Index Vakbarát Hírportál

Egy nap Demszky és Tarlós álomvárosában

2019. szeptember 18., szerda 07:50

Hidak és gyaloghidak, siklók és dunai libegők, katamaránflotta és ligetes-sétányos alsó rakpart, metrókánaán és elkerülő körutakon elvezetett forgalom. Ilyen lenne Budapest, ha Demszky Gábor és Tarlós István összes álma beteljesült volna. Cikkünkben egy időugrás után megkíséreljük bejárni az álomvárost.

Beröffent a fluxuskondenzátor, a DeLorean szikrákat szórva remeg és nekilendül. Irány a múlt, hogy az elmúlt 30 év főpolgármesteri ígéreteit, legyen az Demszky Gábor vagy Tarlós István által támogatott ötlet, segítsük beteljesedni. Aztán vissza 2019 Budapestjére, hogy megnézzük és megtapasztaljuk, milyen lett a megvalósult álmok fővárosa.

A DeLorean az időugrásból a felső rakparton landol, halkan surrogó gumikkal gurul a Clark Ádám tér felé. Balra, a Duna hullámait modern BKV-s katamaránok hasítják, menetrend szerinti járatként szállítva az utasokat. Dokival egymásra nézünk: Sikerült!

Halk surrogást és kiabálást hallunk a fejünk fölött: a Belgrád rakpartról a Gellért-hegyre tartó libegő utasai élvezik a kilátást. A Gellért-hegy tetején lifttel felmehetnek a tűként égnek meredő kilátóba, aminek tetején egy üvegburával fedett teraszról, a Szemből csodálhatják a panorámát.

Lefelé sem kell sétálniuk, a Gellérthegyi Sikló egyenest a már tíz éve működő Rácfürdőhöz viszi le őket.

Aki gyalogolni szeretne, annak sem kell csalódnia. A pesti és budai alsó rakpart végig autómentes vagy forgalomcsillapított sétányain andaloghatnak gyaloghídtól gyaloghídig. A sétányokon fák, ligetek, fű, kiülős teraszok váltják egymást. Budáról Pestre át lehet sétálni a Várkert bazárt és a Vigadót összekötő gyaloghídon, aminek alsó felében suhan át a modernizált és Zuglóig meghosszabbított Millenniumi földalatti a Budai Vár alá.

Pestről vissza lehet szambázni a Petőfi és Lágymányosi híd közötti gyaloghídon, ami galériáknak, egyetemi kluboknak, kávéházaknak, étteremnek ad helyet, s egyben tudományos, információs központ. A sietősebb gyalogosok mozgójárdákkal válthatnak hipersebességre a hídon.

A Duna mellett hosszan elnyúló ligetes sétányokon bringával is jól lehet közlekedni, köszönhetően a Folyók útja programnak, ami egyrészt bevezeti a széles Eurovelo 6 nemzetközi kerékpárutat a városba, másrészt ide csatlakozik a Budapest–Balaton kerékpársztráda is.

Délre a Dunán az új Galvani hídon lehet áthajtani a csepeli szigetcsúcson épült kertvárosba és a Kis-Duna menti fekvő sport- és rekreációs zónába. Még délebbre, Albertfalvánál ível át a Dunán Csepelre a hétemeletes lakóhíd, benne villamossal és a régebben Munkás, most Körvasútsori körútnak hívott külső városi gyűrű déli részével. Az új körút a Hungária körúttal párhuzamosan, attól kintebbre fűzi fel a külső kerületeket, hogy a köztük zajló forgalomnak ne kelljen bemenni a centrumba. Az új körút északon az új Aquincumi hídon megy vissza Budára, pontosabban Óbudára. Pest külsőbb kerületeit eggyel még kijjebb az Ipartelepi körút fogja össze, Buda külső részén pedig az M0 nyugati, alagútban vezetett szektorában lehet kikerülni a belső városrészeket.

