Az általános sebességcsökkentési elképzelés inkább egy irányelv, még nincsenek konkrét utak vagy területek, ahol például a 70-es sebességkorlátozást levinnék 50 km/órára, mondta lapunknak Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke. Karácsony Gergely kijelentette, hogy személyesen fontos számára az ügy, mert édesapja is közúti balesetben halt meg. A fővárosi Fidesz–KDNP-frakció felszólította Karácsonyt, hogy kérje ki a budapestiek véleményét, mielőtt új koncepciót dolgoztatna ki a sebességkorlátozásokról.
„Az új koncepcióval egy tervezési folyamat kezdődik el, azt szeretnék, ha lenne egy társadalmi vita a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervről a következő fél évben” – mondta lapunknak Balogh Samu, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke a szerdán elfogadni tervezett előterjesztésről.
Hozzátette, hogy az általános sebességcsökkentési elképzelés is inkább egy irányelvnek tekinthető, egyelőre nincsenek konkrét utak vagy területek, ahol például a 70-es sebességkorlátozást levinnék 50 km/órára. Az alapelv az, hogy a lakóövezeteket védjék, de nyilván más elbírálás alá esik egy autópálya elszigetelt bevezető szakasza, mint egy sűrűn lakott területen a közúthálózatba integrált főút.
Mint arról beszámoltunk , a fővárosi közgyűlés szerdán tárgyalná azt az előterjesztést, ami javaslatot tesz egy fővárosi közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási terv, intézkedéscsomag kidolgozására. A koronavírus-járvány miatt fennálló veszélyhelyzetre figyelemmel viszont a főpolgármester nem hívja össze a közgyűlés rendes áprilisi ülését, hanem maga dönt az előterjesztésekről, miután egyeztetett a képviselőcsoportok vezetőivel.
A biztonságosabb közlekedés, a légszennyezés csökkentése és az élhetőség érdekében a fő- és gyűjtőúthálózati szerepkört betöltő útvonalak esetében általánosan 50 km/órára, a mellékúthálózaton 30-ra csökkentenék a legnagyobb sebességet – vagy legalábbis megvizsgálják ezek lehetőségét. A lakó-pihenő övezetekben alapból nem lehet 20 km/óránál gyorsabban menni.
A lapunk által közzétett tervnek leginkább az a része kavart nagy port, ami szerint
MEG KELL VIZSGÁLNI A LAKOTT TERÜLETEN BELÜL, EGYES ÚTSZAKASZOKON JELENLEG MEGENGEDETT 70 KM/ÓRA SEBESSÉGHATÁR 50 KM/ÓRÁS SZINTRE CSÖKKENTÉSÉT.
Pontos adatunk nincs róla, hány ilyen út van Budapesten, de jó támpontot ad a felsoroláshoz a Fővárosi Önkormányzat kezelésében lévő főútvonalak, közutak és közterületek kijelöléséről szóló 2012-es kormányrendelet. Eszerint biztosan ide tartozik az országos főhálózati elemek fővárosi szakaszainak többsége:
Balogh Samu szerint a 70-ről 50-es sebességcsökkentést leginkább a Hungária körúton belüli sugárutakon kell megvizsgálni, de vannak olyan, a Hungária gyűrűn kívül eső utak is, mint például a Szentendrei út, ahol szükséges lehet. Alapelv, hogy a lakóövezeteket védenék ezzel, mert ha valaki egy 70-es sebességhatárral rendelkező útról bekanyarodik a házak közé, az nehezen áll vissza 30-as sebességre. A budai alsó rakparton és az autópályák bevezető útjain csak hosszabb távon gondolkodnának el a sebességcsökkentésen.
Mint megírtuk, a javaslat szerint nemcsak a lehetséges sebességcsökkentést vizsgálnák, hanem a közterületek forgalomtechnikai módosítását is: például az egyirányú utcák vagy hurokirányban járható utcák kialakítását, az átmenő forgalom menekülőútjainak lezárását, szűkebb forgalmi sávokat, járdaszintre emelt zebrákat, vagy közösen használt útfelületeket. Ezenkívül felmérnék biztonsági szempontból a teljes gyalogátkelőhely-állományt, valamint biztonságos, gyors és komfortos kerékpározást lehetővé tevő kerékpárforgalmi főhálózatot alakítanának ki.
