Index Vakbarát Hírportál

Már csak pár nap, és kiemelhetik az elsüllyedt Hableányt

2019. június 10., hétfő 11:26

Budapestnél folyamatos, a korábban jelzettnél némileg intenzívebb apadás valószínűsíthető a Dunán - közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság hétfőn az MTI-vel.

Budapestnél hétfő délelőtt 10 órakor 450 centiméter volt a vízszint, 13 centiméterrel kisebb a 12 órával korábbi értéknél.

A Duna magyarországi felső szakaszán felgyorsult az apadás. A legfrissebb meteorológiai előrejelzés szerint a következő időszakban számottevő csapadék csak a Duna legfelső, bajor területein várható.

Akár már kedden vagy szerdán kiemelhetik a roncsot

Az intenzív apadás egyelőre nem befolyásolja nagy mértékben a Hableány kiemelési munkálatait, nyilatkozta az Indexnek Jasenszky Nándor, a TEK Társadalmi Kapcsolatokért felelős osztályvezetője. Mint mondta, persze minden centi számít, mert könnyíti a munkát a víz alatt a búvároknak, és csökken a sodrás is. Jelenleg a hevederek befűzését végzik a szakemberek, hogy a helyszínre pénteken megérkezett Clark Ádám úszódarura fel lehessen függeszteni a roncsot. A hevederek rögzítése talán már hétfőn megtörténik, de az ellenőrzés lehet, hogy keddre marad,

reményeink szerint a hét közepén lehetségessé válik a roncs kiemelése

- mondta Jasenszky Nándor.

Frissítés 14:30-kor: Hajdu János, a TEK főigazgatója az m1 Híradójának azt mondta, hogy négyből három hevedert már behúztak a hajóroncs alá, az ellenőrző merülést követően azonban a búvárok megállapították, hogy az egyik elmozdult. Ezért a szakemberek most azon dolgoznak, hogy azt a kötelet is a megfelelő helyre tegyék. Ha mindegyik heveder a helyére kerül, a szakemberek kitűzhetik a kiemelés időpontját.

A TEK egyébként 17 órakor sajtótájékoztatót tart, ahol akár a kiemelés közeli időpontját is bejelenthetik. Erre utalhat az is, hogy a sajtónak ma estig kell regisztrálnia az esemény közvetítésére.

Orrával felfelé áll a hajó a talajon

A Hableány kiemelését nehezíti, hogy nem lehet tudni, megroppant-e szerkezete az ütközéskor, a feltérképezést pedig az hátráltatja, hogy a búvárok nulla látótávolságban dolgoznak - mondta az m1-nek Götz Sándor hajómérnök, aki részt vett a Clark Ádám úszódaru tervezésében. Ha a hajó az ütközéskor vagy a süllyedéskor megroppant, akkor az a kiemelés módján is nagyban változtat.

Elmondása szerint a víz alatti fotók alapján megállapítható, hogy a hajó orrával felfelé áll a talajon, így a kiemelés előtt billentett helyzetéből először vízszintesbe kell hozni.

A tervek szerint a Clark Ádám úszódaruval megemelik majd a roncsot, amikor pedig a Hableány ablakai a vízszint fölé kerülnek, a segédhajókról elkezdik kiszivattyúzni belőle a vizet, és a daru átemeli egy uszályra a hajótestet.

230 embert kérdeztek ki a rendőrök, ezer oldalnyi az ügy teljes iratanyaga

A Hableány május 29-ei tragédiáját heten élték túl. A többi 28 személyből eddig húsz holttest került elő, részben már a katasztrófa napján, részben az azóta eltelt tíz napban, a Duna különböző szakaszain. A kutatásban részt vevők a Duna teljes déli szakaszán továbbra is keresnek még hét dél-koreai utast és a hajó magyar kapitányát.

A rendőrség hétfői közleménye szerint a hajóbaleset körülményeinek tisztázása érdekében folyó nyomozás jelenlegi állása szerint

Rovatok