Index Vakbarát Hírportál

Az alternatív iskoláknak is betartana a kormány

2019. június 29., szombat 16:54

Úgy tűnik, hogy a kormány a nemsokára végszavazásig jutó köznevelési törvényen még tovább szigorítana: a friss összegző módosító javaslat az alternatív iskolákat veszi elő, és szab szinte betarthatatlan feltételeket a működésükhöz.

Legutóbb arról a módosítóról írtunk, ami a magántanulói státuszt szüntetné meg: a kormány a 2020/21-es tanévtől kivezetné a magántanulói jogviszonyt, helyette az érintettek a jövőben egyéni tanrendet kérhetnek.

Az összegző módosítóban szereplő, alternatív iskolákra vonatkozó részek érelmében két szempontnak való megfeleléshez kötik, hogy az alternatív kerettanterveket elfogadja a szakminisztérium:

És hogy miért problémás ez?

"A fenti rendelkezések a Waldorf- és más alternatív iskolák számára betarthatatlanok. Ezekben az oktatási intézményekben ugyanis a képzés teljesen más ütemezésben, más tartalommal és más módszerekkel zajlik, mint az állami intézményekben. A gyermekek az iskola végére ugyanúgy elsajátítják a törvények által előírt tananyagot, az évenkénti bontás viszont jelentősen eltér, és ezért a Nat által előírt tananyag tartalom nem kérhető számon ezektől az intézményektől félévenkénti bontásban.

Éppen az alternatív módszertan és tematika teszi ezeket az intézményeket vonzóvá a szülők és gyermekeik számára. A szülők azért adják ezekbe az intézményekbe a gyerekeket, hogy a hagyományos osztályzásra épülő módszertan és tananyag helyett az alternatív pedagógia iránymutatása szerint tanulhassanak a gyerekek" - írja a Szülői Hang. Hozzáteszik, 

a módosítás benyújtójának tisztában kell lennie azzal, hogy ezek az alternatív intézmények nem tudják betartani a szóban forgó törvényt anélkül, hogy feladnák létezésük alapját, alternatív pedagógiai módszereiket.

Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete Országos Választmányának tagja a Népszavának még erősebben fogalmazott: egyénre szabott tanításszervezés helyett a kormány egy olyan „ásatag, autoriter rendszerekre jellemző modellben” gondolkodik, amely már a múlt században is megbukott.

(Nyitókép: Az osztálytanító visszaengedi szüleikhez az elsős diákokat a nyíregyházi Waldorf Óvoda Általános Iskola Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola tanévnyitója után 2017. szeptember 1-jén. MTI Fotó: Balázs Attila)

Rovatok