Cikkünk frissül.
Szombaton reggel nyolc óra körül jelentek meg a Hableány hajó katasztrófájának helyszínén a TEK-es búvárok. Helyszíni tudósítónk szerint nyolcig még nem zárták le a Margit híd déli gyalogjárdáját – amikor ez megtörténik, akkor lehet arra következtetni, hogy újabb merülések kezdődnek vagy más beavatkozás történik.
A helyszínre negyed kilenckor megérkezett Hajdu János, a TEK főigazgatója – jelentette kollégánk.
A TEK illetékesei pénteken késő este arról beszéltek, hogy várhatóan vasárnap hajnalban emelik ki a hajóroncsot a Duna mélyéről, de az is lehet, hogy a mentés még egy hétig elhúzódik. A búvárok négy hevederrel és biztosítókötelekkel rögzítik a hajótestet, hogy azt a Clark Ádám úszódaru kiemelhesse az ablakok szintjéig, abból a víz kifolyhasson – illetve kiszivattyúzhassák –, majd a Hableányt egy uszályra helyezzék.
Helyszíni tudósítónk szerint az úszódaru, amit péntek délután úsztattak le a Népszigettől a tragédia helyszínére, változatlanul a képviselői irodaház előtti folyószakaszon van. Több kisebb hajó viszont láthatóan már a szombati munkát készíti elő, illetve a napok óta a Margit híd alatt álló uszály mellé egy kisebb hajó is megérkezett, aminek a funkcióját még nem tudni.
Nem sokkal fél kilenc előtt a Margit hídnál lévő uszályhoz újabb hajó indult, jelentette munkatársunk. Közben az uszályhoz újabb ipari búvárok is érkeznek, a Katasztrófavédelem TEK által is használt Szent Flórián hajóján kollégánk két búvárt látott készülődni.
Egy iszonyatos méretű uszadékfa beleakadt a mentőhajók horgonkötelébe, miközben már a létrát szerelték. A búvárok elővették ruháikat, készültek a merüléshez. Háromnegyed kilenc előtt néhány perccel megérkezett a koreai mentőcsapat is. Nagy volt a tumultus, a koreaiak csónakja nem is tudott kikötni a mentőhajóhoz, így a többi csónakon keresztül másznak ki. Eközben a koreai búvár nem szállt ki azonnal a csónakból, hanem belógatott valamiféle mérőeszközt a vízbe (amelynek nem egyértelmű a rendeltetése). Tudósítónk jelentette, hogy szemmel láthatóan nagyon erős a víz áramlása.
Ekkor érkeztek meg a rendőrök, és tudósítónk szerint vélhetően elkezdődnek hamarosan a merülések. Időközben egyre sűrűsödik a csónakforgalom,
a Jászai Mari térnél közben megélénkült a katasztrófaturizmus.
A mentőhajóra zöld ponyvát húztak fel, egyelőre nem világos, hogy milyen céllal. Elképzelhető, hogy a napsugárzás ellen védekeznek így, de az is lehet, hogy a kiváncsi szemek elől takarják ki a mentési munkálatokat. A pontonhajón is nagy a mozgás, de nem lehet beazonosítani, hogy pontosan milyen jellegű tevékenység zajlik.
Fél 12-kor jelentette tudósítónk, hogy a jelek szerint egy időre befejezték a merüléseket. Felhúzták a létrát, és a merülőhajón pihennek. A koreai katonák ültek, olvastak. Nem sokkal ezután a hidat megnyitották a gyalogosforgalom előtt. Valamivel dél után a helyszínen a mentőalakulatok vélhetően ebédszünetet tartottak. Tudósítónk jelentette: „Nyugalom van és csend, a hajóról palackos vizet és ételt pakolnak fel egy rendőrségi hajóra, vélhetően a mentésben szolgálatot teljesítőknek viszik."
Délután fél kettőkor nem volt egyértelmű, hogy lehetségessé válik-e szombaton a hajó kiemelése. Egy búvár szakértő azt mondta lapunknak, hogy az erős sodrás miatt jelenleg nem lehet megkezdeni a kiemelést. Egy másik információ szerit a búvárok lemerültek a Duna mélyére, de az erős sodrás miatt nem tudták elhagyni a létrát. Időközben a búvárok elhagyták a helyszínt.
Fél háromkor sajtótájékoztatót fog tartani a Terrorelhárítási Központ (TEK) a kiemelés aktuális státuszáról.
(Borítókép: Szekeres Máté / Index)