Alig fél évvel a Hableány balesete után a rendőrség lezárta a nyomozást és kedden sajtótájékoztatót tartott a 28 halálos áldozattal járó dunai hajó-balesettel kapcsolatban.
Május 29-én a Viking Sigyn szállodahajó 21 óra 4 perc körül összeütközött az előtte haladó Hableánnyal. A városnéző hajó alig hét másodperc alatt süllyedt el, fedélzetén 33 dél-korai turistával és a kétfős magyar személyzettel. A balesetet csak heten élték túl, egy személyt azóta sem találtak meg.
Pál Adrián rendőr ezredes, Budapest rendőrfőkapitányának bűnügyi helyettese elmondta, hogy október 10-én befejezték a nyomozást, az iratokat vádemelési javaslattal pedig az illetékes ügyészségnek elküldték. A nyomozás alatt
A rendőr ezredes kérdésre azt válaszolta, hogy a rendőrség külön büntetőeljárás keretében vizsgálja a Viking Sigyn hajó után érkzeő Viking Idun kapitányának felelősségét is. A szakértők szerint ugyanis az Idun kapitánya az ütközés után áthajtott a baleset helyszínén és nem állt meg segíteni.
A Viking Sigyn kapitányát 1 rendbeli vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetésének vétségével és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntettével gyanúsítják. Az alezredes hozzátette, hogy a nyomozás nem a sajtó és az ügyvédek szája íze szerint történt.
A tragikus baleset után a Viking Sigyn kapitányát tanúként hallgatták ki. A 64 éves ukrán férfi ekkor tett először és utoljára vallomást. Abból, hogy mit állított a rendőrségnek csak részletek szivárogtak ki. Így például az, hogy a Viking kapitánya a Hableányt csak egy darabig és a jobb oldalon látta.
A hajó engem jobbról előzött és gyorsabb volt nálam, de a sebességéről nem tudok pontosan nyilatkozni. Az általam vezetett hajó a Margit hídtól kb. 200 méterre volt, amikor észleltem, hogy jobbról elkezdett előzni a kishajó
– derült ki a vallomásából. Jurij C. arról is beszélt, hogy a kormányállás fülkéje 8,5 méterre van a vízszinttől, a baleset idején viszont az egy méterrel lejjebb volt engedve, a szék miatt pedig további egy méterrel lejjebb ült, vagyis a kapitány számítása szerint, amikor a nekiütközött a Hableánynak
6,5 MÉTERRE VOLT A VÍZSZINTTŐL.
Az viszont a kormányállásban rögzített hangfelvételből egyértelműen kiderült, hogy a Viking kapitánya észre sem vette, hogy maga alá gyűrt egy hajót. Arra, néhány perccel az ütközés után, egy angolul beszélő nő figyelmeztette, aki a felvételen azt kiabálja, hogy „Elütöttél egy hajót!”, amire a kapitány angolul visszakérdez, hogy „Micsoda?”
Az ukrán férfit a rendőrség végül május 31-én őrizetbe vette és vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetésének vétsége miatt indítottak ellene eljárást. A bíróság június 1-jén viszont úgy döntött, hogy a hajóskapitány óvadék ellenében szabadlábon védekezhet.
A döntés után nem sokkal jelentek meg az első információk arról, hogy a kapitány üzeneteket törölt a telefonjáról. A Magyar Nemzet ezt azzal magyarázta, hogy Jurij C. szelfizhetett az ütközés pillanatában és ezért akart megszabadulni a kínos fotóktól. Tóth M. Gábor, a férfi védője a Hvg.hu-nak már akkor is hazugságnak nevezte ezt a teóriát. A fotók törléséről szóló sajtóhíreket a Fővárosi Főügyészség a saját honlapján mégis megerősítette, majd négy hónappal később kénytelen volt cáfolni azokat. Miután az Index rákérdezett egy rendőrségi jelentésre az ügyészség közleményben ismerte el, hogy
a Viking Sigyn kapitánya egyetlen képkockát sem törölt a telefonjáról.
