Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár Twitteren kérdezi Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy volt-e konzultáció a kerékbilincsről:
Kerékbilincs: Tarlós kivezette,Karácsony bevezeti. Idén újra bilincselnek a fővárosi költségvetés javaslata szerint. Ez a legrosszabb helyeken elszállítás helyett órákra rögzíti a forgalmi akadályt,a szabálytalanul parkoló autót. Ezért is szűnt meg 2018-ban. Volt erről konzultáció?
- írja az államtitkár. Másfél órával később Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezetője, egykori BKK-vezér is megszólalt a témában Facebookon.
Olyan képeket posztolt, ahol trolik, buszok útját állták el szabálytalanul parkoló autók, és hozzáteszi, évente több ezer ilyen akadályozás van. Majd azt írta:
A szabálytalanul várakozó autók közül a tömegközlekedést akadályozó járművek a legkárosabbak társadalmilag. A kerékbilincselés újbóli bevezetése épp ezen, a város számára legégetőbb szabálysértési problémán azonban semmit sem segít, hisz kerékbilincset csak olyan autóknál lehetne alkalmazni, melyek a forgalmat nem akadályozzák - olyankor pedig a bírságolás is elegendő eszköz. A kerékbilincselés újbóli bevezetése helyett a kék lámpás, a forgalmat akadályozó autókat soron kívül elszállítani képes járművek számának növelése lenne indokolt.
Ezekről az elszállító autókról azt írja, a BKK még 2013-ban a Fővárosi Rendészeti Igazgatósággal és a tűzoltókkal közösen üzembe állított egy kéklámpás elszállítóautót, "de ezt különböző bürokratikus viták miatt egyre kevesebbszer vetik be a tömegközlekedést akadályozó járművek elszállítására és ahogy szaporodik az autók száma Budapesten, egy ilyen jármű már nem is elég egy ekkora városban".
A kerékbilincselés használata a fővárosi költségvetési tervben szerepel:
"A FÖRI által ellátott kerékbilincselési tevékenység ismételt bevezetése éves szinten 15 millió Ft összegben emeli a bevételi tervet"
A Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság az utóbbi időben szinte alig kerékbilincselt, sokkal inkább ment az elszállítás.
Tarlós István, korábbi főpolgármester egyébként 2017-ben úgy fogalmazott: "Személyes véleményem, hogy a kerékbilincset baromságnak tartom". Apró érdekesség, akkor a szocialisták, Horváth Csaba és Szaniszló Sándor képviselők kérték, hogy tiltsák be a közlekedési szabálysértések esetén a kerékbilincset, és a fideszes Láng Zsolt, II. kerületi polgármester állt ki mellette.
Az elszállításos részhez kapcsolódik, amiről korábban beszámoltunk: a fővárosi forgalmizavar-elhárítás olyan intézkedést hozott, hogy az eddig a VIII. kerületből startoló kék lámpás, azaz elsődleges megkülönböztető jelzéssel ellátott riadós szállítójárművei helyett a kőbányai Kozma utcából induló, jóval lassabb, sárga lámpás lopóautókat kell riasztani, ha eldugul az utca egy hanyagul parkoló jármű miatt, és a buszok, trolik elakadnak.
Az igazgatóság akkor úgy reagált, ketté kell választani a kötött pályás (villamos) és az egyéb (buszos) közlekedést. A villamosok esetében napközben, tehát reggel 7 és este 7 között maradnak a kék lámpás rohamkocsik, csak este, a kisebb forgalomban váltják őket prioritásban a sárga lámpások. Buszok, trolibuszok esetében viszont a FÖRI saját, sárga lámpás elszállítóautóját riasztják 0-24 órában.