, Tiszajenőt, Tiszaugot és Vezsenyt. „De mivel a folyók nem ismernek közigazgatási határokat, a fejlesztés gyakorlatilag minden Tisza menti településen élő ember védelmét, biztonságát szolgálja” – mondta a képviselőnő.
Balogh Zoltán, Besenyszög polgármestere felidézte, hogy húsz éve súlyosan érintette az árvíz a települést, és a kitelepítési határozat ellenére több mint hétszáz önkéntes vett részt az árvíz elleni védekezésben. Akkor több mint tízezer, áttételesen több mint harmincezer ember biztonsága volt a tét.
Lovas Attila, a Kötivizig igazgatója elmondta: Tiszapüspökivel szemben, Besenyszög-Fokorúpusztánál, a Tisza jobb partján indokolt megszüntetni a hullámtéri szűkületet, ezért négy kilométer hosszan új, aszfaltozott koronájú töltést építenek a folyó medrétől távolabb. Ezzel jelentősen nő a hullámtér területe és javulnak a lefolyási viszonyok szerinte.
A Vezsenyi-kanyarulat rendezésének fő célja az árhullámok lefolyásának gyorsítása, ezáltal a vízszintek csökkentése. Ennek érdekében egyebek mellett árapasztó vápákat (árvízi levezető sávokat) alakítanak ki a vezsenyi és a tiszajenői nyári gátakon, így biztonságosabbá válik a védett területek használata is.
Miután a tiszaugi Tisza-híd is hullámtéri szűkületet képez, ennek felszámolására elbontják a folyó hordalékából képződött övzátonyokat, árapasztó vápát alakítanak ki, és kitisztítják az árvízi levezető sávot. Ezzel a híd környezetében is számottevően nő a nagyvízi meder vízlevezető képessége.