A vádaskodás június 18-án folytatódott: az elhunyt magyar kapitány lányának jogi képviselője indítványozta a hatóságoknál, hogy mindenképpen vizsgálják az úgynevezett indítási protokollt, mert szerinte nem kizárt, hogy a Viking kapitánya pezsgőzött a baleset előtt. A rendőrség néhány órával később sajtótájékoztatón közölte, hogy
a Viking kapitánya nem fogyasztott sem alkoholt, sem kábítószert.
Még aznap, amikor a Kúria kimondta, hogy a hajóskapitány letartóztatását óvadék ellenében sem szüntethették volna meg, a rendőrség újabb bűncselekménnyel gyanúsította meg a férfit. Őrizetbe vették és a bíróság letartóztatásba helyezte, amely november végéig áll fenn.
Tóth M. Gábor, az ukrán kapitány védője a letartóztatással kapcsolatban most az Indexnek azt mondta, hogy az eljárás jelenleg „legakutabb kérdése a terhelt személyes szabadságának legdrasztikusabb korlátozása.”
Bár az ebben döntő bíróságnak abban a körben lehetősége lett volna mérlegelni a bizonyítékokat, hogy azok a legsúlyosabb kényszerintézkedést megalapozzák-e, ezt nem tette meg, jóllehet az informatikai szakértő véleményének belső ellentmondásaira már a bíróság ülésén is rámutattam. Ma már kétséget kizáró módon jelenthető ki, hogy az eljáró bíróságok téves, a valóságtól lényegesen eltérő adatokra alapítottan rendelték el, illetőleg hosszabbították meg a terhelt letartóztatását.
A védő szerint az a veszély sem áll fenn, hogy a hajóskapitány elhagyná Magyarországot, Ukrajna pedig később nem adná ki a férfit.
Az Igazságügyi Minisztérium konkrét kérdésre adott tájékoztatása szerint, egyetlen egy alkalommal sem fordult elő Ukrajna részéről, hogy megtagadta volna olyan ukrán állampolgársággal bíró személy kiadatását, aki ellen a magyar igazságügyi hatóságok büntetőeljárást folytatnak vagy folytattak, illetve akinek az említett hatóságok a körözését rendelték el büntető ítélet vagy biztonsági intézkedés végrehajtása miatt
– mondta a védő.
A rendőrség felkérésére készült egyesített szakértői véleményben azt írták, hogy
a Hableány kapitánya a behajózó csatornában, mint útjogos hajó, nem számolt azzal, hogy a korábban megelőzött kabinos hajó a Margit híd alatt fog előzni.
Megállapították, hogy a Viking kapitánya, Jurij C. sem a veszélyhelyzetet, sem az ütközést nem érzékelte, holott a radaron látnia kellett volna, hogy a másik hajó is a kijelölt hídnyílás felé tart.
A két hajó vezetője nem kommunikált egymással, holott előzés előtt ez kötelező. A hajózási szakértői jelentés szerint a Margit hídtól 120 méterre volt a Viking, amikor a radarkép alapján veszélyes közelségbe került a Hableány. Ebben a helyzetben a Viking kapitánya egy STOP manőverrel elkerülhette volna az ütközést.
Ugyanebben a szakértői véleményben írták le azt is, hogy
Hableány az esemény idején és helyén az egy fő matróz hiánya miatt nem volt alkalmas a hajózásra.
Az, hogy a személyzet számát növelni kellene, már az előző hajóbizonyítványba is bekerült. A szakértő azt is hozzáteszi, hogy ezt a hajó vezetőjének kellett volna jeleznie az üzembentartó, vagyis a Panorama Deck Kft. felé. Pál Adrián alezredes ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy a balesetet nem befolyásolta a Hableány matrózainak száma.
(Borítókép: A Hableány kiemelése 2019. június 11-én. Fotó: Ajpek Orsi / Index)