Karácsony Gergely is megszólalt az ügyben az ATV Egyenes Beszéd című műsorában. A főpolgármester elmondta, hogy a javaslat a közgyűlés többségének támogatását bírja. Társadalmi vita zajlik, melynek célja annak átvitele, hogy az emberi életnél nincsen fontosabb, tette hozzá. Karácsony azt szeretné, ha senki se halna meg közlekedési balesetben. Ez a felvetés arról szól, hogy milyen eszközökkel lehet elérni ezt a célt, szögezte le.
Karácsony elmondta, hogy az ügy, hogy senki ne haljon meg közúti balesetben, személyesen is fontos számára, ugyanis édesapja így vesztette életét.
Szerinte nem az a kérdés, hogy ki vezet, és ki nem, hanem hogy mit lehet megtenni annak érdekében, hogy senki ne veszítse el családtagjait, hiszen ha valakit 30-cal ütnek, azt biztos túléli.
„Karácsony Gergely főpolgármester kérje ki a budapestiek véleményét, mielőtt új koncepciót dolgoztatna ki sebességkorlátozásokról!” – szólította fel a városvezetőt kedden a fővárosi Fidesz–KDNP frakcióvezetője. Láng Zsolt az MTI-nek küldött közleményében arra kérte a főpolgármestert, mutassa be döntésének racionalitását, a rendelkezésére álló hatástanulmányokat, szakértői állásfoglalásokat, az intézkedések várható eredményét.
Láng megjegyezte: Karácsony Gergely a kampányában sokszor megígérte, hogy párbeszédet folytat majd a lakossággal Budapest aktuális kérdéseiről, és kikéri véleményüket konkrét projektek esetében. Most mégis a budapestiek feje felett, egyedül tervez egy ilyen horderejű koncepciót kidolgoztatni és bevezettetni, bármilyen társadalmi egyeztetés vagy hatástanulmány nélkül, tette hozzá.
Frissítés:
A fővárosi forgalomcsillapítási csomag célja helyes, a fűnyíróelv-szerű általános sebességkorlátozás azonban veszélyes, mert túl nagy ellenreakciót szül - nyilatkozta Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója a Rádió1 reggeli műsorában. Úgy véli, így fennáll az a veszély, hogy kevesebbet ér el a városvezetés, mintha fokozatosan, lépésekben haladna.
A BKK volt vezérigazgatója elmondta, hogy az 50-ről 30 km/órára csökkentést a város már tulajdonképpen megcsinálta az elmúlt években: a lakóutcák többségében ma Budapesten 30-cal lehet menni. Hozzátette, hogy ma a nagyvárosokban a zaj a legnagyobb környezetszennyezés. A zaj pedig nagyon függ a sebességtől, tehát helyes, hogy lakott területeken, fokozatosan az 50-es sebességre kell átérni ott, ahol most 70 km/óra a megengedett sebesség. De a 70-es táblával nincs gond viszont a ferihegyi gyorsforgalmi úton, az M7-es, vagy az M5-ös autópálya bevezető, városi szakaszain, ott nem helyes megszüntetni.
Vitézy közölte, hogy Budapesten évente 49 ember hal meg közlekedési balesetben, ami nagyon sok, a hasonló adottságú Bécsben csak 18. A statisztika szerint ezen lehet segíteni a megengedett sebesség csökkentésével, mert ha 30-cal gázolnak el egy embert, akkor 5% a halálozási arány; ha 50-nel, akkor már 40%-ra nő; 60-nál 85%-ra; 70-nél pedig alig marad esélye a túlélésre. A sebességcsökkentését csak önmagában a kitáblázással azonban nehéz elérni, ehhez forgalmirend-változásokra (megváltoztatott szélességű sávok, jól lámpázott kersezteződések) kellenek.
A Magyar Autóklub nyílt levélben kérte Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy ne döntsön a veszélyhelyzet idején társadalmi és testületi vita nélkül a főváros életét hosszú távon meghatározó kérdésekben. Az Autóklub szerint prekoncepciónak tűnik, hogy az előterjesztés a mellékúthálózat esetében egységesen 30km/h-ra történő csökkentését javasolja. Hhiányolják a baleseti statisztikák bemutatását, vitatják azok létezését, legalábbis arra nézve, hogy az abszolút sebességtúllépés domináns szerepet játszott volna a balesetek bekövetkezésében.
A szervezet szerint sem a balesetek számának csökkenése, sem a közlekedésből származó károsanyag kibocsátás mérséklődése nem bizonyított, sőt, a tervezet elfogadásával - a közösségi közlekedés fejlesztéseinek hiányában - a forgalmi helyzet csődjére lehet számítani.
(Borítókép: Budapesti autósok maszkban vezetnek a kijárási korlátozás ideje alatt 2020. április 22-én. Fotó: Aradi László / Index)