Index Vakbarát Hírportál

Mindenki kapcsolja ki a mikrofonját, és csak az kapcsolja be, akit felszólítok

2020. március 16., hétfő 21:20

Soha nem fordult még elő a magyar történelemben, ami most hétfőn bekövetkezett, hogy bezárták az iskolákat, és senki sem tudja, mennyi időre. Az oktatásban ezekben a napokban akkora reform indulhat meg, amire sem előtte, sem akkor nem lett volna lehetőség, ha nincs koronavírus. A digitális átállás, az egész oktatás újjászervezése azon múlik, hogy mennyire vannak felkészülve a tanárok a modern kor technológiájára, és azon, hogy mennyire lehetséges technológiai eszközöket eljuttatni oda, ahol ezekkel nem rendelkeznek a pedagógusok, illetve a tanulók.

Mivel egyelőre az iskolákra van bízva, hogy miképpen oldják meg a tananyag eljuttatását és a számonkérést, számos lehetőség közül választanak. Sok helyen már el is kezdődött a távoktatás. Reggel arra kértünk önöket, hogy aki már tudja, hogyan fog tanulni a gyerek, küldje el nekünk a módszert. Rengeteg levelet kaptunk, amelyek többsége lelkes, odaadó és ötletes tanárokról  ír, akiknek néhány vigasztaló szavuk is akad a gyerekeknek. 

Vera lányának az iskolája "profin megszervezte a tanulást. A hétvégén Skype csoportba szerveződött az osztály. Ideiglenes órarendet kaptak. A kedvenc mondatom: most mindenki kapcsolja ki a mikrofonját és csak az kapcsolja be, akit felszólítok" - írta Vera.

Náluk az órák után egyénileg kellett megoldani a feladatokat, amelyeket a tanár e-mailben vár vissza. 

Ma délelőtt egy tanteremnyi zsivaj szűrődött ki a gyerekszobából

András gyermekeinek az osztálya még évekkel ezelőtt készített levelezőcsoportot, amikor a gyerekek elsősök voltak. Most ezen keresztül kaptak tájékoztatást a tanáruktól arról, hogy nem tudnak semmit. Azon kívül András önszorgalomból azzal kezdte, hogy a gyerek órarendje szerint veszi a következő anyagot.

Testnevelés helyett a fiam lépcsőzött, és lábemelést, felülést, guggolást csinált meg egy párat. Erkölcstan óra lenne neki a következő, amihez minden felszerelése az iskolában van.

Úgy tudja, a gyerekei e-mailben fogják megkapni a feladatokat egy hétre előre. A számonkérésről azonban ő sem tud semmit.

Egy másik Vera összefüggéseiben nézi a folyamatokat. Azt írta nekünk, hogy szerinte a tanárok egy része az oktatással korábban történtek miatt elvesztette kreativitását, önálló döntési képességét és rugalmatlanná vált.

"Vidéken nagyjából tanácstalanul várjuk, hogy mit csináljunk. A mi tanáraink (5. osztályos, 2. osztályos gyermekekről van szó) a KRÉTA rendszerben fogják küldeni az anyagokat. Addig is elővettük a tankönyveket, szövegértési feladatokat oldottunk, matekoztunk és összefoglaltuk a János vitézt. Az is lehet, hogy 1 hónap alatt letudjuk itthon az összes leckét.

A végén kiderül, hogy a digitális oktatásé a jövő!

Mz/X szerint a tanárok most tanulhatnak néhány dolgot a gyerekektől. "A mi iskolánkban hallottak már arról, hogy a gyerekek Discordon keresztül kommunikálnak, ami olyan, mint a slack. Aztán csináltak egy közös szervert, amire minden tanár, diák, titkárnő meg lett hívva, osztályonként, illetve bizonyos témánként vannak külön csatornák, és ott kommunikálunk írásban, élőszóban, videón mutatják a tananyagot".

