Gyanúsan konstrukciós jellegű hibára lettek figyelmesek a szerelők a Kőér utcában, minderről elsőként a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) számolt be a közösségi oldalán. Mint írták, a metrókocsik aljában, a padló alatt található egy körülbelül hűtőszekrény méretű, mázsás szerkezet, az úgynevezett segédüzemi átalakító (inverter), amely az energiát szolgáltatja minden fedélzeti berendezésnek a hajtáson kívül. Kiderült, hogy igen vékony konzolos tartókra szerelte fel a gyártó Metrovagonmas, csak ez nem látszott sokáig a vastagon ráfújt alvázvédő miatt.
Mondani sem kell mekkora balesetet tudna okozni, ha egy ilyen szekrény leszakadna egy kocsi aljáról menet közben
– közölte a VEKE.
Mint beszámoltak róla, a BKV szerelői egyelőre acélhuzalokkal kötözik oda ezeket a szekrényeket az alvázhoz, ami persze sufnituning, de jelenleg nincs más lehetőség, mert az orosz gyártó szakemberei a járvány miatt mind hazamentek Moszkvába, így nincs, aki érdemben hozzányúljon.
A városvezetés szemlét tartott, Tüttő Kata városüzemeltetési főpolgármester-helyettes beszámolója szerint múlt héten jelezte a BKV vezetése, hogy a szokásos karbantartás közben repedést találtak a most felújított M3-as metrókocsik aljára felszerelt egyik áramátalakító berendezés tartóvasán. Megnézték az összes kocsit (222 db), és kiderült, hogy nem egyedi a hiba, műszerekkel is megvizsgálták az összeset, és 92 kocsin fedeztek fel repedést a tartóvasban. A gyártó Tüttő Kata szerint elismerte a hibát, és a nyáron minden kocsin erősebbre cserélik a tartókat. Mind a csere, mind a leállás költségeit a felújítást végző orosz félnek kell állnia.
A BKV tájékoztatása szerint az érintett kocsikat kivonták a forgalomból, ami a 3-as metró felújítása miatt nem okoz jelentős gondot. A cég lapunkat úgy tájékoztatta, hogy a feltárt meghibásodások elhárítására megtették a szükséges intézkedéseket.
A gyártó Metrovagonmas a következőket írta lapunknak az ügyben: az utasok biztonsága nincs veszélyben. Egy speciálisan erre létrehozott bizottság azonnal elkezdte vizsgálni azokat az elemeket, amelyek a problémát okozták. Az üzem felelősségi körével kapcsolatos minden szükséges munka a szerződésnek megfelelő garancia részeként lesz elvégezve. Mindaddig, amíg a COVID-19 elleni küzdelem keretében a határátlépésre vonatkozó korlátozásokat nem szüntetik meg, és az MVM szakemberei nem térnek vissza Magyarországra, tapasztalt helyi partnert vesznek részt a munkában.
A felújított orosz metrók működése nem tűnik diadalmenetnek. Nemrég arról számoltunk be, hogy a metrókocsik bizonyos pályaszakaszokon rejtélyes okokból ugrálnak, ráznak; azelőtt pedig arról, hogy komoly rozsdásodási problémák adódtak a néhány éves szerelvényeken. 2017-ben ajtóhibák miatt kényszerült súlyos lépésre a közlekedési hatóság: valamennyi felújított orosz metrószerelvényt kivonták a forgalomból .
A budapesti 3-as metró negyvenéves orosz szerelvényeivel 2017 előtt több probléma is volt: rendszeresen füstöltek, vészesen elkoptak a főbb alkatrészek, az egyik kocsi egyszer totálisan ki is égett. Ezért a főváros le akarta cserélni a kocsikat, de mint kiderült, csak a felújításukra van pénz. A 222 metrókocsi felújítására kiírt tendert gyártójuk, a Metrovagonmas nyerte el, 69 milliárd forintos ajánlatával.