2020. május 23., szombat 14:23
Járatritkításra készül a kormány a vasúti közlekedésben, írja egy, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a Közlekedéstudományi Intézet által közösen kidolgozott tervezetre hivatkozva a RegionalBahn.hu. Az oldal szerint számos vonalon csak naponta egy vagy két vonatpár járna, egyes vonalakon pedig busszal váltanának ki bizonyos járatokat. A lap információi szerint 12 vonalon csökkentenék napi egy oda-vissza járatra a vasúti forgalmat:
- 4 Esztergom–Komárom
- 5 Székesfehérvár–Komárom
- 45 Székesfehérvár–Sárbogárd
- 47 Godisa–Komló
- 98 Abaújszántó–Hidasnémeti
- 103 Karcag–Tiszafüred
- 113 Nyíregyháza–Nyírbátor
- 114 Mátészalka–Csenger
- 121 Mezőhegyes–Újszeged
- 125 Mezőhegyes–Battonya
- 146 Kunszentmárton–Lakitelek
- 147 Szentes–Orosháza
Másik 22 vonalon pedig a lecsökkentett járatszám mellé vonatpótló autóbuszokat vezetnének be:
- 25 Zalaegerszeg–Őriszentpéter–Hodoš [Őrihodos]: 2 nemzetközi vonatpár és vonatpótló buszok
- 35 Siófok–Kisbárapáti: 1 vonatpár és vonatpótló buszok; több vonatpár csak Karádig közlekedik
- 38 Nagyatád–Somogyszob: 1 vonatpár és vonatpóltó buszok; a Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes vonalon is változásokat hozhat
- 43 Dunaújváros–Rétszilas: 3 vonatpár és vonatpótló buszok
- 60 Barcs–Gyékényes: 2 országos vonatpár (Szombathely–Pécs gyorsvonatok) és vonatpótló buszok
- 66 Villány–Mohács: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
- 75 Nagyoroszi–Balassagyarmat: 4 vonatpár és vonatpótló buszok
- 78 Balassagyarmat–Ipolytarnóc: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
- 85 Vámosgyörk–Gyöngyös: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
- 86 Vámosgyörk–Újszász: 7 vonatpár és vonatpótló buszok
- 89 Nyékládháza–Tiszaújváros: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
- 102 Kisújszállás–Kál-Kápolna: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
- 109 Debrecen–Tiszalök: 4 vonatpár és vonatpótló buszok
- 111 Záhony–Mátészalka: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
- 113 Fehérgyarmat–Zajta: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
- 116 Nyíregyháza–Vásárosnamény: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
- 125 Szarvas–Mezőhegyes: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
- 128 Püspökladány–Szeghalom: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
- 130 Szentes–Hódmezővásárhely: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
- 145 Lakitelek–Kiskunfélegyháza: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
- 146 Lakitelek–Kecskemét: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
- 147 Kiskunfélegyháza–Szentes: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
A járatritkításról megkérdeztük az Innovációs és Technológiai Minisztériumot is, akik válaszul egy május 21-i közleményt linkjét küldték el. Az "Ideiglenes járványügyi menetrendek lépnek életbe a nyáron" című irományból azonban szinte semmilyen konkrét dolog nem derül ki.
A járványügyi készültségben alkalmazott menetrendek lehetővé teszik a helyközi közlekedési szolgáltatások működőképességének, a közszolgáltatásokba vetett bizalomnak a megőrzését, egyúttal a mindenkori igényekhez rugalmasan igazodó kínálatot biztosítanak az utasok számára. A kormányzat stratégiai-szakpolitikai céljai változatlanok: a társadalom közlekedési igényeinek kielégítése, a közösségi közlekedés versenyképességének növelése az egyéni gépkocsizással szemben, elsősorban a környezetkímélő, biztonságos vasút térnyerésének támogatásával.
– írják. Azonban a fenn említett átszervezésekről nem esik benne szó, csak a tanítási szüneti menetrendről, valamint a fővonalak fejlesztéséről. A közlemény azzal zárul, hogy "a társaságok a nyár folyamán több ütemben életbe lépő változásokról a szokott módon, ismert csatornáikon tájékoztatják majd utasaikat", feltételezhetően ez a rész értelmezhető úgy, mint az ITM válasza kérdésünkre.