Dóráék gyerekei abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy az iskola teljesen fel volt készülve a digitális tanításra, és már minden gyereknek korábban kiosztották a kódot a Microsoft Teams digitális osztálytermébe, így hétfőn reggel szinte az összes gyerek ott ült a gép előtt. Egyelőre még csak beszélgettek, értekeztek,

"de a gyerekek folyamatosan beszélgetnek a digitális osztályteremben, hogy mikor kezdődik végre a tanítás, és hol vannak a feladatok. Szerintem ennyi "Tanuljunk már végre!" felkiáltás egész évben nem hangzik el. Én már csütörtök-pénteken is úgy engedtem el a fiamat az iskolába, hogy élvezze, amíg lehet, mert utána nagyon hiányozni fog. Ez már az első nap délelőttjén nyilvánvaló. Szerintem egy egész életre megértik, milyen jó és fontos az iskola. "

Hozzájuk hétfőn 13 óra után PDF-file-ban megérkeztek a feladatok is, minden aznapi tárgyból van feladat, amit 18 órára vissza kell küldeni a tanítónéninek Microsoft Teams-ben. A gyerekek több órányi elfoglaltságot kaptak, ennyi várakozás után kifejezetten lelkesek, írta Dóra.

Szilvia azonban arról számolt be, hogy az ő gyerekének az iskolája hivatalosan még arról sem értesítette őket, hogy hétfőtől nincs iskola. "Egyik barátnőm gyerekének a sulijában a tesit beküldött videók alapján fogják osztályozni, amin “jól látszik a gyerekek aktivitása” - tette hozzá. Mariann a nővére három gyerekéről számolt be, akik közül a legnagyobb már iskolás. Náluk készült a címlapi fotónk, amelyen egy tábla látható a napirenddel, amihez az iskolás gyereknek tartania kellene magát. 

Gödöllőn Tamás 3. osztályos fiának az iskolája már szombaton elküldte az első feladatcsomagot a LearningApps.org-on keresztül. A következő adag viszont a Matika.in oldalról érkezett, és azt írta, már jelezték nekik, hogy a Gramar.in is kelleni fog. Ez még azért változhat.

Többen írták, hogy zárt Facebook-csoportot hoztak létre, ahova feltöltik a tananyagot. Olyan is, aki tornaóra gyanánt XBOX 360 táncolós, sportolós játékait javasolta, és olyan is volt, aki az m5-ös programcsatorna iskolásoknak készített műsorait mondta, bár megjegyezve, hogy "nem sugároznak semmit az alsó tagozatosoknak".

Éváknak küldik a tananyagot, az ígéretek szerint este elküldik a másnap reggeli témákat.

Animált Ppt-t kaptunk feladatokkal kötelező olvasmányhoz a következő fejezethez. Feladatonként pontozással. Nyilván becsületkasszás a pontozás, de mi korrektül pontoztuk. 

András Mátraverebélyen lakik, és úgy látja, hogy gyakorlatilag oktatási szünetet vezettek be, "mert olyan szegény környék, hogy sok embernek még rendes fűtés sincs otthon, nemhogy internet meg számítógép".

Eközben a középiskolában

Annamária nagyobbik gyereke a budai Szent Imre Gimnáziumba jár. „Le a kalappal az összes tanár, osztályfőnök és az igazgatóság előtt is: gyorsan és világosan kommunikálnak”.

A tanárok átmenetinek szánják ezt a hetet, és amíg az egységes platform fel nem áll, ezalatt erre az egy hétre tantárgyanként küldik az osztálynak a tennivalókat, amit aztán osztály levelezőlistára az osztályfőnök küld tovább, írta.

SOKAN KREATÍV, JÁTÉKOS, ONLINE ÉS ÉLVEZHETŐ FELADATOKAT KÜLDTEK, A NÁLUK LEVŐ TANKÖNYVEKRE, FÜZETEKRE IS TÁMASZKODNAK. DE A LEGJOBB AZ, HOGY A LEGTÖBB TANÁRNAK VAN EGY KEDVES, MEGNYUGTATÓ SZAVA A GYEREKEKHEZ A SIMA INFORMÁCIÓÁTADÁSON TÚL. EZ LÁTHATÓAN NAGYON JÓL ESIK NEKIK ÉS MEGNYUGTATJA ŐKET, EZT KÖSZÖNJÜK. 