Északról, Aquincumból az egykor HÉV-nek nevezett 5-ös metróval lehet gyorsan visszajutni a citybe, javarészt föld alatt, egészen a Kálvin térig. Az elmúlt években kialakított metróhálózat új Deák tere a Kálvin tér lett, ide fut be Soroksár és Csepel felől is az 5-ös metró, valamint a nyugat felé Budaörsig, kelet felé pedig Rákospalotáig meghosszabbított 4-es metró, sőt a felújított, valamint Káposztásmegyerig és Ferihegyig meghosszabbított 3-as metró is.

A kettes metró egyik új súlypontja a volt Déli pályaudvar, ahova alagúton érkeznek át a vonatok a pesti Nyugati pályaudvarról, a másik az Örs vezér tere, ahol a metró az egykori Gödöllői HÉV vonalán gurul tovább az agglomeráció és Rákoscsaba fele. A boldog utasok már rég elfeledkeztek a csattogó jegylyukasztóról és jegynek és bérletnek nevezett papírfecnikről, a bejáratoknál diszkréten pittyegnek az elektronikus jegyleolvasók.

A Nyugati mellett megépült a környezettakarékos kormányzati negyed, az egyik Nemzeti Színház a Deák téren liberális, a másik Nemzeti Színház a Közvágóhídnál konzervatívabb darabokat játszik. A Rákóczi híd budai hídfőjénél óriás konferenciaközpontban vitatják meg a befektetők a városfejlesztési terveket, a Lipótmezőn az OPNI felújított épületének parkjában az egyes projektek elleni tiltakozásba beleőrült városvédők és műemlékvédelmi szakemberek kiabálnak és hadonásznak a levegőbe. A Deák tér mellett a Városháza félig bevásárlóközponttá alakítva nagy parkot ölel körül, ennek fáiról csicseregnek be a madarak Budapest elégedetten hátradőlő főpolgármesterének irodájába.

Valami azonban nem stimmel, nézünk egymásra a Dokival. Budapest népéhez nem illik a felhőtlen boldogság, a fluxuskondenzátor szenzorai turbulens interferenciát érzékelnek a levegőben. Gyorsan csináljuk vissza, mielőtt az egész magába omlik, jelenti ki a Doki. Majd meghúzza a gázkart, szikrafelhő száll fel, és elhúzunk vissza a jövőbe.

Mit sajnál a legjobban, hogy nem valósult meg?

  • 3403
    Zöld ligetek, sétányok, kerékpárút a Duna-partokon
  • 1903
    4-es metró Budaörsig-Rákospalotáig
  • 1467
    5-ös metró (csepeli és szentendrei HÉV összekötése a város alatt)
  • 1347
    Elektronikus jegyrendszer, tarifaközösség
  • 1047
    2-es metró gödöllői HÉV összekötés
  • 620
    3-as metró Káposztásmegyerig
  • 590
    Zöld kormánynegyed
  • 466
    Gyaloghíd, kisföldalatti átvezetéssel a Vigadónál
  • 418
    Duna fölötti libegő, Várkabin
  • 395
    BKV-s katamaránok
  • 299
    Hétemletes lakóhíd Albertfalvánál
  • 285
    Aquincumi közúti híd
  • 267
    Ipartelepi körút
  • 260
    Albertfalvai közúti híd
  • 250
    Körvasútsori körút
  • 157
    Gellérthegyi Budapest Szeme kilátó
  • 155
    Városháza projekt
  • 116
    Gellérthegyi Sikló

Programböngészde

Demszky Gábor konkrét ígéretei, első évtized:


Demszky Gábor konkrét ígéretei a városfejlesztési koncepcióban, és az azon alapuló Podmaniczky-tervben (2002):


Tarlós István ígéretei a Nemzet fővárosa program alapján (2010, 2014):

(Borítókép: Aradi László / Index)

Rovatok