Index Vakbarát Hírportál

Nem volt elég mozdonyvezető, nem tudtak elindulni az elővárosi vonatok

2019. szeptember 19., csütörtök 07:43

Több száz utas csak fél órás késéssel tudott elérni úti céljához amiatt, mert egyetlen nap alatt négy elővárosi vonatot sem tudott elindítani a MÁV. A Közlekedő Tömeg Egyesület (KTE) szerint azért, mert nem volt rájuk mozdonyvezető. A hvg.hu írt még szerda este arról, hogy ez a négy vonat nem indult el:

Az egyesület szerint a szerdai nem elszigetelt eset, rendszeresek a személyzethiány miatti járatkimaradások. Mint emlékeztettek, a MÁV szóvivője nemrég azt közölte, hogy augusztusban 30 olyan vonat volt, amely személyzethiány miatt nem tudott elindulni. A MÁV szerint ez csak a járatok töredéke, és bár folyamatosan keresnek vasutasokat, úgy látják, nincs baj a szolgáltatással.

A MÁV kommunikációs igazgatóságának szeptember 11-én közleményében azt is állította, hogy a társaságnál "nem beszélhetünk munkaerőhiányról". Mi is írtunk arról ezzel szemben, milyen hatalmas a munkaerő-probléma a MÁV-nál, és hogy nemcsak mozdonyvezetőkből, hanem jegyvizsgálókból és pénztárosokból is jelentős hiány van. Fónagy János miniszterhelyettes szeptember eleji, írásbeli válaszából az derül ki, hogy ezer embert bármikor fel tudna venni a MÁV – a létszámhiány 2,5 százalékos a társaságnál. A Vasutasok Szakszervezete szerint ennél is rosszabb a helyzet: ők úgy látják, hogy a MÁV Zrt.-nél 658, a MÁV-csoportnál pedig összesen csaknem 1500 dolgozó hiányzik.

Mozdonyvezetőkből nincs hiány a MÁV-nál. A mozdonyvezetők bérezése a társaságon belül kifejezetten jó, 650 ezer forintos bruttó az átlag bérük, de van, akinél eléri az egymilliót is havonta. Amikor valamilyen munkaerőhiányról beszélünk, soha sem mozdonyvezetőt keresünk

– mondta mindezzel szemben az Indexnek Loppert Dániel. A MÁV Zrt. kommunikációs igazgatója szerint az az állítás, hogy 1500 pozíció betöltetlen lenne, teljesen fals, ráadásul az előző évhez képest még csökent is a hiány. Tavaly 1180 betöltetlen pozíció volt, ez most lecsökkent 1060-ra, ez a teljes céget nézve körülbelül 2,5%-os a munkaerőhiány, ami európai viszonylatban sem kiemelkedő. Ennek megoldása munkaszervezési feladat, többletmunkával kezelhető, fogalmazott.

Loppert szerint a tegnapi esetben rossz munkaszervezés történt, van elegendő mozdonyvezető, de rosszul készült a beosztásuk, nyilván ennek a személyi felelősségre vonása meg fog történni.

Rovatok