Annamária úgy tervezi, hogy délelőtt van tanulás, szünetekkel. "Beosztjuk a tanulnivalót, nem az órarendet követjük, hanem amihez épp kedv van, de minden sorra kerül". 

Ferenc gyerekének az iskolájában már "a hétvégén megtörtént a Google Classroom beizzítása. Próba feltöltést végeztek a diákok, de azóta még semmi és a gyermeknek fogalma sincs, hogy most mit tanuljon, egyelőre még nem kaptak utasítást erről, maguktól pedig szerintem még a középiskolások sem képesek új tananyag elsajátítására".

Katalin is gördülékenységről írt. A Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnáziumba járnak a gyerekei, ahol "már a mai nap reggelétől órarend szerint, a szokott csengetési rendnek megfelelően Google Classroom-on keresztül folyik az oktatás. A számonkérés e-mailen, illetve Redmenta-n keresztül történik" - mondta.

Az intézmény a hét végén annyit kért még tőlük, hogy a gyerekek töltsék le a zoom.us alkalmazást, illetve regisztráljanak be ahová kell. A zoom.us használatáról egy Izraelben élő olvasónk is hírt adott, az ott iskolásba járó gyerekei ezt a programot használják.

Bizonyos órákhoz a diákok az anyagot nem az órán, hanem már reggel megkapják, és ezek elvégzésére egy vagy több nap áll a rendelkezésükre. Úgy tervezik, hogy lesznek persze olyan órák is, amelyen az órarendnek megfelelő időben az óra elején a diákok a Google tanteremben vagy az edmodo.com felületen feladatokat, teszteket vagy linkeket kapnak. A feladatok megoldásait az óra végére vagy az adott határidőre kell visszaküldeniük.

Ahol nem sikerült az iskolának kisütnie a megoldást, ideiglenesen, ahogy Jánoséknál történt, a korábbi évek központi felvételi feladatsorait kapják meg, valamint haladnak önállóan a tananyaggal.

Érettségizők

Jelentkezett Blanka, aki 12. osztályos, érettségi előtt áll.

Pénteken minden tanárral beszéltünk az esetleg iskolabezárásról, és hogyha ez megtörténik, hogy fog folyni az oktatás. Mivel én másfél hónap múlva érettségizem, így csak az érettségi tantárgyakkal kapcsolatban beszéltünk a megoldásokról.

„Matekból már befejeztük az anyagot 2 hónapja, így abból csak otthoni gyakorlás szükséges és készülés az érettségire. A tanárnő mondta, hogy bármi kérdésünk van, forduljunk hozzá, de egyébként a feladatok, érettségik és megoldások fent vannak az interneten, így azokat egyedül is tudjuk csinálni. Irodalomból még 2 anyag lett volna hátra ami benne van a szóbeli tételsorban is, azonban a tanárnő mondta, hogyha úgy érzi, nem sikerül megfelelően leadni a tananyagot, akkor kicseréli azt a 2 darab tétel olyanokra, amiket vettünk együtt.

Az egyetlen tanár aki jelentkezett a az iskolabezárás óta az a tesitanár volt, aki csinált egy Facebook-csoportot pénteken 23:30-kor, amiben leírta, hogy hétfőtől kezdve ezen a csoporton keresztül ad “tippeket a testünk fejlesztésére”.

Majdnem az összes tanár közölte, hogy skype-os órákra nem lesz lehetőség, mivel nem tudják megoldani.”

Soha nem látott fejlesztések, vagy hatalomátvétel?

Vannak, akiknek már nincsenek kérdéseik, és vannak, akik az Indexet olvassák! Támogasd te is a független újságírást, hogy ebben a nehéz helyzetben is tovább dolgozhassunk! Kattints ide!

Rovatok