Szerdai ülésén foglalkozik a Fővárosi Közgyűlés a Lánchíd felújításával és majdani szerepével. A jelenlegi helyzet szerint a hídfelújításra nincs elég pénz, még úgy se, ha az Alagút felújítását elhagyják.
A közgyűlési előterjesztés lapunk által megismert tervezete egy matematikai példával indít: hány hidat tud felújítani a főváros, ha összesen bruttó 23,3 milliárd forintja van, de a felújítás minimum nettó 35,5 milliárd forintba kerül? A válasz: egyet se. Legalábbis az eredetileg tervezett formában, azaz úgy, hogy az Alagutat és a Széchenyi István téri villamos-közúti aluljárót is felújítják.
A főváros tavaly 17,3 milliárd forintot tett félre a hídfelújításra, amit az állam 6 milliárd forintos támogatással fejelt meg. Kiírták a közbeszerzést a Lánchíd, a hozzá tartozó pesti villamos-közúti aluljáró és az Alagút rekonstrukciójára. A befutott ajánlatok viszont rendkívül lehangolóak voltak.
Összesen négy cég tett ajánlatot. Áraik a Lánchídra és a hozzá tartozó aluljáróra nettó 24,6-27,9 milliárd forint között szóródtak, az Alagútra pedig külön még nettó 9,9 és 11,2 milliárd között. Ebből látszik, hogy a rendelkezésre álló (ráadásul bruttó) 23,3 milliárd forint még a Lánchídra és aluljárójára sem elég, ami minimum nettó 24,6 milliárd forintba kerülne.
Ezért a szerdai előterjesztés szerint a felújítást felülvizsgálják: megnézik, hogy lehet szétszedni, külön, részenként elvégeztetni, átcsoportosítani összegeket rá, egyeztetve a kormánnyal. Erről Karácsony Gergely egy sajtótájékoztatón nemrég így beszélt:
El kell dönteni, hogy a mostani közbeszerzési eljárásban egy tárgyalásos szakaszban próbáljuk meg csökkenteni a költségeket, vagy új közbeszerzést kell kiírni.
Hozzátette, hogy a mostani közbeszerzés eredményes lezárásához a kormány által ígért hatmilliárd forinton felül még négymilliárd forint támogatásra lett volna szükség, ez csak a Lánchíd felújítására vonatkozott volna, a váralagút rekonstrukciójának elhalasztásával kívánták csökkenteni a költségeket.
A főváros emellett társadalmi párbeszédet kezdeményez a Lánchíd forgalmi rendjéről. Karácsony a szerdai közgyűlési javaslat előterjesztőjeként leszögezi:
amellett van, hogy a gépjárműforgalmat a lehetőségekhez képest minél nagyobb mértékben korlátozzák a hídon.
Az már korábban kiderült, hogy a főváros a kormánytól a már megítélt 6 milliárd forintos támogatáson túl nem számíthat több pénzre. A Budapest Fejlesztési Központ közleménye szerint Tarlós István a kormánytól 6 milliárd forint támogatást kért a munkálatokra, ez az összeg Karácsony Gergelynek is rendelkezésére áll.